Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den Ultimata digitalkameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

GustavMood

Medlem
Hej alla,

Jag står inför mitt examensarbete och kom som fotointresserad direkt på tanken om att arbeta med digitalkameran.
Jag går på designhögskolan i Umeå (dh.umu.se) där jag håller på att avsluta min kandidat.
Jag har gjort en del mindre jobb som fotograf och anser mig själv inneha en bra och bred kunskap inom det mesta som har med foto att göra.

Nu ber jag om er åsikt för att kunna göra ett så bra jobb som möjligt.
Svara gärna på alla eller någon av frågorna nedan, alla åsikter är av stor vikt!

Hur skulle ni vilja att den digitala kameran utvecklas i framtiden?

Vilka stora problem stöter ni på i ert vardagliga användande av digitalkameran?

Vilka funktioner ser ni som viktigast/ mest onödig i er kamera?

Allmänna tankar om potentiell utveckling?

Skriv gärna vad ni vanligtvis fotar, och om ni är amatör- / yrkesfotograf, samt vilken kamera ni använder.

Tack för hjälpen
Gustav Mood

Hej

Dina frågor är lite för allmänna för att du ska kunna få fram vettiga svar som du kan bearbeta i ett examensarbete. Om du vill använda fotosidan som en bekväm genväg för att få underlag till ditt examensarbete bör du bemöda dig om mer precisa frågor. Diskutera detta med din handledare.

Ett annat alterbnativ, men som kräver lite jobb, är att intervjua ett antal fotografer. Då kan du ställa följdfrågor och få fram mer intressanta synpunkter.

Jag vet inte hur det är på designhögskolan, men på högskolor och universitet där jag varit inblandad är ett examensarbete minst tre månaders heltidsarbete.

I all välmening!

En Leica M10 med en bättre byggd mätsökare som inte behöver justeras stup i kvarten, och dessutom ska gå att justera själv utan att behöva lämnas in. Dessutom ska den ha en CMOS sensor från Sony. THATS IT.. Leica för sjutton, ni är så nära!

Onödiga funktioner på de flesta kameror är alla funktioner som INTE är: ISO, SLUTARTID, BLÄNDARE och FOKUS.

Förhoppningsvis blir kamerorna mindre och sensortillverkningen billigare så vi kan få billiga små kameror med stor 35mm sensor igen, precis som på den analoga tiden.

Jag fotar reklam/dokumentärt med Nikon D3, Nikon FM2, Nikon D5000, Panasonic LX3, Pentax 67, Holga, Franka Solida JR samt Smena 35.

Senast ändrad:
Jag vill ha en fullformats digitalare byggd på Nikon FM3a. Varken mer, varken mindre! Mer kompakt än de flesta av dagens spegellösa hus, mycket fin sökare, underbara objektiv. 'I rest my case' :)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Jag vill ha öppen källkod till programvaran i kameran så att jag kan programmera om dess funktioner själv.

Jag ska i alla fall ge några svar på dina frågor som komplettering till mitt första kanske lite sura inlägg.

1. Gärna en sensor i fullformat i en liten förpackning. Viktigare att förbättra brusegenskaper i svagt ljus än att öka antalet pixlar. 20 Mpix räcker bra. Heller en bra EVF än spegel. Ännu finns ingen bra EVF. Kort avstånd objektiv-sensor för att kunna göra objektiven mindre. Och naturligtvis ett 10-300/2,0 om ett sädant vore möjligt att konstruera.

2. Inga alls, förutom att min kamera är för stor och tung i bland.

3. Printerknappen är helt onödig, men den stör inte heller. Viktigaste funktionen hos min kamera är att den gör det möjligt för mig att ta bra bilder. (Detta svar kanske gör att du förstår vad jag menade i mitt första inlägg med att frågorna är för allmänt ställda).

4. Ja, här skulle jag kunna skriva en lång uppsats om jag hade tid. Men sensorerna blir pixeltätare och lågbrusigare, spegellösa systemkameror kommer stort, den vanliga kompaktkameran snart död eftersom alla har mobiltelefoner med allt bättre kameror inbyggda.

5. Amatör/halvproffs (publicerar bilder ibland). Canon EOS 40D med diverse objektiv. Arlitektur, stadsmiljöer, landskap, gatufoto, porträtt.

Hej,

Jag hör vad du säger och håller med!:)
Frågorna är allmänna för att jag ville ha lite bredare åsikter.
När inriktning är vald kommer frågorna bli specifika och intervjuer kommer komma in.

Detta är mer en koll över om det finns några inledande problem hos användarna.

tack för feedback.

//Gustav

Hej

Dina frågor är lite för allmänna för att du ska kunna få fram vettiga svar som du kan bearbeta i ett examensarbete. Om du vill använda fotosidan som en bekväm genväg för att få underlag till ditt examensarbete bör du bemöda dig om mer precisa frågor. Diskutera detta med din handledare.

Ett annat alterbnativ, men som kräver lite jobb, är att intervjua ett antal fotografer. Då kan du ställa följdfrågor och få fram mer intressanta synpunkter.

Jag vet inte hur det är på designhögskolan, men på högskolor och universitet där jag varit inblandad är ett examensarbete minst tre månaders heltidsarbete.

I all välmening!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar