Annons

Det är inte bara annonser på Blocket som är uppåt väggarna

Produkter
(logga in för att koppla)

Surgeon

Aktiv medlem
Att ha objektivet i sin hand i morgon kan väl vara värt en femhundring för någon.

Tänker du på samma sätt när du ska köpa en begagnad bil, äsch den är dyrare än en ny, men jag får den ju idag.

Förstår IOFS till viss del vad du menar, men inlägget var mer inriktat på att seriösa butiker lägger beggatpris över vad ett sprillans nytt kostar! Funkar kanske på en bil som Ferrari, men ett objektiv, nädu!
 
Ja, varför inte? Hade jag verkligen behövt bilen imorgon hade det inte varit omöjligt. Jag tillhör dem som tror på fri prissättning, att låta köparen avgöra vad som är rätt pris. Man har ju alltid rätten att avstå att köpa om man inte gillar priset eller något annat villkor. När det gäller det specifika Pentax-objektivet har jag ingen aning om vad som är rätt pris, om det är eftertraktat, svåråtkomlig eller liknande. Just häromdagen trodde någon sig lätt kunna hitta köpare av hundra år gamla champagneflaskor som fiskats upp från Ålands hav för +100 000 kr.
 
jag lägger inga värderingar på att välja att köpa ett begagnat objektiv till ett överpris, kul att det finns köpare som du som okritiskt tycker att det är helt OK att köpa saker till ett pris som ligger ca 7% över ett likadant men sprillans nytt i obruten kartong med fulla garantier.
 
jag lägger inga värderingar på att välja att köpa ett begagnat objektiv till ett överpris, kul att det finns köpare som du som okritiskt tycker att det är helt OK att köpa saker till ett pris som ligger ca 7% över ett likadant men sprillans nytt i obruten kartong med fulla garantier.

Nej, det går absolut inte för sig att vara okritisk som köpare, tvärtom måste man ha bra koll när man handlar på en fri marknad. I annat fall riskerar man lätt att betala för mycket. Tycker ändå att den fria marknaden är bättre än att t.e.x staten skulle bestämma priset på varorna.
 
Nej, det går absolut inte för sig att vara okritisk som köpare, tvärtom måste man ha bra koll när man handlar på en fri marknad. I annat fall riskerar man lätt att betala för mycket. Tycker ändå att den fria marknaden är bättre än att t.e.x staten skulle bestämma priset på varorna.


hehe, jaja, där dog den dialogen
 
Tycker ändå att den fria marknaden är bättre än att t.e.x staten skulle bestämma priset på varorna.
Nu var det väl inte det som var alternativet?

Och det handlar väl inte om att det skulle vara värt 500 kr för någon att få objektivet idag?

Det handlar om att även om man får med sig objektivet i handen och även om staten inte bestämmer priserna skulle inte ett begagnat objektiv vara dyrare än ett nytt.

Att tro att de sätter ett sådant pris för att de har ynnesten att kunna leverera omedelbart är bara naivt. Det är bara ett försök att lura någon som inte kollat upp prisjakt.
 
Nu var det väl inte det som var alternativet?

Och det handlar väl inte om att det skulle vara värt 500 kr för någon att få objektivet idag?

Det handlar om att även om man får med sig objektivet i handen och även om staten inte bestämmer priserna skulle inte ett begagnat objektiv vara dyrare än ett nytt.

Att tro att de sätter ett sådant pris för att de har ynnesten att kunna leverera omedelbart är bara naivt. Det är bara ett försök att lura någon som inte kollat upp prisjakt.

Tja, jämför man inte priser när man handlar, dvs allt från basvaror till bilar så är man antingen okänslig för dyra överpriser eller bara korkad. Eget ansvar kallas det.

/K
 
Vilka andra alternativ finns det då? Antingen bestämmer väl köparen vad som är rätt pris, eller så gör staten det genom regeringen, någon myndighet, domstol eller motsv..

Nej. Säljaren sätter ett vettigt pris så ingen blir lurad. Mycket enkelt.

Och jo, det finns en skillnad på vettiga och ovettiga priser. Det här är ett solklart exempel på det senare.
 
Javisst, frågan är ju bara vem som skall bestämma vilket som är det vettiga priset.

Det behöver väl ingen bestämma! Det är ju helt uppenbart.

Observera att jag inte pratar om att man ska stämma den som sätter ett för högt pris, men en fri marknad fungerar ju för att man på ett rimligt sätt kan lita på varandra. Börjar någon utnyttja ett förtroende försvinner det snart.
 
Nä lita på varandra på en fri marknad är ju bara blåögt. Självklart ligger det på köparens ansvar att sätta sig in i vad som är en rimlig prisbild. Då skulle ju inte en säljare med för högt pris fått sålt och varit tvungen att sänka priset.

Supply and demand helt enkelt.

M
 
Det behöver väl ingen bestämma! Det är ju helt uppenbart.

Observera att jag inte pratar om att man ska stämma den som sätter ett för högt pris, men en fri marknad fungerar ju för att man på ett rimligt sätt kan lita på varandra. Börjar någon utnyttja ett förtroende försvinner det snart.

Den som inte sköter sig försvinner, alldeles riktigt och helt normalt och därav sköter köparen indirekt prissättningen. trots det kan man ha en sjutusan till fin service och kundbemötande vilket kan göra att det bär sig ändå, trots högt pris.

/K
 
Det behöver väl ingen bestämma! Det är ju helt uppenbart.

Observera att jag inte pratar om att man ska stämma den som sätter ett för högt pris, men en fri marknad fungerar ju för att man på ett rimligt sätt kan lita på varandra. Börjar någon utnyttja ett förtroende försvinner det snart.

Hur kan det vara helt uppenbart vad som är rätt pris för en vara? Jag vidhåller att ett rätt pris är exakt lika mycket som någon köpare är beredd att betala.
 
Att man har et förtroende betyder inte att man ska lite på någon till 100%, men det betyder att man ska kunna lita på att den andre inte gör något heltokigt som det här.

Om jag uttrycker mig så här då: Får de sålt sitt objektiv för mer än ett nytt kostar har de lyckats lura någon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.