Annons

Behålla hög bildkvalitet i Photoshop"Spara för webben".

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant att texten pixlar/tum av många bums utläses som dpi. Verkar finnas i generna :) Eller är det skrivarreklamen.

Vi får nog be kodsnickaren fixa att så fort någon börjar dra in dpi utanför utskrifter så får man en mild strömstöt vid tilltaget. Kanske en liten röd bock ska uttdelas om man blarrar in ppi och skärmvisning.
 
Som det är nu så spelar det inte så stor roll vad man skriver in i pixlar/tum så länge som bilden bara ska visas på skärm.

Enda bildvisningsprogram jag stött på är Preview i Mac OS X som klarar av att visa en bild efter dess PPI upplösning. (Räknar inte Photoshop, PSP, Gimp samt alla andra bildredigeringsprogram)

Sen är just PPI olika från dator (läs skärmstorlek/upplösning) så att säga att skärm PPI är XX går inte, gick förr då det mer eller mindre inte gick att ställa in olika upplösningar på en skärm.


Angående redigering av bild så jobbar gör ja som många andra redan skrivit.

Redigerar bilden (Nivåer/brus/etc) -> Storlek -> Skärpa.
 
Hej

jag har stött på parull i flashprogeammen, de skalar också efter dpi/ppi


Men åter till min fråga tidigare, har man kryssat i att man vill skala om så har det ju betydelse, dvs låter man PS skala om till x,y med z dpi och väljer bicubical så har det viss inpact på kvaliten eller?


DVS man måste veta om man skall välja enbart storlek i pixlar eller verkligen resampla.

Roine
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.