Annons

Den eviga frågan...

Produkter
(logga in för att koppla)

Jozze

Aktiv medlem
... som är, vilken kamera skall man välja?

Sitter idag med en Minolta F200 och är lite missnöjd med den, Batteritiden tycker jag suger. Kan väl vara för att varje gång man startar den, så laddas blixten upp. Går inte att stänga av, inte som jag hittat i menyerna i alla fall. Så en näve eller två med extra uppladdade batterier är ett måste när man skall ut. Vet inte om det kanske är fel på min kamera? Bilderna tycker jag inte blir nåt vidare bra heller. Är man utomhus på dagen blir de oftast bra, men så fort det blir lite skumt ute så får då inte jag till dem i alla fall. Vill gärna bli lite suddiga också. Kan ju vara skit bakom knapparna också, så jag skall väl inte skylla allt på kameran kanske...

Men så idag så gjorde jag slag i saken och åkte ut för att kolla på en annan kamera. Blev lite småkär i Minoltas Z3. Fick uppfattningen av försäljaren om att det skulle vara en kanonkamera. Bra zoom, antiskak-tjofräs och allt vad det nu var. Var nära att jag köpte den, men bestämde mig till slut att jag skulle vänta tills jag läst lite recentioner om den på nätet. Och tur var väl det, för när jag läst här i forumet så verkar det som om den har väldiga problem med brusiga bilder vid mörka foto så som nattbilder m.m. Så nu har kärleken till Z3 mer blivit som ett one-night-stand ;)

Så då kommer min fråga, (som så många andra säkert också har ställt) Är Z3 verkligen så dålig att man skall avstå från att köpa den och istället titta på en annan kamera? I så fall vilken eller vilket märke skall man titta på? Det jag efterfrågar på min nya kamera är att det skall inte vara någon liten kompakt-kamera som är mer till att fota lite när man är ute och festar, och inte bryr sig om hur kvallitén blir utan bara att det blir kul bilder. Jag är inte ute efter någon proffskamera. Skall vara något för en kräsen amatör, om ni fattar vad jag menar. Z3 har ju 12x zoom som kanske är bra att ha, men känns som om typ 8x skulle räcka väl det också. Antiskak-mojäng är också en trevlig sak som de har klämt in i den. Inget nödvändigt det heller, men finns det så är det ju bara ett plus. Storleken har ingen betydelse, har jag hört att man säger. Men i mitt fall så har den det. Z3:ans format känndes perfekt. Jag kan tänka mig att lägga upp till 5000 för kameran. Skulle det nu finnas en för 500 spänn extra och att det verkligen är värt de extra pengarna, så får det väl gå det med. Jag köper hellre en kamera som är lite dyrare än vad jag tänkt mig och som jag vet att jag inte kommer att ångra mig att jag köpte, än att jag lägger 2000 på en kamera som jag blir missnöjd med efter ett par månader.

Finns det någon kamera som Ni kan rekomendera, eller är det bara i min fantasi som den "perfekta" och inte hutlöst dyra kamera finns?

Hoppas att inte mitt inlägg bidde allt för rörigt...

Tack på förhand
 
Kanske får ta och se över mina krav då, för närmare 6000 vet jag inte om jag har lust att lägga... Men tack för ditt svar i alla fall :D
 
Z2 testades med utsökt resultat i senaste DIGITAL FOTO. Det skulle förvåna mej om inte Z3 är minst lika bra. Dessutom ståtar den med 12x optisk stabiliserad zoom... tror jag kommer ha en snart, fast jag redan har en A1... familjen behöver nåt "enkelt o lättskött" har jag bestämt...

Där ryker skatteåterbäringen... fast egentligen vill jag ha nåt mindre, men då får jag ju inte allt det där... hå hå ja ja...
 
som inte kan hantera extern blixt, jobbar med 3 megapixel, ger 10x zoom och dessutom är dyrare... njae... inte mycket till kontring va? Sen sågades den rätt hårt i DIGITAL FOTO senast... vad det nu är värt...
 
Kanske blir en Z3 ändå... Finns nog lite kärlek kvar ändå ;)

Men hur är det med brusigheten i bilderna vid tex nattfotografering då? Är det något som speciellt är dåligt på Minoltan, eller är det så på de flesta digitalkameror? Skall göra ett test med min f200 och se hur den hanterar en riktig mörk bild.
 
HDFS) (KGS skrev:
som inte kan hantera extern blixt, jobbar med 3 megapixel, ger 10x zoom och dessutom är dyrare... njae... inte mycket till kontring va? Sen sågades den rätt hårt i DIGITAL FOTO senast... vad det nu är värt...

Det där med extern blixt är ett aber, men det kan _jag_ leva med. Minoltas blixtsko funkar ju ändå bara med Minoltablixtar, fult gjort.

3 megapixel är mer än nog och ett brännviddsomfång på 38-380mm duger bra.

Sågningen har jag inte läst, kanske skulle göra det. Hursomhelst är A1 för stor och Z3 har fast skärm.
 
dl_4711 skrev:
3 megapixel är mer än nog
Beror ju på vilka krav man har..3mp på en landskapsbild i 20 x 30 ser faktiskt inte sådär jättebra ut, det syns tydligt att det saknas detaljer.
En porträttbild ser ofta riktigt bra ut dock, inte samma krav på upplösning där.

En annan aspekt är att har man endast 3mp att röra sig med så tål det inga som helst beskärningar om man ska använda det till 20 x 30.
 
sagan skrev:
Beror ju på vilka krav man har..

Precis, allt beror på vilka krav man har.

KG: Prisskillnaden Z3/S1, hela 100kr, kan jag nog också leva med. ;-) Och megapixelskillnaden är ju inte så stor den heller, 3.2mp mot 3.87mp.
 
Senast ändrad:
dl_4711 skrev:
KG: Prisskillnaden Z3/S1, hela 100kr, kan jag nog också leva med. ;-) Och megapixelskillnaden är ju inte så stor den heller, 3.2mp mot 3.87mp.

Oki... jag slog en snabbkoll på cyberphoto o där skilde det mer... men det är okej att betala lite mer för lite mindre... den vridbara skärmen är ett klart plus. Synd att man inte kan få allt i en o samma kamera... än. S1 borde få en blixtsko o Z3 en vridbar skärm så e alla lyckliga ;-)
 
Även om man inte kan tro det så det är en tysk sida, så tysk moms på 16% är redan medräknat.

Jag köpte dock min från cyberphoto häromdagen iaf trots att de blev lite dyrare, de skickade med lite utrustning, gav en hel del rabatt och sist men inte minst så hade de den i lager! Hoppas att jag får den idag eller imorgon!!! *längtar*
 
Eller vad finns det annars för "proffskameror" till en relativt billig penning? Max 5000 tänkte jag lägga. Smaken är som baken även när det gäller kameror, antar jag. Bildkalitén är ju högst prioriterad. Bra skarpa bilder utan en massa brus, som jag läst att många billigare kameror har. Nattbilder skall altså inte vara några problem att ta. Zoom får gärna finnas upp till en 8x eller nåt i den stilen. Lite mer än 3x i alla fall. Det har jag på min nuvarande kamera, och det tycker jag är alldeles för dåligt.

Är det här med kamera en smaksak, hur man själv upplever den? Antar att Ni som hänger här på forumet är lite mer insatt i detta än jag själv är...
 
En begagnad DSLR (30/60D?) kan väl hamna i den prisklassen o kanske finns det nån optik som ryms i den summan också. Tamron 28-300 kanske? Ska vara skräp säger en del. Men allt är väl relativt. Sen är det bara att bygga vidare.
 
jo, man får väl vad man betalar för, men i praktiken då, när man fotar vita älgar, blir bilderna dramatiskt dåliga då?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.