ANNONS
Annons

Den Högre Skolan

Produkter
(logga in för att koppla)
Äntligen! Haha! Även om man inte blir invald (vilket iofs vore lustigt ;)) så är jag ändå vääääldigt glad!
Härligt att bara kunna gå dit o hitta alla guldkorn och bli inspirerad!

Dock hoppas jag det finns någon slags "moderator" som kan börja stänga av medlemmar i den högre skolan, för tillslut så kommer även familjesnapshots-fotograferna bli inbjudna..

Men mycket bra idé! Jag fullkomligt älskar namnet också, det låter sååå "översittare" Haha!

nonno skrev:
Jag måste nog hålla med de som uttryckt att det känns som det börjar bli allt för snedvridet i representation av olika genre i DHS.

Jag som naturfotointresserad utgick naturligtvis från att de skickligaste inom olika inriktningar (självklart även inom naturfoto!) skulle finnas med och även jag såg fram emot en bred grupp där det också finns inspiration att hämta just inom mitt intresseområde. Så utifrån hur stor gruppen bröllopsfotografer är här på Fs, så börjar du Christel att vara på snudd överrepresenterad. :) Nu vet jag ju att du även är inriktad på andra typer av motiv/genre, så den diskussionen är egentligen inte aktuell. Men din inflikning fick mig att reagera.

Om naturfoto inte är av intresse här på Fs, så är det kanske dags att ta bladet från mun och säga det?! För utifrån "grundinbjudningarna" är det svårt att tro något annat.
/Nonno

Kan ju också bero på att mängden riktigt duktiga naturfotografer här på fotosidan är underrepresenterade?

Såg tråden igår men fick söka runt lite för att förstå vad som menades.

Tycker idén med sällskapet är den bästa på mycket länge!
Framför allt hoppas jag att den också skapar lite tryck på sällskapets medlemmar att verkligen leverera bilder och bildkritik av den högre skolan så att den blir den klara inspirationskälla och föredöme sajten behöver.

Gillar också namnvalet, retar säkert gallfeber på jämlikhetsivrarna :D

/Johan

det kanske är så att man som bröllopsfotograf måste börja gapa och ifrågasätta precis som naturfotograferna och dess sällskap för att möta uppmärksamhet och eventuell uppskattning?
fast jag föredrar nog att hålla tyst för det blir mest bara jobbigt med folk som hojtar. det gäller ju att hojta på rätt sätt och det är en svår konst. kanske man istället ska peta folk i sökarögat för att få lite uppmärksamhet? ;)

hur som helst så försvinner naturfotograferna härifrån en efter en efter en.
vadan detta? är det ingen som uppskattar deras desperata rop på uppmärksamhet?

Det var ju exempelvis väldigt få (om ens nån) utpräglad gatufotograf i det första utvalet. Var det nån som hojtade över det? Men allteftersom det blir fler medlemmar som väljs in i DHS så lär det väl trilla in såväl natur- som gatufotografer. Ingen fara på taket alltså.

Första urvalet försökte vara ett urval som skulle kunna sprida över hela spannet och att det sedan skulle förgrena sig. Ett par inbjudna med naturfotograf-profil har inte svarat på inbjudan ännu. De har kanske den goda smaken att vara ute i skogen och inte sitta vid datan :)

och här skulle jag kunna börja gnälla om att vissa grejer som jag pysslar med kräver att jag minsann sitter en massa framför datan och därmed tycker att ni kommer med trista åsikter....

;)

men jag skojar bara. jag tänker inte gnälla. men ni ser kanske vart jag vill komma?

Magnus W skrev:
Skojade bara till det lite. Inget illa menat.

:) -- MW
jadå, det förstod jag. :)
men diskussionen som sådan tas oftast på lite för brutalt allvar och jag skulle vilja föreslå att man försöker lobba för sin favoritgenre på något annat sätt än att gnälla på att vissa typer av fotografi är underrepresenterade.
fast det menar jag rent allmänt och försöker inte peta någon speciell utvald person i ögat.
man kan kanske tipsa istället för att gnälla?
fler förslag?

Danlo skrev:
Kan ju också bero på att mängden riktigt duktiga naturfotografer här på fotosidan är underrepresenterade?

Om du uppfattat det så, säger det nog mer om dig än om kollektivet naturfotografer. :)
Jag kan på rak arm räkna upp minst 20 stycken naturfotografer som har ett utmärkande drag av hög nivå, ambition, driv och kompetens. Får jag mer tid på mig, kan jag nog lägga till ytterligare 10 - 30 stycken.
/Nonno

Jag tror att "den högre skolan" är ett jätte stort misstag. Det handlar inte ett dugg om jante, om någon får för sig att jag bara är avundsjuk.(Jag är nog alldeles för ny för det). Vad jag saknar är inte förebilder inom fotografi, och det tror jag de flesta av oss inte gör heller. Så den funktionen vet jag inte om medlemmarna i DHS kan leva upp till. Fördelen med DHS för övrigt har jag inte förstått riktigt, men jag kan absolut förstå att de som blir upptagna känner sig hedrade. Det har funnits en debatt om jury förfarande när det gäller kritik bilder, och jag kan mycket väl tänka mig att den debatten uteblir nu (skönt).

Det här är inget jätte sak egentligen, jag kommer att fortsätta titta på bilder och se fram emot att bli överskad av olika amatörer. Tittade lite i DHS bilder och insåg snabbt att, ska man hitta nya spännande bilder så är det inte helt säkert att de finns där! (även om de är duktiga)/ peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar