Annons

Desperat för hjälp angående objektiv till EOS 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

P-A.N

Ny medlem
Hej alla fotoproffs
Jag skall köpa en digital SLR förhoppningsvis en
canon 350D. Jag har redan en analog EOS300 med två objektiv: Sigma Mini zoom macro 28-80mm F3.5-5.6 II Aspherical och ett Sigma 100-300mm F4.5-6.7 DL. Bägge två linserna är för både automatisk och manuel fokus.
Nu undrar jag om dessa båda objektiv kan användas till en Canon 350D
Jag skulle självklart bli väldigt glad om ni kunde hjälpa mig.
Mvh P-A
 
Japp

Det e bara att köra.

Är de väldigt gamla kan timingproblem finnas, men för vissa av Sigmans objektiv fixar sigma detta gratis.

Roine
 
Tack för hjälpen

Vad menar du med timing problem??
Vilka objektiv gör Sigma om gratis och vilka
är det som behöver det?
Mvh P-A
 
Det är inte alls säkert att det fungerar. Jag hade en sigma 16-35 och en sigma 75-300DL som jag glatt trodde skulle fungera på min 300D, men jag fick det ökända "err99" på båda.
Dessutom så gick 75-300 inte att upgradera, den var för gammal (ca 5 år gammal vad jag minns).

Så det säkraste att att du testar, låna en 350D och tryck av några kort. Prova med olika bländarinställningar så att det inte bara är max bländare som fungerar.
 
Tack för svaret

Jag skall göra som du säger.
Hoppas att det funkar med dom vanliga objektiven, annars byter jag nog till Nikon istället!!
Mvh P-A
 
Crop x 1.6

Hej

Tänkte bara lägga in en blänkare om att du inte kommer ha samma brännvidd som du är van vid om du stoppar ovanstående objektiv på en EOS 350D. Då sensorn på 350n är mindre än ett vanligt negativ så måste du räkna om brännvidderna med faktor x 1.6 för att du skall få samma utsnitt som du är van vid.
Det betyder att din 28-80 motsvarar ca 45-128 på en digital systemkamera omman jämför med 135-film.
På samma sätt blir din 100-300 istället 160-480.
Detta är ju ganska roligt på telebiten även om man behöver stativ oftare, men vidvinkeln tappar man helt och hållet.

/Jon - som rekommenderar canons EF-S 18-55 för att börja med och ändå få vidvinkel.
 
Tack så mycket för hjälpen.
Jag skall tänka på vad du sagt och får väll köpa ett bra stativ då!!
Mvh P-A
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.