Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

den röda tråden ... hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

farrebarre

Avslutat medlemskap
hejsan!

jag har märkt att på senare tid verkar en röd tråd uppvisa sig i mina bilder som jag tar med min nikon d70 ... och jag vet inte riktigt vad det är för fel o vad jag ska göra. med tanke på att plånboken är lite tunn just nu tänkte jag kolla med kunskapsbanken här på fotosidan innan jag dök ner i mitt spar-konto.

här är en bild. det är mest i mörkare bilder som denna röda tråd kommer fram:
http://photos1.blogger.com/blogger/1734/3196/1600/Bild 017.jpg

kan ngn hjälpa mig? är det sensorn som blivit trasigt? jag vet att jag gjorde ngt ganska dumt och försökte ta bort damm från sensorn med en t-shirt innan jag visste bättre (men det var ändå över ett år sedan o det är först nu på senare den röda tråden dykt upp) ...


all hjälp uppskattas!
tack

- farid
 
Hej
Jag kan tyvärr inte se bilden det kommer upp ett error meddelande. Kanske det är därför ingen har kunnat hjälpa dig.
Ciao Annika
 
Tittade lite snabbt på bilden i min laptop innan den försvann och då tyckte jag att det såg ut som ett sensorfel. Minns jag rätt så var det en het, röd pixel och ett svagare vertikalt streck under? Tänkte kolla igen på en bättre skärm men nu går det inte att se bilden...
 
Finns den på alla bilder numera?
Är den på samma ställe varje gång?
Startar den med en tydlig punkt en bit in från överkant varje gång?

Svarar du ja på dessa frågor så misstänker jag att sensorn är trasig. Nikons verkstad kan nog svara bäst av alla på vad som gäller. Ev byte av sensor eller ny kamera. Ev kan man programmera bort den pixeln som är fel (dvs punkten - linjen är nog samma punkt när den shiftas ut vid avläsningen). Eller om det är en helt annan förklaring.

Lycka till
/Erik
 
Tycker det verkar se ut som ett sensor fel pga att den 'röda tråden' är spikrak.
Finns den på alla bilder på samma ställe så är det nog bara att skicka in den till Nikon på rep.

- Jonas
 
jo, nog måste det va sensorfel alltid, som några andra skriver.

Begär att få kameran utbytt kostnadsfritt även om garantin har löpt ut.

Sån här skit ska man inte behöva acceptera, och jag har svårt och se hur den döda linjen skulle ha upsstått under rengöring av sensorn.
 
går det verkligen att få kameran utbytt utan att garantin längre gäller?? .. min garanti gick ut för ngra månader sedan och jag har verkligen inte råd med ngn dyr reparation eller i värsta fall ... att köpa en helt ny kamera ...

tack för all hjälp allihopa!
 
Jag har samma problem.
Nån som kan redovisa hur mkt det kostade för dom som lämnat in för reperation och hur man ska motivera att få den utbytt ?
Jag har inte kvar garanti, gick ut för 3 månader sen :(
 
Såg detta problem här på fotosidan för några veckor sedan. Det var en D50 eller D70 minns ej.. men jag hittar inte tråden nu.. jag får fortsätta med letandet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.