Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den *skriande* bristen på kommentarer??

Produkter
(logga in för att koppla)

hansen2

Aktiv medlem
Just nu, och sedan en tid tillbaka, är kommenterandet riktigt uselt. För egen del har jag bara fått strökommentarer. Jag har haft betydligt sämre bilder uppe förut men dessa har kommenterats flitigare.

Jag kan inte tänka mig att mina senaste alster är fulländade och inte heller så usla så att de inte förtjänar att kommenteras alls.
Fortsätter det så här finns det ingen mening med att vara kvar på FS. Man vill ju ha respons på vad man gjort bra respektive vad som kunde göras bättre eller annorlunda.

Själv ligger jag ungefär i nivå mellan givna och erhållna kommentarer.
Den här veckan blir det lite tajt men fr.o.m nästa vecka kommer jag dra mitt strå till stacken för att få lite fart på kommentarerna.

Slutligen vill jag tacka dem som, trots denna ökenvandring, orkat leverera kommentarer ändå!

/Johan

Det har alltid varit lita upp och ned med kommentarerna. Sommaren är nog segare eftersom alla verkar koppla bort det mesta....utom vem som "kissar längst" i utrusningsdiskussionerna....

Hade vi haft en kanonsommar hade jag haft full förståelse för dödläget och inte heller själv spenderat någon nämnvärd tid vid datorn.

/Johan

Håller mig lite avvaktande

Då jag är helt ny på fotosidan hållar jag en relativt låg profil. Jag kommer dock dra mitt strå till stacken när jag blivit lite mer varm i kläderna. Tills dess njuter jag av alla underbara bilder som man kan hitta här.

Gäller nog bara att ha tålamod. Jag kommenterar sporadiskt och försöker ha för vana att kommentera bilder åt de som tar sig tid att kommentera mina.

Antalet kommentarer har inte gått ner, utan ligger på en ganska jämn nivå.

http://www.fotosidan.se/statistics/ctime.htm?object=rating&interval=week&last=&lastinterval=&q=

Däremot skulle man kanske kunna säga att antalet kommentarer på uppladdad bild gått ner. Så att prata om dödläge är att överdriva.

http://www.fotosidan.se/statistics/ctime.htm?object=photo&interval=week&last=&lastinterval=&q=

Det verkar tydligt så att bilduppladdningen ökar, medan antalet kommentarer är mer stabilt. Kanske medlemmarna tycker att det är roligare att ladda upp bilder än kommentera när det regnar!?

Hur ser era kommentarsdifferenser ut? Själv ligger jag på minus.

elmfeldt skrev:
Antalet kommentarer har inte gått ner, utan ligger på en ganska jämn nivå.

http://www.fotosidan.se/statistics/ctime.htm?object=rating&interval=week&last=&lastinterval=&q=

Däremot skulle man kanske kunna säga att antalet kommentarer på uppladdad bild gått ner. Så att prata om dödläge är att överdriva.

Mitt inlägg var naturligtvis en subjektiv reflektion över kommentarstorkan.
Men håll med om att poängen med att langa upp bilder här är responsen på vad man gör bra respektive dåligt?
Får man inte den försvinner nyttan av FS som verktyg för den egna utvecklingen.

Det verkar tydligt så att bilduppladdningen ökar, medan antalet kommentarer är mer stabilt. Kanske medlemmarna tycker att det är roligare att ladda upp bilder än kommentera när det regnar!?

Hur ser era kommentarsdifferenser ut? Själv ligger jag på minus.

Minus här, men totalt ligger jag på plus.

/Johan

Jag förstår vad du menar även om du använder starka ordalag, jag ville bara klargöra vad som var fakta. Vi har sedan start brottas med denna problematik och vi funderar jämnt på hur vi skall adressera det hela.

elmfeldt skrev:
Jag förstår vad du menar även om du använder starka ordalag, jag ville bara klargöra vad som var fakta. Vi har sedan start brottas med denna problematik och vi funderar jämnt på hur vi skall adressera det hela.

Som du säkert känner till har man ett system på photosig.com där man har möjlighet att belöna kommentarer som man haft nytta av.

Kan en variant av detta vara ngt för FS kanske?

/Johan

Vi har haft det som ett förslag men jag tror vi kom fram till att det kanske inte funkade så bra som tänkt. Eller misstar jag mig? Gör det att det blir fler kommentarer? Överhuvudtaget börjar vi bli skeptiska till logik/funktionalitet som tvingar kommenterandet. Men som sagt vi funderar alltid på vad som kan göras bättre.

elmfeldt skrev:
Vi har haft det som ett förslag men jag tror vi kom fram till att det kanske inte funkade så bra som tänkt. Eller misstar jag mig? Gör det att det blir fler kommentarer? Överhuvudtaget börjar vi bli skeptiska till logik/funktionalitet som tvingar kommenterandet. Men som sagt vi funderar alltid på vad som kan göras bättre.

Hellre morot än piska. Och en morot kan knappast inverka negativt på kommenterandet, snarare tvärtom. Varför inte testa ett sådant system?

/Johan

Vi vill vara säkra på att alla nya funktioner ger avsedd effekt och då ett sådant hack är ett avsevärt jobb gör vi inte det som ett test. Vi tror att det är en smart funktion men vi är inte övertygade.

Jag är övertygad om att det inte håller med att fundera för länge på vad som blir den bästa lösningen. Aktiva medlemmar kommer förbli aktiva, men någon annanstans.
Det här är ingen kritik mot er ... eller, jo det är det. Ni måste göra något åt det här, och det ganska snart tror jag.

Jag vet inte hur det är med andra men jag är ganska less på den minimala responsen.

/Johan

hansen2 skrev:
Jag är övertygad om att det inte håller med att fundera för länge på vad som blir den bästa lösningen. Aktiva medlemmar kommer förbli aktiva, men någon annanstans.
Det här är ingen kritik mot er ... eller, jo det är det. Ni måste göra något åt det här, och det ganska snart tror jag.

Jag vet inte hur det är med andra men jag är ganska less på den minimala responsen.

/Johan

Det är klart att det ligger på oss att driva frågan. Men varför ligger du själv på minus, det är ju en del av dilemmat? Det är kritik mot dig, men samtidigt intressant att veta för att vi skall veta hur vi skall tänka.

elmfeldt skrev:
Det är klart att det ligger på oss att driva frågan. Men varför ligger du själv på minus, då är ju en del av dilemmat? Det är kritik mot dig, men samtidigt intressant att veta för att vi skall veta hur vi skall tänka.

Jag kommenterar lite då och då. Men de flesta tror jag att jag ger i "klunga" i olika perioder. Det innebär att jag tidvis ligger på plus för att sedan ligga på minus för att sedan ligga på plus för att sedan ... osv.

/Johan

Många kommenterar bilder av folk de själva fått kommentarer av. Jag har t.o.m sett det i skrift här på FS att det är så man går tillväga.

En rätt dryg och snorkig inställning och man missar målet med en sån här sajt.

/Johan

hansen2 skrev:
Jag kommenterar lite då och då. Men de flesta tror jag att jag ger i "klunga" i olika perioder. Det innebär att jag tidvis ligger på plus för att sedan ligga på minus för att sedan ligga på plus för att sedan ... osv.

/Johan

Ok. Det kanske kan stämma, och totalt så bör det ju jämna ut kommenterandet. Men du tror att med någon form av funktion a la photosig så skulle du kommentera oftare? Alltså för att man känner att det är värt det, eller för tävlingsmomentet i att folk tycker det? Undrar för att ta reda på vad som driver kommenterandet.

Själv tror jag att det alltid finns folk som är mer benägna att skriva och andra som bara vill ladda upp/läsa (och att dessa alltid är fler).

Kanske vi skall dra ner på uppladdningsfrekvensen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar