Annons

Dell Ultrasharp U2713H, någon som har testat denna skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Förresten Stefan, hur många cd/m2 är rimligt att sikta på vid kalibrering - ca 130 om man jobbar i en hyggligt mörk miljö?

Läser man ISO-normen ska belysningen i rummet vara 1/4 till 1/8 av skärmens ljusstyrka. om du då har 120 cd/m2 som ljusstyrka på skärmen bör din rumsbelysning ligga på cirka 50 - 100 lux. Motsvarar en rätt normal rumsbelysning, inte kontorsljusnivå, snarare vardagsrumsljus :)

Stefan
 
Läser man ISO-normen ska belysningen i rummet vara 1/4 till 1/8 av skärmens ljusstyrka. om du då har 120 cd/m2 som ljusstyrka på skärmen bör din rumsbelysning ligga på cirka 50 - 100 lux. Motsvarar en rätt normal rumsbelysning, inte kontorsljusnivå, snarare vardagsrumsljus :)

Stefan

Vardagsrumsljus på natten, på dagtid har nog dom flesta så mycket fönster i vardagsrummet att det är betydligt ljusare.

/Karl
 
Dell

Verkar som att DELL fortfarande inte fått ordning på sina paneler? Minns när jag försökte mig på 24 tummaren. Efter 4 (!) utbytesskärmar gav jag upp. Det var fullständigt oacceptabelt med tempskiftningar och ojämn ljusstyrka över ytan. För normalt användande är det säkert inga problem med någon redigeringsskärm skulle jag inte kalla det.
 
Jag har tre U2410 sedan några år, och är mycket nöjd med dem (fast jag är inte så kinkig). Nu funderar jag på att byta ut mittenskärmen mot just en U2713H för att få en skärm med hårdvarukalibrering, och just den jag har i mitten nu är lite "off". Jag gissar att jag blir nöjd med 27-tummaren om jag stått ut med de gamla 24-tummarna, eller vad tror ni?

(På jobbet har jag två U2413 som jag tycker fungerar riktigt bra efter hårdvarukalibrering.).
 
Hej
Funderar på ny skärm. Har en Dell 2209WA idag som jag är nöjd med men skulle vilja ha en större meed högre upplösning typ U2713H, vilken verkar ligga bra i pris 4000.
Idag kalibrerar jag skärmen med en Huey Pro. Någon som provat den kombinationen tycker att jag läste att den Dell skärmen krävde en speciell hårvarukalibrator ? Fattar inte riktigt?
//Rikard
 
U2713H, vilken verkar ligga bra i pris 4000.

Blandade ihop U2713H och HW den senare kostar 4000 den första kostar 4700.
En fråga till är den nyare H värt 700 extra? Eller finns det några andra 27" med 2560x1440 upplösning under 5000? Som är mer prisvärda?
 
Hej
Funderar på ny skärm. Har en Dell 2209WA idag som jag är nöjd med men skulle vilja ha en större meed högre upplösning typ U2713H, vilken verkar ligga bra i pris 4000.
Idag kalibrerar jag skärmen med en Huey Pro. Någon som provat den kombinationen tycker att jag läste att den Dell skärmen krävde en speciell hårvarukalibrator ? Fattar inte riktigt?
//Rikard

Blandade ihop U2713H och HW den senare kostar 4000 den första kostar 4700.
En fråga till är den nyare H värt 700 extra? Eller finns det några andra 27" med 2560x1440 upplösning under 5000? Som är mer prisvärda?
Du menar U2713HM antar jag?
Skillnaden är att HM saknar stöd för att visa samma färgrymd som H kan göra, alltså 99% av AdobeRGB. Den saknar också stöd för hårdvarukalibrering.
HM kan du alltså kalibrera som du gjort med din gamla skärm.

Den stora nyheten för Dell och U2713H är hårdvarukalibreringen. Alltså att du kalibrerar själva skärmen och inte bara utsignalen från grafikkortet som du vanligtvis gör.
Med hårdvarukalibreringen görs alltså justeringarna direkt i skärmen, precis som att du själv skulle sitta och pilla på menyerna på själva skärmen fast mycket noggrannare.
Detta ger ett bättre resultat.
För att utföra hårdvarukalibreringen behöver du en I1display pro då denna är den enda som stöds. Med din gamla kalibrator kan du fortfarande kalibrera skärmen på det vis som du alltid gjort tidigare.

Angående priset så anser nog jag att billigaste seriösa butiken har den ute för 5900kr. Dock har jag sett den på reor för 1000-lappen billigare har jag för mig.
Nu har jag inte läst så mycket om proshop, men deras alltid låga pris gör mig misstänksam att den är som de flesta andra nätbutiker som alltid är billigast på prisjakt. Fungerar när allt går bra men när något går snett och det ska till att bruka garantier eller ångerrätt så strular det rejält.
 
Hej
Jo menar HM. Läste att enda recensionen på prisjakt var inte så positiv ?
Hade mystiskt pixel problem http://tinypic.com/view.php?pic=27xeypj&s=6

Verkar som CDON haft den för 5000 i maj. Kommer inte köpa någon ny kalibrator så då kanske HM är ett bättre val? Min smärt gräns går vid 5000 (egentligen innan ....) MM har en ASUS PB278 hemma för 4790 den är kanske ett bättre val.
 
Läser man vs känns det som om man nöjer sig med sRGB och struntar i hårdvarukalibrering är HM bäst pga jämnare belysning.
Frågan är vad skillnadern är.
Googlar man lite så verkar det som om wide gamut är rätt för skärm för fotobruk då den blir mer lik printarna? Då är det H som gäller?
Vad är min 2209WA står "12209WA Color Gamut (Typical) is based on CIE1976 (83%) and CIE1931 (72%) test standards."
 
Läser man vs känns det som om man nöjer sig med sRGB och struntar i hårdvarukalibrering är HM bäst pga jämnare belysning.
Frågan är vad skillnadern är.
Googlar man lite så verkar det som om wide gamut är rätt för skärm för fotobruk då den blir mer lik printarna? Då är det H som gäller?
Vad är min 2209WA står "12209WA Color Gamut (Typical) is based on CIE1976 (83%) and CIE1931 (72%) test standards."

Man brukar nog säga lite så att vet du inte om du behöver wide gamut, så gör du förmodligen inte det heller.
Skrivare klarar större färgrymd än vanliga skärmar, därför behövs en skärm som kan visa utökade färger om man ska kunna matcha det som visas på skärmen med hur det kommer se ut i tryck.
Hårdvarukalibrering är bra, men kommer du inte köpa en ny kalibrator så kan du ändå inte använda det.

Har HM verkligen jämnare belysning? Sen är också frågan om belysningen spelar någon roll förutom i tester? Tror även de skriver i recensionen att det i vardagligt bruk inte spelar in. Jag har inte märkt av det förutom om jag tar upp en helskärm i enbart en färg.
 
Har HM verkligen jämnare belysning? Sen är också frågan om belysningen spelar någon roll förutom i tester? Tror även de skriver i recensionen att det i vardagligt bruk inte spelar in. Jag har inte märkt av det förutom om jag tar upp en helskärm i enbart en färg.

Testa genom att göra en liten bild med gott om valörer i skuggor och i högdagrar. Lägg den på vänster sida av skärmen och kolla på bilden. Duplicera bilden och lägg kopian till höger. Ser du någon skillnad är din skärm för ojämn.

Stefan
 
förvirrad

Hej
Funderade på att beställa en från proshop. Visade sig dock att de hade fel beteckning i prisjakt och huvudrubriken det var en HM. Påpekade detta för dem de hade inga H hemma
Nästa var dustin http://www.dustinhome.se/product/50...t.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=5997
läser man där klagar en del på "overdrive" problem
Är det något man märker vid bild redigering eller är det bara vid film och spel?
Lutar nu igen åt HM versionen ?????????
 
Loop
Hej
Funderade på att beställa en från proshop. Visade sig dock att de hade fel beteckning i prisjakt och huvudrubriken det var en HM. Påpekade detta för dem de hade inga H hemma
Nästa var dustin http://www.dustinhome.se/product/50...t.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=5997
läser man där klagar en del på "overdrive" problem
Är det något man märker vid bild redigering eller är det bara vid film och spel?
Lutar nu igen åt HM versionen ?????????

Overdriveproblemen märker du inte av vid bildredigering. Du märker det vid rörliga ring i vissa färger mot bakgrunder med vissa färger. När dessa rör sig så kan de få som en gloria runt sig.
Själv märker jag inte av det så mycket och stör mig än mindre på det.
Grå text kan dock ibland få som en släpande slöja efter sig när man exempelvis skrollar. Dock inget jag stör mig på heller.

Då stör jag mig mer på antireflektionsbehandlingen på den color edge 276 som jag har på jobbet.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.