Jag har inga bilder i kritikalbumen, men har med intresse följt debatten om märkning av bilder. Jag har dessutom läst alla sidorna på TrustImages webbplats.
Kärnan i hela resonemanget runt TrustImage finns, som jag ser det, i avsnitt 2.25: "Most people object not to the manipulation of photographs but only to the manipulation of viewers."
Alltså: De flesta människor motsätter sig inte manipulering av fotografier utan bara manipulering av betraktaren.
Genom att märka bilden med TrustImage garanterar fotografen att bilden är oförfalskad ("undoctored"), dvs att den uppfyller båda kriterierna i manifestet. Det finns någon sorts puristisk underton hos många fotografer, en längtan efter "det rena fotografiet". På fotosidan.se uttrycks detta ibland mycket tydligt, även i rent kvalitativa termer: film är bäst, det digitala är bara skit.
Problem uppstår när begreppet oförfalskad/manipulerad får en kvalitativ innebörd, dvs "oförfalskade" bilder är bättre än "förfalskade". Då glider vi lätt över till att också tillämpa begreppen på fotograferna: Henri Cartier-Bresson blir en bättre fotograf än W Eugene Smith. En bättre fotograf är kanske även en bättre människa, och då har vi kommit långt ut på elitismens sluttande plan. Nästa led i den här tankegången blir direkt obehagligt. Det ger associationer till vad som hände i Tyskland på 1930-talet: när man började med att rensa ut degenererad konst och litteratur, för att sedan gå över till att rensa ut även människorna.
Före digitalteknikens genombrott kunde man skriva "Manipulerad" för att tydligt visa att en bild inte överensstämde med verkligheten. Då antogs alla bilder a priori vara oförfalskade (även om de inte alltid var det). Nu måste man nog ange "Oförfalskad" i stället, och då blir omärkta bilder mer eller mindre automatiskt "förfalskade".
Jag tror att det kommer att bli mycket svårt att hitta termer som inte innebär en värdering av bilden (om det är det ni verkligen vill), utan bara en sakupplysning om hur den är framställd. Samma problem finns naturligtvis hos begreppet TrustImage, vi kan "lita på bilden". Bara det att vissa bilder inte är märkta kommer att klassa dem, inte som omärkta utan som motsatsen till märkningstermen. Det är kanske bättre att låta fotografen beskriva hur hon/han framställt bilden i ett fritextfält i stället.