Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Definiera proffsobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Betäckningen "proffs" i denna form som disskuteras här är skapat av en påhittig marknadsavdelning. Benämningen "proffs" säljer helt enkelt mer än "amatör". Titta på våra bilar. Var och annan bil har ju en benämning som säger "sport". Hur sportig är är en Kia eller en Dacia oavsett benämningen sport???

Det finns givetvis yrkesfotografer som använder Tamrons eller Sigmas eller Nikons billigare modeller och som skapar finfina bilder.

Ett riktigt proffs eller vi kanske ska kalla personen yrkesman väljer sina verktyg efter andra kriterier än om de har en guldring eller kallas L.

Ger objektiven mig de bilder jag behöver rent kvalitetsmässigt. Denna kriterie kan även de flesta billiga gluggar ordna,

Nästa kriterie är kanske ännu viktigare. Kostnaden över avskrivningstiden eller den planerade användningstiden. Mitt första val av 18-70 istället för 17-55 blev dyrare över tiden än om jag valt 17-55 direkt. Ett Nikkor AF-S 17-55 är mycket mycket hållbarare än vad ett AF-S 18-70 är trots att bägge har en guldring. 17-55:an tål bra mycket mer misshandel. 18-70:an har inga problem med att hålla jämna steg med 17-55 rent bildmässigt så länge som den är hel. Tyvärr är den inte hel så länge i tuff yrkesmiljö. Har själv knäckt tre 18-70:eek:r. Inte ett problem med 17-55:an än så länge.

Mankan
 
Proffsobjektiv handlar enbart om ljusstyrka och byggkalitet samt optiska värden. Ett proffsobjektiv måste klara stötar och regn dag ut och dag in. Många amatörobjektiv har lika bra skärpa och ibland även bättre men har inte samma byggkvalitet rakt igenom som proffsobjektiven.
På grund av dessa olikheter betingar de oxå olika pris i affären.
 
I andra brancher är ju ofta skillnaden mellan "proffs"- och "amatörprylar" inte alltid kvalitén på själva produkten utan servicenivån från företaget man handlar från.
Om man köper en proffsprodukt så ska man helt enkelt kunna räkna med att den är robust och fungerar vid leverans (ofta medföljer också testprotokoll som visar att den testats).
Om den av någon anledning går sönder så ska service ske väldigt snabbt och ofta så får man helt enkelt en ny pryl (gärna dagen efter).

Typexempel på detta är datorbranchen där ex. Dells modeller som riktar sig mot företag ofta både är dyrare och har sämre prestanda än de som riktar sig mot privatpersoner; i många fall så uppvägs dock detta av att de är stabilare (ofta pga äldre komponenter med bättre drivrutiner) och att servicenivån till kundföretagen är väldigt bra (går ex. en skärm sönder så levereras en ny skärm dagen efter samtidigt som den gamla hämtas upp).


Gäller det samma ex. för Canons L-objektiv?
Nu tänker jag närmast på servicen till yrkesfotografer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.