ANNONS
Annons

Dax för ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Räkan1

Avslutat medlemskap
Japp, då är det dax för en ny kamera. Jag har nu en E-500 dubbel zoom kit som jag köpte när den kom. Har fungerat bra och det har blivit en hel del fina bilder genom åren. Det som jag söker i min nya kamera är större sökare bättre ISO prestanda snabbare och säkrare auto focus. Jag har titta på en E-3 och E-30 men har svårt att bestämma mig. Hur är sökaren i E-30 jämfört med E-3 någon som vet? Jag vill inte sälja min E-500, den får hänga med som en extra kamera när man springer runt på semestern. Hur fungerar mina gamla objektiv på E-3 och E-30?
Kom gärna med lite tips och råd. Jag har tänkt lägga runt 20000:-
på min nästa kamera. Eller skall man kanske titta på ett annat märke? Men jag gillar ju Olympus optik.

E-3, E-30 eller PEN?

Sökaren i E-3 är riktigt bra, störst i vertikalled bland kamerahus i APS-C klustret - större än hos t.ex. Nikon D300. Dessutom är LCD-sökaren "artikulerad" hos de aktuella E-3, E-30 och E-620. Du måste upp till klassen av 135FF kameror (>APS-H) för att hitta en större sökare, som dessutom visar 100% avbildning. Så sökaren i E-3 är en värdig digital reinkarnation av de som fanns på filmtiden i gamla OM-1/2/3/4.

Sökaren i E-30 blir billigare att tillverka genom att dess optiska strålgång inte behöver injusteras till 100% samtidigt till både sensor och sökarskiva. Enligt Wrotniak, så är E-30 med sin 98% avbildning, på den punkten endast slagen av Nikon D300 och Olympus E-3.

Sökarna hos E-3/E-30 är därför båda bra till bl.a. makrofoto, men fortfarande saknar man t.ex. vid telefoto med manuella objektiv de klassiska sökarskivorna som fanns med både mikroprismor och snittbild. Dessa finns dock att få utbytt från Katz Eye™ Optics, men är en omständig procedur.

De nya kamerahusen E-30 & E-620 har båda möjligheten till kalibrering av autofokusen, vilket kan vara avgörande för en lyckad användning med de ljusstarkare objektiven, t.ex. Sigma 30mm ƒ/1.4.

E-30 är ju nyare än E-3 och bättre på samtliga punkter, frånsett miljötåligheten, sökaren och förmodligen bildstabiliseringen. Den större massan hos E-3 ger den inbyggda bildstabiliseringen ett litet övertag relativt E-30 (sänker resonansfrekvensen hos handskakningarna så att de hamnar inom ett område med effektivare kompensering).

Behöver du miljötåligheten och har möjlighet att göra ett bra köp, så är E-3 fortfarande ett bra val. Ser att Rajala Pro Shop nu har ett erbjudande på E-3 till ett pris under 9000 SEK.

Till både E-3 & E-30 fungerar t.ex. de miljötätade objektiven 14-54, 12-60, 50-200 alldeles utmärkt.

Sen finns det ju andra alternativ, bl.a. har ju Olympus inviterat till Fotomässan om två veckor för att vad de själva skriver "visa en världsnyhet".

Ref:

Bilagor

• e3water400.jpg
    e3water400.jpg
    68.9 KB · Visningar: 590
Ser att Rajala Pro Shop nu har ett erbjudande på E-3 till ett pris under 9000 SEK.

Sen finns det ju andra alternativ, bl.a. har ju Olympus inviterat till Fotomässan om två veckor för att vad de själva skriver "visa en världsnyhet".

De här två sakerna sammantaget gör att man kanske kan misstänka att det bland annat är E-3:ans uppföljare som kommre att presenteras snart. Det skulle ge ordentlig trovärdighet till Olympus uttalande om att de fortsätter en helhjärtad satsning på sitt SLR-system (http://www.dpreview.com/news/0903/09032002olympusinterview.asp). Vilket för mig till den ursprungliga frågan.

Om du är helt nöjd med det objektivprogram som redan finns och om bättre ISO-prestanda inte är det högst prioriterade av dina önskemål så är det väl bara att slå till på E-3 med det priset.

Men personligen så känner jag mig lite tveksam till att investera i Olympus SLR-system just nu. Med samtliga µ4/3-kameror på topp-10-försäljningslistan i Japan (http://43rumors.com/top-camera-sales-in-japan/) så känns det som att Olympus lätt skulle kunna bli lite mindre angelägna om SLR-systemets utveckling. Så jag avvaktar ett litet tag innan jag slår till på ZD50/2.0 till exempel.

Ok, tack för svaren. Jag väntar med ett köp till fotomässan.
Då får jag möjligheten att klämma på dom.
Sen tänkte jag om det kommer en efterföljare till e-3, kanske priset sjunker lite på e-3. Någon av er som har erfarenhet om ISO skillnaden på E-30 och E-3?

Ok, tack för svaren. Jag väntar med ett köp till fotomässan.
Då får jag möjligheten att klämma på dom.
Sen tänkte jag om det kommer en efterföljare till e-3, kanske priset sjunker lite på e-3. Någon av er som har erfarenhet om ISO skillnaden på E-30 och E-3?

Det är ju just precis det som redan har hänt: 9000 kr för E-3 är verkligen sk*tbilligt!

Har inte provat en sån men känt på den och det var inte annat än habegär som väcktes, fantastiskt bra sökare tex.
Blev E-620 för mej pga mina önskningar om låg vikt/liten volym.

Delger en nattlig fundering då jag ändå måste vara vaken en stund på grund av vissa behov från en hund. Det är inget normaltillstånd men en helg med födelsedagsfirande, båtupptagningar samt inbrottsförsök hos grannen verkar ha har varit lite störande för vår fyrbente familjemedlem. Han får springa omkring i trädgården en stund till innan det är dags att låsa och återgå till en förhoppningsvis kontemplativ sömn.

Funderingen då?

En E-3 från Rajala för 8 999? Hmm. Går det att beställa en E-3 från någon annan med omgående leverans? Inte vad jag har hittat. Hmm. E-post från Olympus om en världsnyhet, hmm.

Själv sitter jag nöjd med en E-3 och en E-510 (som normalt bor i bilen) och har inga planer att köpa något nytt. Begränsningarna när det gäller att ta bilder sitter nog i mig och inte i kamerorna.

Fast en E-3 för det här priset är klart lockande oberoende vad framtiden kommer att utvisa.

Bilagor

• Bild-1000.jpg
    Bild-1000.jpg
    14.4 KB · Visningar: 429
Det är sant, det är ett vettigt pris nu. Funderar på att åka in på Onsdag då dom har öppet till 19.00. Jag vill även ha ett nytt objektiv. Så det blir nog kittet för 19990:-. Men köper dom separat då blir det ca:1000Kr billigare om jag räknade rätt. Tack för alla tips och åsikter. Det är svårt att köpa kamera då det hänger på att överväga alla för och nackdelar det blir en riktig jungel. Jag pratade med Scandinavia photo idag, och killen jag pratade med rekomenderade mig att köpa en Nikon d300s istället för en E-3 för 17995:-http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10019963
Här är det jag tittade på hos Rajala, http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=23N3100292

Har fått häng på en begagnad E-3 nu. Det är huset batteri grepp + 2st batterier och en EX-25 utan optik för 9500:-. Hur kan man se antalet exponeringar? Står nu i valet och kvalet på att köpa en E-3 eller en Canon 7D. Canon har ju betydligt bättre iso prestanda än E-3. Tror ni Olympus kommer med någon väldsnyhet på `mässan i helgen? Det skiljer en hel del i pengar, men rent tekniskt så är ju Canon bättre men den är ju Ca 2 år nyare.
Hur som helst hör jag av mig ang vad mitt köp blev när jag varit på mässan på Söndag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar