** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Den ultimata efterbehandlingen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Har precis köpt en utmärkt Eos 350D, som jag fotar i Raw-format med. Men jag känner mig lite osäker på hur jag ska efterbehandla bilderna i PS CS. Hur man får ut det mesta av bilden när man vill framkalla den.
Nu ändrar jag först några små saker i rawprogrammet som öppnas automatiskt (adobe rgb, 16 kanaler och lite på exponering och temperatur). Sedan i PS gör jag de ändringar jag vill, sist skärper jag med USM 100/1,0/10 och ändrar tillbaks till 8 kanalers färg. Sist av allt spar jag den som en högkvalitets jpeg. Bilderna brukar bli ca 6 mb stora. Vad kan jag göra för att optimera mina bilder för framkallning?
MVH DANIEL

USM 100/1.0/10 låter väldigt lite. Prova med 300/0.2/0 direkt efter raw-konverteringen, sedan gör du alla dina justeringar som nivåer, mättnad... och till sist lägger på nått i stil med USM 120/1,2/4.

Skärpningen du gör bör du anpassa till vilken dpi som bilderna ska printas i, finns en del skärpepåvar på nätet du kan kika på gällande den biten.
Ett tips är att spara bilderna som .tif, då jpeg är ett komprimerande och filförstörande format.
Försök att göra så mycket som möjligt redan vid raw konverteringen, gör bilden så färdig det bara går - raw konverteraren sabbar inte filinformationen lika mycket som pscs.
Skaffa dig labbets utskriftsprofil och softproofa bilden mot den innan print, då försäkrar du dig om att den slutgiltiga printen blir så lik som möjligt det du ser på skärmen.
En väldigt viktig punkt i hela denna process är att du arbetar i en kalibrerad miljö, dvs att du kalibrerar din skärm, använder dig av rätt temperatur påljuset i det rum du sitter i, samt mäter upp det ljuset enligt rekommenderade värden.
Det står massor om detta på bl.a Stefan Olssons hemsida - www.profiler.nu.

En fråga till...

Vilka grundvärden i UMS ska man ha när man ska lägga upp en bild på, låt oss säga fotosidan?

Ni verkar ha skills...

...och kan då kanske besvara ytterligare en fråga. Vad händer om man vill skriva ut (på ett fotolab)en beskuren bild? Låt säga att jag "cropar" ut ett bildavsnitt som motsvarar 40% av hela bilden. Kommer bilden bli mindre än de övriga bilderna (i orginalstorlek) som jag vill framkalla, eller förstorar labbet bilden automatiskt? Jag misstänker dock att bilden kommer tillbaka centrerad på fotopappert med vita kanter. Kan man i så fall motverka detta? Hur förbehandlar man en beskuren bild som man vill framkalla?

Har ett tips - skippa USM och kör "Highpass" på 3 ungefär på ett nytt lagar. Sen ändrar du till overlay (minns jag rätt?). Det var en grej jag kom på för att hålla mängden färgbrus nere när jag lade skärpa på bilder, och jag gillar det så mycket att jag helt skippat USM nu. Vad Highpass (finns under filters/others eller nått liknande) egentligen gör vet jag inte, men jag gillar slutresultatet! :)

EDIT: Ja, 3 var nu bara ett värde som jag använt på sistone, men prova dej fram, allt beror ju på bilden.

Så här ser mitt flöde ut för i mitt tycke bästa bildkvalité:

1. Använd DPP för råkonverteringen. ACR ger skumma färger såvida du inte kalibrerat med färgkarta (för att inte tala om bruuuuuuus). Stäng av all brusreducering i DPP (både färg- och luminensbrus). Justera ev. exponeringen på enstaka bilder. Kontrast i mellanläge. Color tone=0, färgmättnad=0 samt skärpa=1. Standard på färgåtergivningen såvida inte du är ute efter någon speciell effekt. Skapa TIFF bilder.

2. Kör macro i CS2: Färgbrusreducering 25%. Brusreducering med Kodak Digital GEM pro 2.0 satt på fine med suppression=0 (upp till ISO 400 bilder, 50 om ISO >= 800). Korrigering av objektivfel med PTLens. Auto Contrast med clip satt till 0,05% på både ljusa och mörka partier. Spara som TIFF.

Skärpa fixar du enklast sedan med nik Sharpener Pro 2.0. Skall bilden visas på skärm får du bästa resultat med KPT6; KPT Equalizer - Bounded sharpen satt till 100%

Presto!

Varför standardvärden på USM?

Varför alla dessa standardvärden på USM? Om alla bilder skulle må bra av samma skärpning förstår jag inte meningen med USM. Tanken är väl ändå att man ska kunna skärpa bilden utifrån motivet och användingsområdet.

Själv börjar jag alltid med att skruva upp Mängden till 300 och Radien till 4, detta för att kunna göra justeringarna av Tröskelvärdet. Tröskelvärdet sätter jag nämligen utifrån en slät yta i bilden som jag inte vill få en direkt skärpning av (t.ex. en enfärgad bakgrund). "Rätt" Tröskelvärde landar då på det värde där ytan (i 100% visning) inte blir direkt kornig/skärpt, vinligtvis någonstans mellan 0-10.

Sedan sätter jag "rätt" Radie genom att dividera bildens dpi med 200. För utskrift innebär detta 300/200=1,5 och för webb-bilder innebär det ungefär 72/200=0,4.

Slutligen sätts Mängden utifrån vad som klär motivet och vad som passar, vilket normalt kan bli allt mellan 50-250. Dock försöker jag undvika en s.k. Halo-effekt (en vit kant runt detaljerna)

Någon mer än jag som går metodiskt igenom USM, eller kör alla med standardvärden?

Mkt intressant artikel. Har nog aldrig gått øver 50/1.0 , tycker det skærper før mkt. Vet inte hur suddiga bilder ni tar men 300?(!)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar