Annons

Det går inte att förminska bilden!

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Svar till Pongu

Wolfgang skrev:
Jag använder mitt sätt för att kunna lägga in bilder även på fotoföreningens hemsida www.ffim.se
eftersom förstoringen där inte bli så stor och då kan man få ett större pop-up-fönster genom att samtidigt öka dokumentstorlelen i bredden från ungefär 20cm till 27cm.

Om jag skulle göra som Du gör, då skulle jag minska dokumentstorleken med påföljd att pop-up-fönstret blir mycket liten.
Nej, nu när jag tittar på hemsidan du refererar till är jag mycket skeptisk till att pop-up-fönstret fungerar som du säger, dvs tar hänsyn till upplösningen. Titta på en annan fotograf, t ex Per Andersson på samma sida. Hans bilder är alla 600xXXX, dvs det verkar som att han har använt det brukliga sättet med exakta pixeldimensioner, men ändå blir hans pop-up-rutor lika stora som dina. Eller snarare, de blir så stora som pixeldimensionerna anger. De små bilderna man ser först är ju förminskade tumnaglar. Tror trots allt att du fått det där med upplösningens betydelse om bakfoten Wolfgang!

Fina bilder förresten!

/Pontus
 
Re: Re: Re: Re: Re: Vilken fördel är det att göra som ni gör?

Wolfgang skrev:
Jag öppnar i Nikons program som ingick i kameraköpet (D70s). Bildbehandlingen gör jag i Photoshop.

Ok där är förklaringen.
Egentligen har din bildfil från kameran ingen upplösning, bara pixeldimension.

Ditt program sätter upplösningen till 300 ppi, PS sätter den till 72.

PPI har som sagt tidigare inget med hur stor bilden är i Megabyte. Det har däremot pixeldimensionen.

Eftersom ditt program anpassar pixeldimensionen efter upplösning, så kommer det naturligtvis bli så att när du minskar upplösning så följer pixeldimensionen med.

Det blir lätt förvirrat när man använder olika arbetsätt.

Du kan kolla in min hemsida om du fortfarande inte är övertygad om at pppi inte har någon betydelse för storleken. http://www.megapixeln.net/skarm.php
Där har jag ändrat upplösning på bilderna.
 
Okay, jag ger mig!

Först, tack till Jan, Pontus och alla andra som har använt sin tid för förklaringar och upplysningar.

Jag har nu testat samma bild med 4st olika förminskningar på www.ffim.se (se Galleri).

Jag beskrivit till varje testbild vad jag har gjort.

Testen visar tydligt att det blir samma resultat i upplösning på skärmen för 72 och för 300.

Klicka man på den förstorade bilden, så kommer ett större pop-up-fönster. Storleken på bilden i detta pop-up-fönster styrs av pixeldimensionen, dvs 1000 ger större bild än 600.

Jag trodde att endast dokumentstorleken styr storlek på förstoringen, vilket den gör indirekt, nämligen om jag ökar dokumentstorleken till 30 cm, då ökar automatiskt pixeldimensionen.

När jag ökade pixeldimensionen till mer än 600 fick jag dock kB överstigande 250, varför jag justerade ned kB genom att minska kvaliteten till lämplig procent lägre än 100 procent.

Trevlig helg!

Wolfgang
 
Hej

Jag har inte orkat läsa hela strängen men det kan inte vara så att du har jobbat med bilden i 16 bitars och glömt att ändra till 8 bitars därav den stora storleken
 
The Ghost skrev:
Hej

Jag har inte orkat läsa hela strängen men det kan inte vara så att du har jobbat med bilden i 16 bitars och glömt att ändra till 8 bitars därav den stora storleken

Hej Stefan,
Nej, jag jobbar aldrig med 16 bitar.
Mvh
Wolfgang
 
Finns det någon möjlighet att få testa din fil?
jag har kollat på länken som du hänvisar till men jag ser inga bilder där.
 
The Ghost skrev:
Finns det någon möjlighet att få testa din fil?
jag har kollat på länken som du hänvisar till men jag ser inga bilder där.

Länken är min fotoförenings webbsida.
www.ffim.se
Klicka på "Galleri" och leta upp mitt album där jag har lagt in 4st testbilder av samma motiv som jag förminskat på olika sätt. Klicka på den förstorade bilden. Då får Du ett pop-up-fönster med ännu större bild.
Mvh
Wolfgang
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.