Hej
Funderar på ny skärm. Har en Dell 2209WA idag som jag är nöjd med men skulle vilja ha en större meed högre upplösning typ U2713H, vilken verkar ligga bra i pris 4000.
Idag kalibrerar jag skärmen med en Huey Pro. Någon som provat den kombinationen tycker att jag läste att den Dell skärmen krävde en speciell hårvarukalibrator ? Fattar inte riktigt?
//Rikard
Blandade ihop U2713H och HW den senare kostar 4000 den första kostar 4700.
En fråga till är den nyare H värt 700 extra? Eller finns det några andra 27" med 2560x1440 upplösning under 5000? Som är mer prisvärda?
Du menar U2713HM antar jag?
Skillnaden är att HM saknar stöd för att visa samma färgrymd som H kan göra, alltså 99% av AdobeRGB. Den saknar också stöd för hårdvarukalibrering.
HM kan du alltså kalibrera som du gjort med din gamla skärm.
Den stora nyheten för Dell och U2713H är hårdvarukalibreringen. Alltså att du kalibrerar själva skärmen och inte bara utsignalen från grafikkortet som du vanligtvis gör.
Med hårdvarukalibreringen görs alltså justeringarna direkt i skärmen, precis som att du själv skulle sitta och pilla på menyerna på själva skärmen fast mycket noggrannare.
Detta ger ett bättre resultat.
För att utföra hårdvarukalibreringen behöver du en I1display pro då denna är den enda som stöds. Med din gamla kalibrator kan du fortfarande kalibrera skärmen på det vis som du alltid gjort tidigare.
Angående priset så anser nog jag att billigaste seriösa butiken har den ute för 5900kr. Dock har jag sett den på reor för 1000-lappen billigare har jag för mig.
Nu har jag inte läst så mycket om proshop, men deras alltid låga pris gör mig misstänksam att den är som de flesta andra nätbutiker som alltid är billigast på prisjakt. Fungerar när allt går bra men när något går snett och det ska till att bruka garantier eller ångerrätt så strular det rejält.