Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dell UP3216Q

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Jag använder just nu tre skärmar på 24" (två DELL U2413 och en U2410), och det fungerar väl rätt så bra. Det tar dock mycket plats på skrivbordet, och min tanke är att ersätta de tre skärmarna med en UP3216Q (eller annan 32" med 4K).

Någon som testat Dells 32-tummar och kan lämna ett omdöme? Jag vet att den har 99,5% aRGB och att den går att hårdvarukalibrera (ett krav) med min i1 Display Pro.

Jag kommer också att använda skärmen för spel, och jag vet att den här typen av skärm inte är optimal för det, men jag är ingen hardcorespelare. Det räcker att det fungerar :)

Synpunkter, någon?

Har ingen erfarenhet av den skärmen men att gå från 3 skärmar till 1 - det skulle jag inte vilja göra. Jag har 2 nu, både hemma och på jobbet och även om det är trångt så funderar jag på att gå upp på tre. Det är helt enkelt bekvämt att ha separata skärmar - tycker jag.

Mjo, men med 4K får jag större skrivbord i datorn - motsvarar 4 full hd

Men det är väl inte riktigt jämförbart?

Pixelmässigt kanske du har räknat rätt, men om du jämför bildytan så blir det väl ändå västenligt mindre - har du höksyn kanske det funkar men annars blir det väl lite väl smått?

En fördel med separata skärmar tycker jag är att det är just separata. Man kan t ex köra bildbehandling maximerat på en skräm, webbrowser maximerat på den adnra och Excel maximerat på den trede. Det är alltid lite puligare om man skall få till det på en skärm.

Men jag kanske tänker fel?

...

En fördel med separata skärmar tycker jag är att det är just separata. Man kan t ex köra bildbehandling maximerat på en skräm, webbrowser maximerat på den adnra och Excel maximerat på den trede. Det är alltid lite puligare om man skall få till det på en skärm.

Men jag kanske tänker fel?

Du tänker rätt.

Hela mitt resonemang hänger på att jag kan köra skärmarna i 100% och läsa (kräver terminalglas). Fungerar det får jag större yta med en 32" än med mina 24"

Hela mitt resonemang hänger på att jag kan köra skärmarna i 100% och läsa (kräver terminalglas). Fungerar det får jag större yta med en 32" än med mina 24"

Tror jag förstår hur du tänker men yta är inte allt, det är rätt trevligt att kunna ha en översikt, mailen, webbrower etc på en fysisk annan skärm än den som visar bilden.

Vad menar du med 100%? Att de inte är inställda på zoom? Dvs Win 10 egenskapen.

Jag har en 30" skärm framför mig nu. Om jag tittar på en bild i fullskärmsläge så är den 2560 pixlar bred. Det ger ett "stor och tjuisigt intryck". Om du tittar på samma bild 2560 pixlar stor på din tänka skärm så kommer den ju att bli mindre, rent fysiskt (antar jag) och kanske inte ge samma "impact"?

Det man framförallt vinner med en 8k skärm är väl en skarpare bild, mer än att man får mer yta.

Men jag bara spånar nu, har aldrig sett någon 8k skärm i verkligheten så jag kan vara helt fel ute.

Jag har en 30" skärm framför mig nu. Om jag tittar på en bild i fullskärmsläge så är den 2560 pixlar bred. Det ger ett "stor och tjuisigt intryck". Om du tittar på samma bild 2560 pixlar stor på din tänka skärm så kommer den ju att bli mindre, rent fysiskt (antar jag) och kanske inte ge samma "impact"?

Det man framförallt vinner med en 8k skärm är väl en skarpare bild, mer än att man får mer yta.

Men jag bara spånar nu, har aldrig sett någon 8k skärm i verkligheten så jag kan vara helt fel ute.

2560pixlar på 32" borde se bättre ut än 2560 på 30"...

8k räcker f ö inte för moderna kamerors upplösning, eller jo om höjden vore högre än den är.

Kollade lite, den skärmen du tittar på är 16:9 format, 31,5" och 3840 x2160, pixelhöjd på 0,18 mm

Den skärm jag har (också Dell Ultrasharp) är 30", 16:10, 2560 x 1600 och en pixelhöjd på 0,25 mm

Jag tror inte att du i praktiken får så mycket mer yta med "din" skärm - däremot är den säkert mycket skarpare och trevlig att jobba med.

2560pixlar på 32" borde se bättre ut än 2560 på 30"...

Bilden kommer att bli mindre eftersom pixelstorleken är avsevärt mindre. Den kommer absolut upplevas som skarpare, men inte helt säkert att den kommer att se "bättre" ut. Vad kollar du helst på, en "knivskarp" print i 10 x 15 cm eller en "normalskarp" bild i 20 x 30 cm? Det finns väl inget enkelt svar på den frågan?

Förtydligande, jag vill absolut inte avråda från eller snacka ner afes tänkta skärm. Den kommer säkert vara helt grym. Jag bara funderade på om motivet, att gå från 3 till 1 skärm, är vettigt.

Bilden kommer att bli mindre eftersom pixelstorleken är avsevärt mindre. Den kommer absolut upplevas som skarpare, men inte helt säkert att den kommer att se "bättre" ut. Vad kollar du helst på, en "knivskarp" print i 10 x 15 cm eller en "normalskarp" bild i 20 x 30 cm? Det finns väl inget enkelt svar på den frågan?

Det stämmer.

Vill man att det ska se bra ut...bildkonsument.

Eller vill man kunna granska bra? Bildproducent.

Jag har ganska länge kikat på just Dell UP3216Q.
Har idag en 22" NEC och en 19" Eizo, tanken är att ersätta NEC'en och behålla Eizon för att ha typ Spotify och andra "bi-program" på den skärmen.

Som två bra alternativ till Dell'en så finns Asus PA328Q och framförallt PA329Q.

Fördelarna med en skärm istället för tre är att man slipper vrida på nacken/ryggen samt att färgkalibreringen inte skiljer sig åt.

Feltänk ?

Mjo, men med 4K får jag större skrivbord i datorn - motsvarar 4 full hd

Hm, tror inte du ska blanda in upplösning i ditt tänk.
Just nu har du 3x24" yta att fördela/utnyttja för program med halvbra upplösning.
Du kommer att få 1x32" med bra upplösning.
I mitt huvud så får du betydligt mindre utrymme att utnyttja men med bättre upplösning.
Mitt tips, behåll en 24 där du kör skrivbord, eller andra program där du inte behöver upplösningen och kör fotoprogram mm på 32'an där du behöver upplösningen.

ThomasR

Gillar definitivt tanken att gå mot högre upplösningar så länge man kan få det samtidigt som man får bra kvalitet och färger. Förstår inte riktigt varför det skulle vara bättre med flera skärmar, men det beror ju helt på vad och hur man arbetar, inget är bäst för alla. För fotoredigering hade jag gärna bytt ut mina två mot en, för programmering och vissa andra grejer kan det vara skönt att ha en helt separat yta för olika program. Du kan ju eventuellt behålla en av de mindre som någon föreslog. Eftersom jag själv letar 4K-skärm men inte direkt har bråttom att köpa en så tänkte jag höra om du har funderat på motsvarande BenQ, som jag tycker verkar riktigt intressant:

http://www.benq.com/product/monitor/sw320/

Hm, tror inte du ska blanda in upplösning i ditt tänk.
Just nu har du 3x24" yta att fördela/utnyttja för program med halvbra upplösning.
Du kommer att få 1x32" med bra upplösning.
I mitt huvud så får du betydligt mindre utrymme att utnyttja men med bättre upplösning.
Mitt tips, behåll en 24 där du kör skrivbord, eller andra program där du inte behöver upplösningen och kör fotoprogram mm på 32'an där du behöver upplösningen.

ThomasR

Med mina tre 24" får jag totalt 6 912 000 pixlar. Med en UHD-skärm blir det 8 294 400 pixlar, vilket ju alltså ger mer arbetsyta totalt. Detta förutsatt att jag inte behöver köra med uppskalning av text och sådant.

Det kan också bli så att jag behåller en U2413 också, men troligen inte.

Eftersom jag själv letar 4K-skärm men inte direkt har bråttom att köpa en så tänkte jag höra om du har funderat på motsvarande BenQ, som jag tycker verkar riktigt intressant:

http://www.benq.com/product/monitor/sw320/

Den är också klart intressant, i och med att den dessutom är specad för HDR. Jag kommer inte att handla förrän skattepengarna dyker upp runt påsk, och då borde den ha hunnit komma ut i handeln.

Med mina tre 24" får jag totalt 6 912 000 pixlar. Med en UHD-skärm blir det 8 294 400 pixlar, vilket ju alltså ger mer arbetsyta totalt. Detta förutsatt att jag inte behöver köra med uppskalning av text och sådant.

Det kan också bli så att jag behåller en U2413 också, men troligen inte.

Visst, du får mer pixlar men på en mindre yta = mycket smått.
Har du skrivbordet utspritt på 3 skärmar ?
Själv har jag skrivbordet på en NEC 27" med alla ikoner (nästan) i aktivitetsfältet som göms automatiskt, på så sätt slipper jag ha så många på skrivbordet. Sen har jag gjort verktygsfält i aktivitetsfältet typ "Fotoprogram" där alla fotoprogram finns. Bredvid har jag en 32"(4K) som används när jag behöver riktigt bra upplösning.

ThomasR

Jag tycker du räknar lite väl optimistiskt när du sätter likhetstecken mellan arbetsyta och antal pixlar. De pixlar du får kommer vara väsentligt mindre.

Säg att du har en PDF med en A4-text som är i 10 punkters Arial. För att den skall vara lika stor (och lättläst) på den nya skärmen som den var på den gamla så kommer du vara tvungen att ta fler pixlar i anspråk.

Det är först om du verkligen kan acceptera att allt som du jobbar med kan vara mindre som du verkligen kommer att få en ökad arbetsyta. Ibland kan det säkert det, ibland inte. Själv så får jag allt sämre syn så jag skulle nog få svårt att krympa det jag jobbar med.

Sedan kommer det ju till den "avgränsning" som separata skärmar ger. Jag som jobbar som IT-konsult kör ofta remote desktop till andra datorer/kunder. Då känns det ofta bra att ha den sessionen på en egen skärm så det blir tydligt avskilt från mitt övriga jobb. Samma sak om om jag sitter här hemma, kör LR på ena skärmen så kanske jag vill slökolla GW på Svtplay samtidigt, då känns det bättre att ha det på en helt separat skärm.

Jag har uppfattat hela "grejen" med 8k att man skall använda alla pixlarna till en skarpare bild - inte nödvändigtvis en större arbetsyta.

Ser fram emot när du skaffat skärmen så vi kan få en rapport hur du upplever det i verkligheten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar