ANNONS
Annons

Delvis svarta bilder med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Dessis

Aktiv medlem
Med min nya Canon 70D blir bilderna delvis svarta när jag använder extern blixt och högsta möjliga slutartid, vad gör jag åt detta? Försvinner ju om jag sänker den, men vill ju kunna fota med högre ibland också, så här var det inte med förra kameran, vad är det jag skall ändra?

Med min nya Canon 70D blir bilderna delvis svarta när jag använder extern blixt och högsta möjliga slutartid, vad gör jag åt detta? Försvinner ju om jag sänker den, men vill ju kunna fota med högre ibland också, så här var det inte med förra kameran, vad är det jag skall ändra?

Du ska använda blixtsynctiden eller längre för att slippa problemet.

Eller så på high speed sync om blixten stödjer det, dvs att den lyster hela tiden. Äter batteri som 17 dock.

Du ska använda blixtsynctiden eller längre för att slippa problemet.

Eller så på high speed sync om blixten stödjer det, dvs att den lyster hela tiden. Äter batteri som 17 dock.

Det gör jag dock men ändå blir det så, först vid 1/160 eller längre försvinner det svarta.

Det är det som är kortaste möjliga synktid. Vid kortare slutartid börjar slutaren att stänga innan den har öppnat helt. Jämför med en spalt som färdas över sensorn och belyser den. Eftersom blixtljusets livslängd är mycket kortare så kommer bara en del av sensorn att utsättas för det reflekterade blixtljuset, och därmed blir en del av bilden mörk. Du måste alltså har en slutartid som är lika med eller längre än kortaste möjliga synktid. Alternativet är "high speed sync" vilket betyder att blixten pulserar ut ljusblixtar medan slutaren öppnar och stänger, men då måste blixten ha stöd för detta. Det ger även blixten betydligt högre strömförbrukning och kortare räckvidd.

Det gäller nog bara med Canons egna blixtar. Det är ganska vanligt att man måste använda längre tider när man använder blixtar från tredjepartsleverantörer (på alla kameramärken).

Dock var det inga problem med förra kameran och denna blixt.

Timingen kan vara lite olika mellan olika kameror, men det tar ju en tillverkare som gör både kamera och blixt hänsyn till. Låna en Canonblixt och prova med, så får du det förmodligen att fungera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar