Annons

Den inbyggda blixten förstör alla bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

PerFogelberg

Aktiv medlem
Jag börjar känna mig tjatig när jag kommenterar bilder. På varannan bild har den inbyggda blixten slagit ihjäl allt vad naturligt ljus heter.

Den inbyggda blixten är inte helt av ondo. Den är mycket användbar utomhus som upplättningsblixt. Detta förutsätter att man kan minuskompensera blixten för att minska på ljusstyrkan. Jag brukar rekommendera en kompensation på mellan -1,5 och -2 steg. Då behåller man det naturliga ljuset utan att skuggorna blir mörkare än 1,5 till 2 steg.

Kameror som inte har blixtkompensering är dåliga kameror.

Olle Bjernulfs har skrivit lite i ämnet. Fototeknik 6 - Blixt.

Vid porträttfotografering brukar jag undvika att reflektera blixten i taket. Det är bättre att reflektera den i en neutralt färgad vägg eller annan yta.
 
Det ända funktion jag har funnit för min inbyggda blixt (Nikon D70) är att den fjärrutlöser min SB-600.
Den bifogade bilden är tagen med SB-600an riktad bakåt, emot en vit vägg bakom mig, och med vidvinkel glasen på. annars fick jag för mycket skuggor.
 

Bilagor

  • ralf.jpg
    ralf.jpg
    36.3 KB · Visningar: 1,923
PerFogelberg skrev:
Jag börjar känna mig tjatig när jag kommenterar bilder. På varannan bild har den inbyggda blixten slagit ihjäl allt vad naturligt ljus heter.

Den inbyggda blixten är inte helt av ondo. Den är mycket användbar utomhus som upplättningsblixt. Detta förutsätter att man kan minuskompensera blixten för att minska på ljusstyrkan. Jag brukar rekommendera en kompensation på mellan -1,5 och -2 steg. Då behåller man det naturliga ljuset utan att skuggorna blir mörkare än 1,5 till 2 steg.

Kameror som inte har blixtkompensering är dåliga kameror.

Olle Bjernulfs har skrivit lite i ämnet. Fototeknik 6 - Blixt.

Vid porträttfotografering brukar jag undvika att reflektera blixten i taket. Det är bättre att reflektera den i en neutralt färgad vägg eller annan yta.

Har ingen inbygd blixt, men använder en extern.

Om taket är neutralt färgat/vitt, finns det någon orsak till använda väggen/annan yta istället för taket ?

/P.L
 
Fredrik Calabrese skrev:
jag tycker att bilden ar alldeles for mjuk. finns inget svart och inget vitt.
Det kan vara tvärt om, för hård.
I den här bilden användde jag den inbyggda blixten i min D70 och en fjärrstyrd SB600 ställd på köksbordet framför objektet (mitt yngsta barnbarn :) )

attachment.php
 
Paul.r.Lindqvist skrev:
Ser ut som du riktat blixten rakt mot honom ?

därav den hårda bilden antar jag ?

/P.L
Ja, medvetet riktat rakt mot henne och det ingick i en testserie. Trots bildens hårdhet syns den inbyggda blixtens upplättande effekt på ansiktet vänt mot kameran.
Riktar man SB600 (eller en SB800 för den delen) mot taket eller en sidovägg kan man få snygga bilder med den inbyggda blixten som hjälp.
Enbart den inbyggda blixten räcker inte långt.
/Fred
 
Det går som sagt att istället utnyttja den inbyggda blixten. Själv skulle jag inte klara mig utan den.
Jag har satt på en softbox på den inbyggda och med kamerans automatik så blir objektet lagom belyst. Sen får min yttre blixt, riktad mot tak eller vägg, stå för allmänbelysningen och det är med dess automatik som jag oftast justerar in önskad blixtstyrka. På så sätt har jag två parametrar att styra och får riktigt bra resultat, utan mörka ringar under ögonen.

Exempel
Softboxen

En trevlig bieffekt med en enkel kamera som man kanske inte tänker på är att den skickar inte ut någon förblixt så det blir inga onödiga blinkningar.
 
Re: Re: Den inbyggda blixten förstör alla bilder

Paul.r.Lindqvist skrev:
Har ingen inbygd blixt, men använder en extern.

Om taket är neutralt färgat/vitt, finns det någon orsak till använda väggen/annan yta istället för taket ?

/P.L

Ja, hur du vill att skuggorna ska visas. Slår du blixten i taket får du ändå skuggor rakt ner. Om du istället slår i väggen får du dem till vänster eller höger, vilket kan ibland upplevas bättre.

Personligen vill jag gärna slå blixten i något av övre hörnen istället (om det är möjligt). Jag tycker ett hörn är nästan som ett paraply. Då får jag också lite snett fallande skuggor.

/Zoran
 
Grimmer skrev:
Jag har satt på en softbox på den inbyggda och med kamerans automatik så blir objektet lagom belyst.

Det lät instressant, jag har funderat på samma sak. Skulle man kunna få se ett foto på denna konstruktion? Hur fäster du den på kameran, blixtskon?
 
Jag har ingen blixtsko (vilket grämer mig en hel del!) så jag har gjort en form i papir mache som passar på kameran. Den är bara att skjuta på uppifrån när linsen är infälld. Jag har funderat många gånger på om man inte istället borde ha limmat dit en bajonettfattning eller liknande, men det kändes bättre att behålla orginalskicket på kameran.
Jag har ingen bild på den men lovar att fixa en ikväll och lägga upp den här. Den här bilden är också tagen med softboxen+slav, därav titeln... :O)
En tidigare bild
 
Hemmabygge alá Grimmer

Här kommer en bild på Magnus fina hemmabygge.
Nu slapp du Magnus ;0))

mvh/Ove
 

Bilagor

  • hemmabygge.jpg
    hemmabygge.jpg
    23.8 KB · Visningar: 613
Nu har jag tagit en bild på softboxen, nu i svart version. För att slaven ska trigga 100% så har jag stoppat in en sensor i boxen. Kopplar jag in den så kopplas blixtens egen av.
 

Bilagor

  • pict0046_liten.jpg
    pict0046_liten.jpg
    53.4 KB · Visningar: 488
Fredrik Calabrese skrev:
jag tycker att bilden ar alldeles for mjuk. finns inget svart och inget vitt.
Kan gott vara. Men killen på bilden är skådespelare, och behövde foton för att söka jobb. (och detta foto var ett slumpmässigt valt, för att visa hur det ser ut om man inte använder inbyggd blixt)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.