Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den där frågan om skivare och kalibrering igen

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en laptop kalibrerad med Spyder2express.
Skriver ut på en Canon Pixma iP6700D på Canons eget papper, som finns med i skrivarprogrammet med egen profil och allt.

Ibland blir ändå utskrifterna för mörka och mättade. Lite mörka blir dom alltid, men inte så det stör eller känns fel.

Ska bilden sparas med "Spyder"-profilen i PS, eller ska man konvertera till t.ex. sRGB?

Se denna i original:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1077271.htm?set=lp

Scannad utskrift:

Bilagor

• råg.jpg
    råg.jpg
    51.4 KB · Visningar: 467
Vandraren skrev:

Ska bilden sparas med "Spyder"-profilen i PS, eller ska man konvertera till t.ex. sRGB?
Nej, blanda inte in skärmen i detta. Du har en arbetsfärgrymd som sRGB eller Adobe RGB. Denna färgmodell konverteras till din skärmfärgmodell när du tittar på skärmen och du ska konvertera till din skrivarprofil när du skriver ut bilden.

Att sedan din skrivarprofil sällan är så exakt är en annan sak. Men din utskrift ska se ut ungefär som bilden på din skärm.

Tipsar om mina artiklar om färghantering här på Fotosidan.

Stefan

Har nu läst dina mycket intressanta artiklar och kommit fram till att:

1. INTE konvertera till min Spyderprofil vid RAW-konvertering som jag gör idag utan till ProPhoto eller Adobe RGB.

2. INTE använda min Spyderprofil som arbetsfärgrymd i PS utan även där ProPhoto eller Adobe RGB.

3. Min Spyderprofil skall BARA finnas laddad i grafikkortet. Ingen annanstans.

4. Låt skrivare/scanner sköta om sitt eget profilerande(åtminstone på amatörnivå).

Har jag fattat detta rätt nu?

Vandraren skrev:
Har nu läst dina mycket intressanta artiklar och kommit fram till att:

1. INTE konvertera till min Spyderprofil vid RAW-konvertering som jag gör idag utan till ProPhoto eller Adobe RGB.

2. INTE använda min Spyderprofil som arbetsfärgrymd i PS utan även där ProPhoto eller Adobe RGB.

3. Min Spyderprofil skall BARA finnas laddad i grafikkortet. Ingen annanstans.

4. Låt skrivare/scanner sköta om sitt eget profilerande(åtminstone på amatörnivå).

Har jag fattat detta rätt nu?
Med undantag av punkt 4 så är det rätt ;-)

MVH/Stefan

Kolla så inte skrivaren är inställd på att göra några egna "färgförbättringar". Med en bild som den du visar här (originallänken, inte den scannade kopian) som inte har mycket svärta skulle en automatisk funktion säkert försöka mörka ner den.

Björn Öst skrev:
Kolla så inte skrivaren är inställd på att göra några egna "färgförbättringar". Med en bild som den du visar här (originallänken, inte den scannade kopian) som inte har mycket svärta skulle en automatisk funktion säkert försöka mörka ner den.

Nej det är den inte.

Jag testade att göra om RAW-filen igen enligt både rätt o fel sätt ovan, och det verkar som det var det som var problemet. Ska testa ordentligt ikväll igen.

Vandraren skrev:
Nej det är den inte.

Jag testade att göra om RAW-filen igen enligt både rätt o fel sätt ovan, och det verkar som det var det som var problemet. Ska testa ordentligt ikväll igen.

Ska man använda en profil, vare sig det är som tillverkaren levererat eller en som du mätt upp själv, är det ju viktigt att man har exakt samma inställningar i skrivardrivrutinen som när man mätte upp profilen. Det innebär allts att allt i form av automatiska bearbetningar är förbjudet. Då kommer ju skrivarens beteende förändras beroende på vilken bild man använder.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar