Annons

Desperat behov av dator, HJÄLP!

Produkter
(logga in för att koppla)

Valltomta

Aktiv medlem
Hej, nu har jag varit utan dator i ett par månader och börjar bli smått desperat. Det är ju en djungel därute...

Jag behöver en dator och operativsystem. Skärm har jag hittat en LG W2220P-BF 22" (IPS) till ett bra pris som jag hoppas ska vara bra, ej inköpt än.

Budget exkl skärm max 8kkr (inkl operativsystem) Ev. paket inkl skärm kan få kosta max 10kkr.

Jag har bestämt mig för en stationär dator denna gång.

Jag bildbehandlar (amatörnivå), surfar och jobbar med officepaketet. Spelar spel gör jag aldrig (inte hittills iaf). Tittar på lite filmer också, men sällan. Jag har en extern hårddisk på 2TB. Har även Kaspersky så det behövs inte heller.

Jag vill inte bygga ihop den själv.

På söndag kväll vill jag kunna lägga min beställning.

Tack på förhand alla ni datorkunniga.

Christina
 
Dator

Jag har aldrig köpt en ny dator, jo faktisk... 1996 köpte jag faktiskt en ny dator.
En på den tiden snabb dator för 30 000... idag ett skämt för den summan.
Jag köper mina på Blocket, den jag har idag... ett hemmabygge på drygt 3 ghz och 4GB internminne kostade 1600 kronor (1000 kronor för datorn, köpte till minne). Disken är liten, bara drygt 120 GB... men det finns 2 externa TBdiskar där alla bilder mellanlagras. Hela familjen har utrustats med datorer från Blocket, alla i utmärkt skick och god prestanda. Mellan 1000-2000 kronor för samtliga.
 
Skärmen du vill ha kostar 1490 hos dustinhome: http://www.dustinhome.se/pd_5010373727.aspx

Sedan byggde jag ihop ett paket hos Inet.se:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/458274/christina

Jag la till en SSD disk då jag tycker att alla nya datorer borde ha en :) Den gör att du kommer uppleva datorn som grymt snabb. Programmer starter direkt och hela datorn känns oerhört pigg. Just i bildbehandlingsprogram kommer du dock inte vinna nåt, men tro mig, du vill inte vara utan.

Jag satsade på Intels "nya" platform 1155 som presterar oerhört bra. Då du inte spelar valde jag att inte köpa nåt grafikkort. Du får köra med det inbyggda vilket kommer räcka.

I princip räcker 4gb minne, men jag la till 8gb. Photoshop och likn. program älskar minne.

Om du vill kan du överklocka CPU:n och få ännu högre prestanda. Det kräver dock att man är lite teknisk.

Vissa av delarna går att hitta lite billigare, men då fanns de ej i lager.

Vill du ha en tyst dator, kan jag rekommendera att du lägger till dessa i kundvagnen:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/458266/kylning



Pris 10231:- utan extra kylare
 
Tack för tips med motivering Kent, mycket uppskattat!

Kan du sno ihop en lite billigare också som alternativ, ex 6-7kkr exkl skärm?

Tips från andra leverantörer och färdiga datorer önskas också. Motivera gärna valet så jag förstår hur ni tänkt.

Kom igen nu, fler tips! Annars får ni vänta ännu längre på kommentarer från mig för det går inte se hur bilder ser ut när alla är rosatonade :) (Skärmen/Grafikkortet på min Vaio är kass och när jag kopplat upp datorn mot en extern skärm blir skärmen rosatonad, 10kkr skulle det kosta att fixa??? Datorn är 4år och kostade drygt 15kkr ny så det är inte värt det.)

Så kom igen nu! Något mer alternativ vill jag ha.
 
Inget bättre förslga vad gäller hårdvara men om ekonomin är en begränsning kan du ju spara en 1000-lapp med linux - kan lägga pengen på antigen hårdvara eller bibble5 (för raw-hantering om det är av intresse)
 
Tack för tips med motivering Kent, mycket uppskattat!

Kan du sno ihop en lite billigare också som alternativ, ex 6-7kkr exkl skärm?

Tips från andra leverantörer och färdiga datorer önskas också. Motivera gärna valet så jag förstår hur ni tänkt.

Kom igen nu, fler tips! Annars får ni vänta ännu längre på kommentarer från mig för det går inte se hur bilder ser ut när alla är rosatonade :) (Skärmen/Grafikkortet på min Vaio är kass och när jag kopplat upp datorn mot en extern skärm blir skärmen rosatonad, 10kkr skulle det kosta att fixa??? Datorn är 4år och kostade drygt 15kkr ny så det är inte värt det.)

Så kom igen nu! Något mer alternativ vill jag ha.

I princip är det ju bara att plocka bort SSD disken och 4gb minne. Sedan, när du ångrar att du inte köpte SSD, kan du bara köpa en och installera. Det är lätt och det blir som att få en ny dator.

Studerar du eller har du barn som studerar? Isf. kan du få tag i en Windows 7 licens för 100:- Givetvis är det lagligt.

Din bärbara: Troligen ditt grafikkort som är kasst. Då grafikkortet i en bärbar oftast är integrerad med moderkortet blir reparationskostnaden därefter.
 
Tack för tips med motivering Kent, mycket uppskattat!

Kan du sno ihop en lite billigare också som alternativ, ex 6-7kkr exkl skärm?

Tips från andra leverantörer och färdiga datorer önskas också. Motivera gärna valet så jag förstår hur ni tänkt.

Kom igen nu, fler tips! Annars får ni vänta ännu längre på kommentarer från mig för det går inte se hur bilder ser ut när alla är rosatonade :) (Skärmen/Grafikkortet på min Vaio är kass och när jag kopplat upp datorn mot en extern skärm blir skärmen rosatonad, 10kkr skulle det kosta att fixa??? Datorn är 4år och kostade drygt 15kkr ny så det är inte värt det.)

Så kom igen nu! Något mer alternativ vill jag ha.

http://mrpc.se/mrpc-phenom-500gb-gtx560-p-267.html Där har du en bra dator som troligen täcker dina behov, bra pris snabb leverans, Har själv köpt där beställde på lördagen fick den på söndagen, Så lägger man själv till vilket OP system man vill ha

Lycka till Samuel
 
I princip är det ju bara att plocka bort SSD disken och 4gb minne. Sedan, när du ångrar att du inte köpte SSD, kan du bara köpa en och installera. Det är lätt och det blir som att få en ny dator.

Studerar du eller har du barn som studerar? Isf. kan du få tag i en Windows 7 licens för 100:- Givetvis är det lagligt.

Din bärbara: Troligen ditt grafikkort som är kasst. Då grafikkortet i en bärbar oftast är integrerad med moderkortet blir reparationskostnaden därefter.

Tack ännu en gång, så har jag väl tänkt med SSD oxå :) därav valet av stationär istället, man blir ju inte lika begränsad. Har två huliganer...16 resp 18år. Hur skaffar jag den licensen?
 
http://mrpc.se/mrpc-phenom-500gb-gtx560-p-267.html Där har du en bra dator som troligen täcker dina behov, bra pris snabb leverans, Har själv köpt där beställde på lördagen fick den på söndagen, Så lägger man själv till vilket OP system man vill ha

Lycka till Samuel

Den är ju, förutom grafikkortet, betydligt sämre.


Christina:
Det kräver att ett av dina bara har ett CSN kort. Du kan läsa hur man gör här: http://www.pellesoft.se/area/students/msdnaa.aspx

Det är inget fusk grej även om det verkar så. Du kan läsa om det på sweclockers:
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/878230-guide-msdnaa-konto-alla-studenter/
 
Senast ändrad:
Skall du inte spela spel utan ha den till bildbehandling skulle jag faktiskt rekommendera Apples iMac 21 tum. Kostar 11000. Helt suverän. Liten och kompakt. Inga sladdar och extra burkar. Allt i bildskärmen. Stabilt operativsystem och inga virusproblem.
Hälsningar
Lars Hedin
 
Skall du inte spela spel utan ha den till bildbehandling skulle jag faktiskt rekommendera Apples iMac 21 tum. Kostar 11000. Helt suverän. Liten och kompakt. Inga sladdar och extra burkar. Allt i bildskärmen. Stabilt operativsystem och inga virusproblem.
Hälsningar
Lars Hedin

Otroligt snygg dator men då är jag ju bakbunden om något skulle strula med den efter ngt år. Misstänker att reparation/reservdelar blir minst lika dyrt som till min Vaio.

PS Netonnet tar 9990:- för den DS
 
Otroligt snygg dator men då är jag ju bakbunden om något skulle strula med den efter ngt år. Misstänker att reparation/reservdelar blir minst lika dyrt som till min Vaio.

PS Netonnet tar 9990:- för den DS
Det är den gamla modell med sämre cpu och grafikkort.

Den nya har fått Sandy-bridge och ett lite bättre grafikkort (fortfarande kasst). Dessutom har våra kära vän Steve Jobs fått den fantastiska iden att blåsa alla imac kunder. Vill du uppgradera hårddisken får du betala en hutlös summa, då det behövs en special hårddisk som inte har standard anslutningar. Du kan inte uppgradera annan hårdvara än minnet.
 
Det är den gamla modell med sämre cpu och grafikkort.

Den nya har fått Sandy-bridge och ett lite bättre grafikkort (fortfarande kasst). Dessutom har våra kära vän Steve Jobs fått den fantastiska iden att blåsa alla imac kunder. Vill du uppgradera hårddisken får du betala en hutlös summa, då det behövs en special hårddisk som inte har standard anslutningar. Du kan inte uppgradera annan hårdvara än minnet.

Vad tror du om det här? Justerat enligt dina instruktioner :)

https://www.inet.se/kundvagn/visa/459313/2011-05-21christina
 
Blir nog bra. Inet kommer granska beställningen och kanske du får betala några kr extra för en sladd eller 2. Jag vet nämligen inte hur mycket tillbehör Asrock skickar med moderkortet.

Usch velpanna :(

Har satt ihop denna oxå...

Antal Pris Totalt

Komplett Home i50

Artikelnummer:595419
SteelSeries Siberia Full-size Headphone
Ahead Nero 9 Essentials OEM
CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD
Stötsäker kartong
SteelSeries QcK musmatta
Fractal Design Define R3 Black Pearl
Silver Power SP-SS620M 620W PSU
Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500K
MSI P67A-C45 B3, Socket-1155
Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 4GB CL9
PowerColor Radeon HD 5450 1GB DDR3
Western Digital Caviar® Blue 1TB
Sony Optiarc DVD±RW Burner, AD-7260S
Microsoft Wireless Comfort Desktop 5000
MS ROYALTY Win Home Premium 7 Nordic
MS COA Label Windows Home Premium 7
MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 SE 64bit
Garanti 3 års inskicksgaranti
Tillgänglighet:preliminärt 1 st. 24.maj.2011
8497.50 8497.50
Total:
8.497,50

Kommentarer?
 
Snåltarmen börjar ge sig till känna...(har skickat räkningar för betalning idag :( )

Kan någon ge mig ett förslag på en hyfsat bra dator för ca:6kkr inkl operativsystem exkl.skärm. Verkar som alla jag eg. vill ha hamnar på 8kkr och uppåt (exkl skärm) Med det sagt så är det ju inte omöjligt att jag satsar fullt ut i slutänden ändå men något OK alternativ vore super :) och jag kan ju som sagt byta ut delar senare om jag växer ur datorn... Har alltså en extern hårddisk på 2TB för bildlagring redan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.