millimeter skrev:
Hm, jag vet inte vad som är problemet?
På vilket sätt skulle en uppdelning av Fotosidan göra saken bättre, förutom att betona olikheterna?
Går det inte att diskutera bilder här? Jag menar, allt vi behöver finns omkring oss. Vore man lite cynisk skulle man kunna tro att man vill ha en uppdelning för att kunna känna "nåja jag är iaf medlem på bildsidan och inte kamerasidan" och sedan slappna av.
Fotosidan blir vad man gör den till, precis som bildsidan.se skulle bli det.
Precis! Jag håller fullständigt med Henrik! Bilder i all ära, men att för den skull förneka tekniken eller teknikintresset, eller att få teknikintresset att se ut som någonting fult, leder ingen vart.
Bilder är vad vi producerar med fotograferandet, tekniken är vår hjälpmedel. De är redan i dag två separata kategorier och jag tycker inte att tekniksnacket inkräktar på bildskapandet. Att sätta de två delarna av fotograferandet mot varanda och säga att det ena hämmar det andra, det håller jag inte med om.
Däremot har jag ingenting emot att det diskuteras mer om bilder och bildskapande. Men låt det tekniska istället vara en hjälpmedel, inte ett hinder för det. Naturligtvis kan man invända med att det finns och har funnits, mästerfotografer som aldrig har varit intresserade av tekniken. Men det bevisar ingenting, då det finns säkert lika många mästerfotografer som har och har haft, ett brinnande intresse för tekniken. Varken intresset eller ointresset för tekniken har hämmat dem, bildskapandet har uppstått från andra hjärnhalvan, den mer kreativa sidan. Därför ser jag tekniken och bildskapandet som två skilda kategorier vilka inte "konkurrerar" med varandra.
En annan aspekt jag kommer på som jag tror gör att det uppstår lättare diskussioner om teknik än om bilden, är att det är oerhört mycket svårare att diskutera kring bilder än kring teknik i sådana här forum. Så om du tror att du har ideer om vad som kunde vara intressant eller relevant att ta upp om själva bilden eller bildskapandet, starta en sådan tråd. Om gyllene snittet exempelvis, eller vad som helst, bara för att skapa en "öppning" in i bildsnacket.