ANNONS
Annons

Dela sidan i en bild- och en teknik-del

Produkter
(logga in för att koppla)
Terje skrev:
Övertron på teknik är fotografins största bromskloss mot att utveckla bildskapandet.

En betongkloss är det.
Och apropå bilder igen. Vem är bildansvarig på fotosidan? Finns det någon sådan?
Ett exempel på bildens låga status är
hur bildväljarna hanteras. Nästan alltid byts de för sent (ny kollektions skulle finnas från den 27/3)
Det är INTE första gången det "glöms bort".

/U

Terje skrev:
Jag skulle direkt bli medlem på bilsidan.se En eventuellt tekniksidan.se skulle jag hålla mig helt ifrån.............

När började du bli bilintresserad, Terje? :)
Skulle också bli medlem där om de började diskutera hur man mekar själv med gamla Volvos.....

Skämt åsido, jag skulle nog också hålla mig helt från tekniksidan, även om jag intresserar mig för tekniken, i den mån den behövs, för att skapa bilder. Fast visst är det kul att tipsa varandra om hur man modifierar sin Holga, bygger Pinhole-kameror, skapar ovanliga combos eller vilka fotopapper som är lätta att tona etc. Skulle nog inte bli så mycket sådant snack där dock......

Vilka saker skulle ingå i bildsidan och vilja saker skulle inte ingå!? Att skapa en intresseavdelning som heter "Bild" (eller liknande) skulle väl vara alldeles utmärkt. Men frågan är vad ni inte vill se?

Tror tyvärr inte att en intresseavdelning "Bild" räcker. Det bör vara intresseavdelningar för olika typer av bilder, Gatufotografi, Naturfotografi, Reklamfotografi, Porträtt/studio-fotografi, Sportfotografi etc. Kanske också några mera syftande på tekniken (analog mörkrumsbild, datorbehandlad bild, t.ex). Inte för små intresseområden dock och inte för många heller. Vilka det ska vara kan ju diskuteras och dryftas här på sidan. Forum, artiklar som hör dit, utställningstips, länkar mm kan ju finnas på varje avdelning.

Ok. Precis så som du tänker är meningen att intresseavdelningarna skall vara och det är väl ungefär de avdelningarna som vi också tänkt. Inte riktigt funderat klart kring vilka som skall finnas dock.

Rent GUI mässigt så är det tänkt att varje intresseavdelnings "framsida" skall se ut ungefär som "hela" FS framsida, dvs artiklar i mitten, till höger bara bilder som tillhör kategorin, senaste foruminläggen i de aktuella forumen etc. Någon form av designelement skulle också signalera vilken intresseavdelning man är inne på. Den som är intresserad av "Naturfoto" skulle då kunna använda www.fotosidan.se/naturfoto som startsida.

Ungefär så är tänket kring avdelningarna.

Låter som en bra idé. För min del hade det dock räckt om "Senaste inlägg" på ngt sätt varit uppdelade i bild- och teknikdiskussioner. Det hade gjort det betydligt lättare att hitta de diskussioner som man är intresserad av.

Platypus skrev:
Låter som en bra idé. För min del hade det dock räckt om "Senaste inlägg" på ngt sätt varit uppdelade i bild- och teknikdiskussioner. Det hade gjort det betydligt lättare att hitta de diskussioner som man är intresserad av.

Du har en poäng där! Forumets ämnen och inlägg är det på FS där teknikorienteringen syns mest.

Om man själv kan välja vilka avdelningar man vill se i senaste inlägg vore det optimalt.

Annars kan det delas in i teknik och bilddel.
Bilddelarna blir då inte så många. De flesta forum är teknikorienterade.

I bilddelen kan ingå "Bilden i fokus" och möjligen "Fotografera" men i den sistnämda finns det ofta tekniksnack.

Man skulle kunna skapa en forumavdelning som heter "Känsla i bild". Eftersom teknikavdelningen kunnat indelas i märken/digitalt/analogt kanske denna tänkta kategori "Känsla i bild" kan indelas i glädje, nedstämdhet, depression, hoppfullhet, o.s.v.

Vidare tankar om bildforum är "Bildkomposition"
Man lägger upp en bild och förklarar varför man valt den komposition man valt. Nyttigt tänk!

Arleklint skrev:

Om man själv kan välja vilka avdelningar man vill se i senaste inlägg vore det optimalt.

Fast jag tycker att det optimala vore om man inte behöver vara inloggad för att få diskussionerna uppdelade - då kan ju även en tillfällig gäst enkelt välja vilka diskussioner han vill se.

alf109 skrev:
Ett förslag vore att dela sidan i en del för de som främst är intresserade av teknik och en annan del för de som mest intresserar sig för bild. Och att man för bilddelen tillsatte forumvärdar som främst är intreserade av det fotografiska uttrycket (alltså bilden).
Det finns ju en sådan här uppdelningen redan idag. Problemet är väl snarast att fs (med närmare 70' medlemmar) inte riktigt håller ihop från en artistisk synvinkel. Spannet mellan nybörjaren och den mest erfarne är avgrundsdjupt. Men är det inte just det som är tjusningen, att man kan (läs: borde) dela med sig av sina erfarenheter och intryck? I dagsläget kommenteras emellertid endast vissa bilder/fotografer, vilket är en av sidans svagheter för exempelvis nybörjare och konstnärer.

En annan dimension är förstås det här med teknik, men det är naturligt eftersom DSLR i många stycken är överlägset SLR och just nu slår igenom på verkligt bred front. Inte konstigt då att många teknikfrågor poppar up. Jag är bland annat mycket intresserad av teknik.

Din grundtanke är dock klok. Två hemsidor (sämre) eller fler och distinkta avdelningar (bättre) är förmodligen rätt väg att gå.

Min misstanke är att en sida som är så teknikdriven som denna medför att den av naturliga skäl drar till sig teknikintresserade. En sidoeffekt av detta är att när man ändå är medlem så tankar man upp en massa bilder. Problemet med detta, som jag ser det, är att inflödet av mediokra bilder blivit så stort att de mer genomtänkta bilderna drunknar i inflödet och inte får den uppmärksamhet de förtjänar. Resultatet av detta har blivit att många duktiga fotografer mer eller mindre slutat att engagera sig i sidan, varför lägga upp bilder som ändå ingen ser? Och varför lägga en massa energi på att kommentera andras bilder när man inte får något tillbaks från sidan?

Min tanke var att en stor del av problemet skulle lösas om sidan delades så att alla dessa "jag passar på att slänga upp lite bilder eftersom jag ändå är här" försvann.

Obs! Jag menar givetvis inte att det finns ett motsatsförhållande här. Man kan givetvis vara intresserad av både bild och prylar, men personligen skulle jag uppskatta möjligheten att välja.

Tror även att en framkomlig väg vore att som andra sidor dessutom ta betalt för medlemskap, man skulle ju tex kunna bjuda på ett provmedlemskap under en kortare period för att sedan ta medlemsavgift. Avgifterna är ju inte så höga att de borde avskräcka någon med ett genuint intresse.

urbano skrev:
En betongkloss är det.
Och apropå bilder igen. Vem är bildansvarig på fotosidan? Finns det någon sådan?
Ett exempel på bildens låga status är
hur bildväljarna hanteras. Nästan alltid byts de för sent (ny kollektions skulle finnas från den 27/3)
Det är INTE första gången det "glöms bort".

/U

De gånger jag sett att det klagats på att man är sen med Bildväljaren är när den klagande verkar sitta inne med någon form av förhandsinformation om att han/hon har bilder med i den kommande och sena kollektionen ;))

Men visst har du rätt i att tidpunkter skall hållas.

Bildansvarig var en bra idé. Varför finns inte en sådan, vad säger redax?

/Johan

hansen2 skrev:
De gånger jag sett att det klagats på att man är sen med Bildväljaren är när den klagande verkar sitta inne med någon form av förhandsinformation om att han/hon har bilder med i den kommande och sena kollektionen ;))
/Johan

Är ganska säker på att detta inte är fallet när det gäller Ulf, hans bilder brukar stå för sig själva. Det han pekar på är att bilden inte tycks ges så hög prioritet på sidan, och som sagt den uppfattningen är vi nog rätt många som delar.

hansen2 skrev:
när den klagande verkar sitta inne med någon form av förhandsinformation om att han/hon har bilder med i den kommande och sena kollektionen ;))
/Johan

Trams!
Och om så vore fallet-
vad har det med saken att göra?
Bildväljaren är trots allt en liten
funktion som inriktas på Bilden.
Att denna sätts på undantag
är ju logiskt på en teknikhysterisk sajt.
/Ulf

Sorry, kanske lite offensivt formulerat av mig. Men jag avslutade med en smiley, gör det för säkerhets skull igen :)

Jag har ingen koll på medlemsinflödet men är det konstant högt? Det skulle kunna förklara att "teknikhysterin" håller i sig. Ett stadigt inflöde av nya aktörer på den digitala banan medför ständigt nya medlemmar som vill skaffa sig en vettig utrustning. Att det hela tiden kommer nya kameramodeller gör ju inte saken bättre heller.

/Johan

Med tanke på att endast ca 6500 av sidans ca 61000 medlemar är betalande så kanske lösningen ligger där.

Man skulle ju tex kunna tänka sig att man som ickebetalande medlem endast hade tittbehörighet på sidan?

Då skulle ju alla ha möjlighet att titta runt på sidan och bestäma sig för om de tyckte att det var värt ett medlemskap eller ej.

Då tex ett bronsmedlemskap endast kostar 100kr/år så kan man ju knappast anse att kostnaden skulle stänga någon med ett genuint intresse ute.

Misstänker att jag kommer att få mothugg här, men som det är nu är det ju faktisk de betalande medlemarna som subventionerar de icke betalande. Och jag är rädd att de betalande kommer att bli färre och färre i och med att det blir mindre och mindre meningsfullt att ladda upp bilder om inget görs.

Bra förslag Alf, tror det varit uppe förut också. Motargumentet skulle kunna vara att alla inte har råd. Men jag tror man har betydligt större bekymmer än att inte kunna vara medlem på FS om man inte kan lägga ut en hundring per år.

/Johan

Ett annat motargument skulle kunna vara att en obligatorisk avgift stöter bort medlemmar vilket skulle göra FS till en mindre attraktiv annonsmarknad.

/Johan

millimeter skrev:
Hm, jag vet inte vad som är problemet?

På vilket sätt skulle en uppdelning av Fotosidan göra saken bättre, förutom att betona olikheterna?

Går det inte att diskutera bilder här? Jag menar, allt vi behöver finns omkring oss. Vore man lite cynisk skulle man kunna tro att man vill ha en uppdelning för att kunna känna "nåja jag är iaf medlem på bildsidan och inte kamerasidan" och sedan slappna av.

Fotosidan blir vad man gör den till, precis som bildsidan.se skulle bli det.

Precis! Jag håller fullständigt med Henrik! Bilder i all ära, men att för den skull förneka tekniken eller teknikintresset, eller att få teknikintresset att se ut som någonting fult, leder ingen vart.

Bilder är vad vi producerar med fotograferandet, tekniken är vår hjälpmedel. De är redan i dag två separata kategorier och jag tycker inte att tekniksnacket inkräktar på bildskapandet. Att sätta de två delarna av fotograferandet mot varanda och säga att det ena hämmar det andra, det håller jag inte med om.

Däremot har jag ingenting emot att det diskuteras mer om bilder och bildskapande. Men låt det tekniska istället vara en hjälpmedel, inte ett hinder för det. Naturligtvis kan man invända med att det finns och har funnits, mästerfotografer som aldrig har varit intresserade av tekniken. Men det bevisar ingenting, då det finns säkert lika många mästerfotografer som har och har haft, ett brinnande intresse för tekniken. Varken intresset eller ointresset för tekniken har hämmat dem, bildskapandet har uppstått från andra hjärnhalvan, den mer kreativa sidan. Därför ser jag tekniken och bildskapandet som två skilda kategorier vilka inte "konkurrerar" med varandra.

En annan aspekt jag kommer på som jag tror gör att det uppstår lättare diskussioner om teknik än om bilden, är att det är oerhört mycket svårare att diskutera kring bilder än kring teknik i sådana här forum. Så om du tror att du har ideer om vad som kunde vara intressant eller relevant att ta upp om själva bilden eller bildskapandet, starta en sådan tråd. Om gyllene snittet exempelvis, eller vad som helst, bara för att skapa en "öppning" in i bildsnacket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar