ANNONS
Annons

Dell= bra eler anus?

Produkter
(logga in för att koppla)

AKA

Aktiv medlem
Ringde Dell´s kundsupport då jag har "backlight" över ca 15 % av min 20" widescreen. Tänkte att jag kunde reklamera skärmen för at få en ny, den är ju ganska dyr och därför har jag ju lite krav på den oxå. Fenomenet stör mest de mörka färgerna som ljusas upp flertalet steg medan ljusare färger inte påverkas lika mycket. Svaret jag fick från Dell:

Dell
-Det kan vara lite störande men skärmarna ser ut på detta sättet, finns ingenting att göra.

Jag
-Dom ska alltså se ut så här.

Dell
-Ja, skärmarna ska se ut så här.

Jag
*klick*

Om nu fallet är så att skärmarna SKA dras med backlight (fattar väl vilken idiot som helst att dom inte ska) så borde det väl stå med i specifikationen, eller?

BRA ELLER ANUS? Jag vet då vad jag tycker...

Ring igen och hoppas på en annan kundmottagare..Jag har inte upptäckt någon störande backlight på min Dell FPW2005.

Däremot har jag fått rullande ränder i vänsterkant, så jag ska ringa dem ja med.. fast det kanske ska vara så?

Kundtjänsten frågade faktiskt efter linjer. Förmodar att dom byter ut dessa skärmar om garantin finns kvar.

AKA skrev:
Ringde Dell´s kundsupport då jag har "backlight" över ca 15 % av min 20" widescreen.

Förlåt en okunnig, men vad menar du med backlight?
Har själv en Dell 19" (ej widescreen) som jag tycker är jättebra.

Fenometet finns på flertalet skärmar. Släck ned i rummet du har skärmen i och ta fram en helt svart bild på skärmen. Då kan man (om man har otur) se att vissa partier på skärmen är ljusare, ytan är alltså inte jämnsvart. Kan inte förklara vad detta beror på men förklaring finns om man söker i forumen.

konsumentköpslagen gäller... (om du är konsument).

Kan du inte använda datorn till det du tänkt använda den till så är det ett fel som Dell måste åtgärda.

En skärm som varierar i ljusstyrka är oanvändbar för fotoredigering och därmed är det ett köpsrättsligt fel på den som dom måste åtgärda.

Kan dom visa att dom i sin marknadsföring tydligt angett att deras skärmar har ojämn ljusstyrka så får du nöja dig med din skärm, inte annars.

Dajo skrev:
konsumentköpslagen gäller... (om du är konsument).

Kan du inte använda datorn till det du tänkt använda den till så är det ett fel som Dell måste åtgärda.

En skärm som varierar i ljusstyrka är oanvändbar för fotoredigering och därmed är det ett köpsrättsligt fel på den som dom måste åtgärda.

Kan dom visa att dom i sin marknadsföring tydligt angett att deras skärmar har ojämn ljusstyrka så får du nöja dig med din skärm, inte annars.

En TV som jag är missnöjd med är värdelös till fotoredigering, men jag tror inte att Sony kommer att försöka att reparera den eller byta ut den för det.
Samma sak gäller nog för skärmar, om det inte är ett unikt fel utan något som samtliga skärman i samma serie lider av så tror jag det är omöjligt att få den utbytt. Den fungerar ju fortfarande som skärm för 99% av kunderna.

Nome Nescio skrev:
En TV som jag är missnöjd med är värdelös till fotoredigering, men jag tror inte att Sony kommer att försöka att reparera den eller byta ut den för det.
Samma sak gäller nog för skärmar, om det inte är ett unikt fel utan något som samtliga skärman i samma serie lider av så tror jag det är omöjligt att få den utbytt. Den fungerar ju fortfarande som skärm för 99% av kunderna.

Eftersom det inte kan anses normalt att redigera bilder på din TV så blir inte det ett fel såvida inte säljaren lovat att det ska gå eller du innan köpet har talat om vad du ska ha TV:n till.

Att redigera bilder på en LCD-skärm däremot är inte alls ovanligt utan det är ett av dess användningsområden. Därmed är det ett fel enligt KKL...

Även om den duger åt 99% av kunderna kan det anses som ett fel för den% som blir kvar...

Men det står inte på kartongen att den är till för just bildredigering utan den är till för datorer och dess normala användning. Förmodligen skulle 95% av befokning kunna använda just denna skärm till bildbearbetning utan att märka felet.
Med samma argument som dig så skulle en hardcore gamers kunna hävda fel på sin skärm eftersom udateringstiden på pixlarna är för lång. Det går inte att spela "Point and shoot" spel med skärmar som har 25ms eller mer.

Edit: När skall vi på fotosidan förstå att jorden, nationen och dess lagar inte roterar runt forografer?

Nome Nescio skrev:
Men det står inte på kartongen att den är till för just bildredigering utan den är till för datorer och dess normala användning. Förmodligen skulle 95% av befokning kunna använda just denna skärm till bildbearbetning utan att märka felet.
Med samma argument som dig så skulle en hardcore gamers kunna hävda fel på sin skärm eftersom udateringstiden på pixlarna är för lång. Det går inte att spela "Point and shoot" spel med skärmar som har 25ms eller mer.

Edit: När skall vi på fotosidan förstå att jorden, nationen och dess lagar inte roterar runt forografer?

Ja, skulle en "gamer" köpa en skärm och tala om för säljaren att man spelar så uppdateringstiderna är viktiga så hade det varit ett fel enligt KKL.

Bildredigering är ingenting förbehållt till några få utan var och varannan ägare till en digitalkamera redigerar sina bilder.

KKL utgår ifråm vad som är ett fel i just min situation vilket kan göra att samma fel är ett fel i ett fall och inte i ett annat.

Kan köparen inte använda saken till det han tänkt sig så är det ett fel.

var får du dina uppgifter ifrån?

Eftersom Dell för tillfället skickar med en 60-dagars provversion av Paint Shop Pro så får man nog anse at även Dell tycker att man ska använda deras datorer til fotoredigering...

Dajo skrev:
Eftersom Dell för tillfället skickar med en 60-dagars provversion av Paint Shop Pro så får man nog anse at även Dell tycker att man ska använda deras datorer til fotoredigering...

absolut... MEN: Bildredigering för svensson ja... det torde ju den billigaste skräp tftn duga till... nä... vill man lite riktig kvalité ska man ju satsa på Lacie typ... inte DELL...

Dajo skrev:
Bildredigering är ingenting förbehållt till några få utan var och varannan ägare till en digitalkamera redigerar sina bilder.

Fast var och varannan digitalkameraägare ser ju knappt om en bild saknar skärpa och dessutom innehåller brus, utan tittar snarast på snortippen som hänger undan näsan på ungen eller om klorna är klippta på katten. Så jag har svårt att se att de skulle reagera över ojämn ljusstyrka på skärmen.
Det är i vart fall min erfarenhet av "vanliga" digitalkameraägare.

hailstorm skrev:
absolut... MEN: Bildredigering för svensson ja... det torde ju den billigaste skräp tftn duga till... nä... vill man lite riktig kvalité ska man ju satsa på Lacie typ... inte DELL...

Visst finns det bättre än Dell men i och med att dom säljer datorerna med bildbehandlingsprogram och poängterar hur lätt det är att redigera bilder med dom programmen så är det ju också rimligt att man då kan använda deras datorer till detta.

Enda vägen ut det för Dell är att skriva på sin hemsida att ljusstyrkan kan variera på olika delar av skärmen och låta köparen avgöra om det är ett problem eller inte.

Men borde då inte alla kompaktkamera tillverkare skriva på kartongen att bruset på denna kamera vid högsta ISO-tal kommer var så omfattande att bilden inte går att använda? Jag skall genast bege mig till min fotohandlare och byta in alla billiga skräpkameror som jag har.

Om tillverkarna måste uppfylla alla prylbögars hårda tester så kommer det på kartongen vara fasthäftat en manual som är tjockare än till en Amerikansk mikro för att beskriva alla brister!

Nome Nescio skrev:
Men borde då inte alla kompaktkamera tillverkare skriva på kartongen att bruset på denna kamera vid högsta ISO-tal kommer var så omfattande att bilden inte går att använda? Jag skall genast bege mig till min fotohandlare och byta in alla billiga skräpkameror som jag har.

Om tillverkarna måste uppfylla alla prylbögars hårda tester så kommer det på kartongen vara fasthäftat en manual som är tjockare än till en Amerikansk mikro för att beskriva alla brister!

Vill du tro att det är så så är det ju upp till dig...

Dajo skrev:
Vill du tro att det är så så är det ju upp till dig...

Men då kan du vara så god och förklara vart gänsen går?

Jag vill nog påstå att att skärmen mycket väl fungerar för bildredigering för den tilltänkta kunden. Inte för ett proffs, men de har inte heller anget att skärmen skall tillfredställa den kräsnaste.

Karlsson skrev:
Fast var och varannan digitalkameraägare ser ju knappt om en bild saknar skärpa och dessutom innehåller brus, utan tittar snarast på snortippen som hänger undan näsan på ungen eller om klorna är klippta på katten.
Jösses! Tänk alla dessa vanliga människor som nöjer sig med att titta på en bild när det finns miljoner pixlar att granska. Om dom bara visste vad dom går miste om!

JONG!

Nome Nescio skrev:
Men då kan du vara så god och förklara vart gänsen går?

Jag vill nog påstå att att skärmen mycket väl fungerar för bildredigering för den tilltänkta kunden. Inte för ett proffs, men de har inte heller anget att skärmen skall tillfredställa den kräsnaste.

Gränsen är flytande och bedöms från fall till fall.

Att bildskärmen växlar i ljushet kan knappast vara en obetydlig detals utan det är ett högst anmärkningsvärt fel även för en kräsen amatör.

All skyldighet att informera om produktens brister ligger hos säljaren.
Gör säljaren inte detta så är egenheter i produkten som köparen itne kände till innan och som påverkar honom negativt ett fel.

I fallet Dell är det extra tydligt då man itne kan titta på skärmen innan köpet och är därmed helt utlämnad till den information som säljaren tillhandahåller.

Du kan väl inte på allvar mena att alla LCD-skärmar ska ha varierande ljusstyrka?
Min samsung 19" för 3000kr har inte detta problem så man kan inte påstå att det bara är "proffsskärmar" som har korrekt ljusstyrka över hela skärmen.

Dajo skrev:
Gränsen är flytande och bedöms från fall till fall.

...

Du kan väl inte på allvar mena att alla LCD-skärmar ska ha varierande ljusstyrka?
Min samsung 19" för 3000kr har inte detta problem så man kan inte påstå att det bara är "proffsskärmar" som har korrekt ljusstyrka över hela skärmen.

Alla LCD-skärmar HAR varierande ljussstyrka. Läs t ex testerna på Tom's Hardware Guide. Normal variation är ca 20% mellan olika områden på skärmen. Frågan är alltså var gränsen ska dras för att variationen ska vara acceptabel?

Om det är så att ett lysrör har gått sönder är det ju uppenbart att skärmen ska bytas på garantin. Men om den helt enkelt är konstruerad så att den har dålig likformighet?

Johannes

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar