Annons

Dela sidan i en bild- och en teknik-del

Produkter
(logga in för att koppla)

alf109

Aktiv medlem
Vet inte om jag är ute och cycklar men jag tycker att det tekniska får mer och mer utrymme på bekostnad av det bildmässiga här på FS.

Ett förslag vore att dela sidan i en del för de som främst är intresserade av teknik och en annan del för de som mest intresserar sig för bild. Och att man för bilddelen tillsatte forumvärdar som främst är intreserade av det fotografiska uttrycket (alltså bilden).

Hjälper visserligen inte det här (men ger kanske en fingervisning hur man kan göra), men titta på www.altphotos.com om du vill ha en sida där bilden får centrum.
Tyvärr är sidan ganska långsam :(

/ Marcus

Jomenvisst.
Bilden har ingen hög status på fotosidan.
Det är utrustningen som står i centrum.
Har du den ABSOLUT bästa kameran så tar du de bästa bilderna. Men det vet du väl Alf.

Men en kamerasidan.se och en bildsidan.se
vore intressant.

/Urbano

urbano skrev:
Jomenvisst.
Bilden har ingen hög status på fotosidan.
Det är utrustningen som står i centrum.
Har du den ABSOLUT bästa kameran så tar du de bästa bilderna. Men det vet du väl Alf.

Men en kamerasidan.se och en bildsidan.se
vore intressant.

/Urbano

Amen.

Det skulle nästan vara roligt om man kunde göra en poll.

Vad vill du se mest i centrum här på FS? Teknik, eller bild?

/ Marcus

Hm, jag vet inte vad som är problemet?

På vilket sätt skulle en uppdelning av Fotosidan göra saken bättre, förutom att betona olikheterna?

Går det inte att diskutera bilder här? Jag menar, allt vi behöver finns omkring oss. Vore man lite cynisk skulle man kunna tro att man vill ha en uppdelning för att kunna känna "nåja jag är iaf medlem på bildsidan och inte kamerasidan" och sedan slappna av.

Fotosidan blir vad man gör den till, precis som bildsidan.se skulle bli det.

Brummelisa skrev:
Det skulle nästan vara roligt om man kunde göra en poll.

Vad vill du se mest i centrum här på FS? Teknik, eller bild?

/ Marcus
”Alla” skulle rösta på bild och sedan skulle de fortsätta att göra foruminlägg om D200, bästa färglabbet osv.

Hade missat Fredriks tråd, han verkar ju vara inne på något liknande och de site-ansvariga var tydligen intresserade så man får väl se om något händer.

Lite synonymt med problemet är att se vilket gensvar denna tråd hittils fått (runt 10 svar), om någon däremot startar en tråd om rykten att tex Canon skall släppa en ny digitalmodell är det genast tjogtals som hänger på :)

alf109 skrev:
Hade missat Fredriks tråd, han verkar ju vara inne på något liknande och de site-ansvariga var tydligen intresserade så man får väl se om något händer.
Hoppas att det händer nåt med detta, då kan man hålla till där man har sitt eget intresse.
Teknik får sitt och bild får sitt :)

Intresseavdelningar kommer garanterat under året, exakt vilka och i vilken ordning vet vi inte exakt.

Sen förstår jag inte varför (och hur) man skulle separera bilder och teknik? Ja, hänger man i forumen är det väldigt mycket tekniksnack - men man väljer ju faktiskt själv både vad man vill läsa och vad man vill diskutera. Det finns en hel del trådar om bildskapandet också, och det går finfint att starta fler om man tycker det är för få.

Fler bilder på förstasidan - japp det vill vi också få till, men vi har skjutit lite på detta iom att vi också vill tänka klart runt intresseavdelningar, som måste lyftas fram på något sätt också.

Det här med skogen och alla träd

urbano skrev:
Jo, det skulle vara avslappande.

Jo du har en poäng, men det har jag med. :)

Varför behövs det en separat bildsidan.se? På vilket sätt är det omöjligt att ägna sig åt bilder i Fotosidans nuvarande format?

Det vore jättebra med intresseavdelningarna som nämns (och diskuteras i andra tråden), det håller jag med om. Det skulle underlätta eller strukturera sådant som kanske är lite klumpigt nu. Men det verkar överdrivet att starta en helt ny sida. Som sagt, allt finns ju här på Fotosidan - forum, album, pooler, likasinnade. Kör igång! Prata bilder!

Jag menar, man kan väl inte på allvar hävda att det inte finns plats för bilddiskussion på Fotosidan? Att bilden har låg status beror på människorna som hänger här, så det är upp till dem (oss) att förändra.

MvH

archangel skrev:
Hoppas att det händer nåt med detta, då kan man hålla till där man har sitt eget intresse.
Teknik får sitt och bild får sitt :)
Men om det nu måste (?) till en separation mellan bild och teknik; hur skulle detta genomföras?
Skulle tex avdelningen "Naturfoto" inte få ha en artikel om stativ eller hur man bygger ett gömsle?

Eller skulle vi ha "Naturfoto - bara bilder" och "Naturfoto - allt annat, sånt som går att ta på"

Tycker redan att fotosidan är bra uppdelad. Tex har jag i min browser ett menyalternativ 'Bilder' där jag kan gå in och titta på och kommentera bilder. Sedan har jag en annan meny 'Produkter' dit jag kan gå och titta på och kommentera tekniska prylar. Och till sist finns också 'Forum' där det går bra att diskutera båda sakerna.

Vill inte heller hålla med om att det diskuteras för mycket teknik. För vad är egentligen 'för mycket' i det här fallet? Som jag förstår det vill trådskaparen deltaga i fler diskussioner om bilder, och då är väl problemet egentligen inte att det finns för mycket av en sak, utan för lite av något annat. Det ena utesluter inte det andra.

Och om det inte startas tillräckligt mycket bilddiskussioner så kanske det beror på att det inte finns tillräckligt mycket personer som känner att dom har något att tillföra i en sådan diskussion. Själv har jag bara startat en bildrelaterad diskussion (Veckans sportbilder v2), så jag får väl ses som en del av problemet. En snabb sökning ver förresten vid handen att av Alfs 15 startade diskussioner är det tre som kan anses handla om bilder och inte teknik...

clindh skrev:
Men om det nu måste (?) till en separation mellan bild och teknik; hur skulle detta genomföras?
Skulle tex avdelningen "Naturfoto" inte få ha en artikel om stativ eller hur man bygger ett gömsle?

Eller skulle vi ha "Naturfoto - bara bilder" och "Naturfoto - allt annat, sånt som går att ta på"

Få bort tekniksnack helt kommer kanske inte att gå och är inget jag efterlyser.
Ha en intresseavdelning där bilden står i fokus.
Framförallt skulle jag vilja se mer artiklar där man pratar om bilden och fotografen i sig, hur denne jobbar, tänker, osv...
Med olika "avdelningar" tror jag det blir lättare att hitta till sitt intresseområde och visst skulle man få snacka teknik där utom i avd bild.
Som det är nu så drunknar vissa "kategoribilder" bland alla andra och kanske blir det lättare att hitta den typ av bilder och diskussioner man söker efter.

WaterMelonMan skrev:

Och om det inte startas tillräckligt mycket bilddiskussioner så kanske det beror på att det inte finns tillräckligt mycket personer som känner att dom har något att tillföra i en sådan diskussion.

Då är det väl utmärkt med en avd som främjar och lockar till att skapa bilddiskussioner.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar