Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Defekt 70-200/2.8L?
- Trådstartare stefano
- Start datum
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Enligt ett av Bjørn Rørslett tester av Nikkor 400 3,5 så är den linsen (bättre)/skarpare helt öppen än nedbländad ett steg och sedan bättre igen på f8,,,, så knepigt kan det tydligen vara. Men som dina ex,bilider visar skall det nog Inte se ut.
Lycka till!
Mvh Niclas,
Lycka till!
Mvh Niclas,
stefano
Aktiv medlem
Skall ta ett snack med butiken. Lutar eventuellt åt att jag får ta det efter nyår (om de inte har en ny utbyteslins inne, min är trots allt bara ett par dagar gammal).
Skall åka på semester om en vecka och jag behöver den verkligen då.
Chansen är heller inte så stor att jag kommer att fota legala dokument på 1,5 meters avstånd under den tiden
Tack igen.
Skall åka på semester om en vecka och jag behöver den verkligen då.
Chansen är heller inte så stor att jag kommer att fota legala dokument på 1,5 meters avstånd under den tiden
Tack igen.
Senast ändrad:
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Hellre lämna hemma än att ta med på resan,, om skicket är förändrat efter så kanske dem inte godtar ett byte. Har ingen erfarenhet av sådant så det blir en spekulation
Det ordnar sig nog,)
Mvh Niclas,
Det ordnar sig nog,)
Mvh Niclas,
stefano
Aktiv medlem
Nu har jag stirrat på det här ett tag, så jag behöver någon annans åsikt.
Jag tittade på de bilderna jag tog under gårdagen och även på bilderna med långa avstånd (inf), tycker jag mig se att bilden är skarpare på högra halvan.
Titta på följande bild. Ursnitten är från vänster respektive höger sida (1/3 av höjden från ovansidan, ute i kanten). Första raden är utan USM, andra med. Om man tittar på den högra sidan (speciellt med USM), har den mer "unf", vilket den vänstra saknar på grund av mycket mer oskärpa.
Jag ser väl rätt?
Bilden finns här: http://www.pbase.com/image/37381584/original.jpg
Tack.
Jag tittade på de bilderna jag tog under gårdagen och även på bilderna med långa avstånd (inf), tycker jag mig se att bilden är skarpare på högra halvan.
Titta på följande bild. Ursnitten är från vänster respektive höger sida (1/3 av höjden från ovansidan, ute i kanten). Första raden är utan USM, andra med. Om man tittar på den högra sidan (speciellt med USM), har den mer "unf", vilket den vänstra saknar på grund av mycket mer oskärpa.
Jag ser väl rätt?
Bilden finns här: http://www.pbase.com/image/37381584/original.jpg
Tack.
Senast ändrad:
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Ja, enligt mig så har du rätt, helt klart.
;/
/Niclas,
;/
/Niclas,
p1ersson
Aktiv medlem
Bara ett tips för att ringa in problemet.
Får du samma problem om du vrider objektivet 90 grader åt vändster resp. 90 grader åt höger. Kan man dra slutsatsen att objektivet är defekt, om ljusbortfallet hamnar på samma ställe och att samma hörn blir oskarpt borde det vara något annat fel.
Får du samma problem om du vrider objektivet 90 grader åt vändster resp. 90 grader åt höger. Kan man dra slutsatsen att objektivet är defekt, om ljusbortfallet hamnar på samma ställe och att samma hörn blir oskarpt borde det vara något annat fel.
stefano
Aktiv medlem
Bytte idag, blev helt klart bättre.
Dock är det fortfarande något som inte stämmer. Verkar vara sensorn (eller något annat), som behöver kalibrering. Om jag testar med 17-40&24-70 är resultaten mycket bra, men jag kan ana (om än väldigt lite) samma problem.
Givetvis blir de accentuerade med 70-200.
Det nya 70-200 är dock bättre än det tidigare. Skall ändå lämna in kameran samt alla objektiv till central service här i stockholm för kalibrering. Det kan bli bättre.
Tack till Kameradoktorn för snabbt utbyte.
Dock är det fortfarande något som inte stämmer. Verkar vara sensorn (eller något annat), som behöver kalibrering. Om jag testar med 17-40&24-70 är resultaten mycket bra, men jag kan ana (om än väldigt lite) samma problem.
Givetvis blir de accentuerade med 70-200.
Det nya 70-200 är dock bättre än det tidigare. Skall ändå lämna in kameran samt alla objektiv till central service här i stockholm för kalibrering. Det kan bli bättre.
Tack till Kameradoktorn för snabbt utbyte.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Låter finfint!!
Men lite jobbigt att det ändå skall vara ngt,,
/Niclas,
Men lite jobbigt att det ändå skall vara ngt,,
/Niclas,
stefano
Aktiv medlem
Central Service kunde troligen ha det klart innan helgen i alla fall, vilket är att föredra eftersom jag åker på semester på måndag.
Hade varit trevligt med en helt kalibrerad rigg.
Jag är dock lite osäker på garanti etc, men kalibrering av detta slag måste väl gå på garantin? Jag menar det är ju ett "funktionsfel".
Eller?
Hade varit trevligt med en helt kalibrerad rigg.
Jag är dock lite osäker på garanti etc, men kalibrering av detta slag måste väl gå på garantin? Jag menar det är ju ett "funktionsfel".
Eller?