Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DC Trade Beställning

Produkter
(logga in för att koppla)

deem

Aktiv medlem
Jag köpte ett objektiv för 4.800 sek från http://stores.ebay.com/DCtrade-SHOP (DC Trade).

Det levererades snabbt och behövde inte betala någon tull-avgift. Betalade det som stod på hemsidan. That was it :)

Någon annan som handlat från den sidan som vet om det kommer fungera på samma sätt om jag köper:

- Canon Eos 7D Body + extra battery (11.500 sek)

- Tokina AT-X Pro 11-16 inkl. uv-filter (6.000 sek)

- Canon EF 70-200/2.8 L USM inkl. uv-filter (10.140 sek)

- Tamron AF SP 17-50/2.8 XR Di-ll VC inkl. uv-filter (3.650 sek)

- Canon 50/1.4 USM inkl. uv-filter (3.120 sek)

- Canon 580ex ii (3.600 sek)

Sen kommer följdfrågan då detta rör sig om mycket mer pengar. Är risken större att jag får betala någon extra avgift då det levereras in i Sverige från utlandet om allt är i ett stort paket? Eller är det smartare att köpa alla produkter "en och en" då det inte spelar någon roll eftersom frakten är "FREE"! ??

Ni kanske tänker... shit, ingen liten inhandlingslista. Saken är den att för 2 veckor sedan hade jag allt detta och även mer. Blev rånad på hela min kamerautrustning mitt på ett torg i Amsterdam :/ Som tur är får jag tillbaka lite på försäkringen men absolut inte allt. Då jag jobbar som fotograf är dessa prylar nästan ett måste för mig :/

Tacksam för svar fort då jag har flera jobb som jag måste påbörja då jag köpt tillbaka utrustningen.

Mvh
Max Larsson

Jag skickade även följande fråga till DC Trade idag:

"Hi,
I bought a Tokina lens about a year ago from you. When DHL delivered it to me, I only had to pay around 30 euro for the delivery. I didn't have to pay a large VAT price which is perfect :) I got all my equipment stolen a week ago and need to buy everything again. We are talking about products worth 3000-4000 euro.

My questions are:

1. I don't know how it works but I guess you put a "value" on the package that you send.Then DHL decides what price they should take out. Will it be best/cheapest if I buy everything separate or in one BIG package??

2. Maybe DHL or the controllers in Sweden where I live, controlling bigger packages?? You must have had these questions before :) ?

These are the things I'm going to buy:
- Canon EOS 7D (Body)
- Tokina AT-X Pro 11-16
- Canon EF 70-200/2,8 L USM
- Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II VC
- Canon 50/1,4 USM
- Canon 580ex ii

And my last question: What type of power cord is it with the Canon EOS 7D ? Can I use it in Sweden?

Sincerely
Max Larsson
"

Vad jag förstår finns firman i Hongkong. Du ska nog inte räkna med att DHL lyckas smuggla in dina varor varje gång, även om man kan ha "tur" någon gång.

Jag vet inte exakt vilka tullregler som gäller för kamerautrustning, men jag antar att allt ska tullas?
Har beställt lite annat från utlandet, Kanada, US, Thailand, och då har det varit 50/50 på vilka paket som tullverket har varit på, så man ska nog absolut inte räkna med att slippa tullen, snarare se det som en bonus isf. Dessutom kan paketen "fastna" i tullen ett tag, någon gång tog det 14 dagar från det att tullen hade lyft paketet till att dom skickade det vidare, sånt är ju lite jobbigt också.

Jag hade delat upp beställningen, i flera olika paket för o minimera risken för tull, Kommer bli en rätt saftig räkning om du får tulla för allt

Jag köpte ett objektiv för 4.800 sek från http://stores.ebay.com/DCtrade-SHOP (DC Trade).

Det levererades snabbt och behövde inte betala någon tull-avgift. Betalade det som stod på hemsidan. That was it :)

Mvh
Max Larsson

Jag har också handlat en del saker från DC Trade tidigare med samma lyckat resultat som du. Men som föregående kommentar så håller jag med om att ifall du vill chansa på så mycket dyr utrustning så skulle i alla fall jag dela upp beställningen i flera paket. Kanske köpa en sak åt gången med typ 2 dagars mellanrum. Smartare att sprida riskerna än att beställa allt på en gång.

Tullavgiften är ju förhållandevis låg på dessa importvaror. Momsen drar du ju av antar jag, eftersom du jobbar med foto. Varför så angelägen att slippa betala tull, att du till och med frågar på ett offentligt forum? Det är väl bara en mycket liten del av omkostnaderna i en verksamhet.

Har köpt ifrån DC Trade 2ggn med lyckat resultat dock så skulle jag INTE chansa att köpa så mkt i ett helt paket. Antar att de kommer skriva ner värdet & försvinner paketet så ja då sitter du i Sk*ten. Beställ som sagt i omgångar i så fall. Jag fick inte med någon garantisedel när jag köpte mitt optik. Så vet inte om du har tänkt på det?

Har köpt ifrån DC Trade 2ggn med lyckat resultat dock så skulle jag INTE chansa att köpa så mkt i ett helt paket. Antar att de kommer skriva ner värdet & försvinner paketet så ja då sitter du i Sk*ten. Beställ som sagt i omgångar i så fall. Jag fick inte med någon garantisedel när jag köpte mitt optik. Så vet inte om du har tänkt på det?

Jag kommer köpa i 2 omgångar som det ser ut nu.

Paket 1:

Canon EOS 7D Body
Tokina 11-16mm for Canon
Tamron 17-50mm VC for Canon

Så får jag se hur det går med tullen. Om jag har tur så kommer det kosta ca: 20.500 sek för dessa produkter.
Om jag har otur åker jag på ca 6.347 sek i tull+moms (räknat på 5 % tull-avgift på paketets värde+frakt, sedan moms på paketets värde+frakt+tull-avgiften). Rätta mig om jag har fel :)?

Om jag hade köpt produkterna i Sverige så hade det gått på lite mer än 26.000 sek.

Ang. garantisedel så räcker det med kvittot från köpet för min del. Kommer ha utrustningen så länge att garantin har gått ut för länge sen då jag väl säljer det på andrahandsmarknaden.

Tack för alla svar och tips!

Nu håller vi tummarna. Återkommer med info om någon vecka då jag förhoppningsvis har fått mitt första paket.

Mvh
Max Larsson

Som Curt påpekar får du väl dra av momsen, eftersom du jobbar som fotograf? Då blir det ju billigare att köpa prylarna i Sverige, enligt din uträkning. Och det spelar ingen större roll om du lyckas smuggla in paketen i landet eller inte.

Kom fram efter en massa räknande att jag köper allt förutom Canon EF 70-200mm f/2.8 USM samt Tokina 11-16mm i Sverige från olika internetbutiker. Eftersom jag har enskild firma kan jag nu börja dra av momsen vilket jag inte gjort tidigare.

Jag köper Canon EF 70-200mm f/2.8 USM (inkl. uv-filter) för 10.000 sek från DC Trade. Om någon vet ett företag inom EU som kan matcha det. Hojta till :)

Sen Tokina objektivet var slut i alla nätbutiker vad jag kunde se så det blir också från DC Trade.

Tack ännu en gång alla som har varit med i diskussionen !

Mvh
Max Larsson

Hojt! Det kostar ju under 12000 kr (inkl moms) hos t ex Japanfoto och Fotokungen.

Edit: Ett bra tips är att kolla på www.prisjakt.nu

Kollar prisjakt hela tiden :) Jag hade redan kollat där och visst finns det butiker som har den men det är ingen som har den hemma förutom företaget "Liontech" som hyfsat betyg på prisjakt.

Någon som känner till företaget? 9.910:- exkl. moms säljer de objektivet för. Sen ska man ha ett uv-filter så det hamnar på ca 200-400 kr mer än från DC Trade om det är ett företag att förlita sig på??

Om det är liontech i Spånga så verkar de vara mer inriktade på data. Har köpt mina senaste två datorer
Ifrån dem & det har gått bra. Hade strul med en nätdel men istället för att strula till det med att skicka iväg mm så fick jag en ny direkt + kraftigare. Visste inte att de höll på med foto.

Har nu fått allt förutom Tokina 11-16 som jag beställde från DC Trade samt Canon 70-200 2.8 L samt Canon 50mm 1.4

Jag beställde Canon 70-200 2.8 L samt Canon 50mm 1.4 från Liontech i tisdags. Jag pratade t.o.m. med dem och de sa att de fanns hos deras leverantör. Nu idag så fick jag inget på posten så jag ringde dem. Då säger de att det blivit något fel hos deras leverantör (de har alltså inte objektiven alls hos sig). ???

Jag blir ju så klart arg då jag betalat dem för något de inte har hemma då de sa vid köpet att de hade det hemma. Ska få besked imorgon när de får hem objektiven. Dock står det nu på deras hemsida att de får dem den 29:e juli.

Jag känner mig grymt lurad. Har jag rätten att säga att jag vill ha pengarna tillbaka och att de avbryter köpet med tanke på att de inte skickat något samt att de sa att de hade produkten hemma vilket var en avgörande faktor för mig för att köpa det??

Har nu fått allt förutom Tokina 11-16 som jag beställde från DC Trade samt Canon 70-200 2.8 L samt Canon 50mm 1.4

Jag beställde Canon 70-200 2.8 L samt Canon 50mm 1.4 från Liontech i tisdags. Jag pratade t.o.m. med dem och de sa att de fanns hos deras leverantör. Nu idag så fick jag inget på posten så jag ringde dem. Då säger de att det blivit något fel hos deras leverantör (de har alltså inte objektiven alls hos sig). ???

Jag blir ju så klart arg då jag betalat dem för något de inte har hemma då de sa vid köpet att de hade det hemma. Ska få besked imorgon när de får hem objektiven. Dock står det nu på deras hemsida att de får dem den 29:e juli.

Jag känner mig grymt lurad. Har jag rätten att säga att jag vill ha pengarna tillbaka och att de avbryter köpet med tanke på att de inte skickat något samt att de sa att de hade produkten hemma vilket var en avgörande faktor för mig för att köpa det??

Ja det kan du göra, Vid köp på distans är det ju 14 dagar ångerrätt,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar