Annons

David Bailey

Produkter
(logga in för att koppla)

Victor

Aktiv medlem
Hej! Jag har tänkt att skriva ett special arbete om David Bailey, verkar dock vara svårt att få tag i mycket information om honom. Finns det någon som kan tipsa om några böcker eller sidor på internet som går in lite mer på djupet över hur han har lyckats och vad som är unikt med hans foto och VARFÖR han lyckades mm mm...

alla tips är välkommna.

Sist en fråga? Finns det någon anna fotograf som kan vara värd att göra ett arbete om, som har något unikt. Han skall alltså vara berömd. Några sidor och böcker som ni kan tipsa om i sådana fall för just den fotografen?

Och sist men inte minst... skulle vilja ha förslag på massa saker som är värt att ta upp. Skall även göra bild analyser, något jag aldrig tidigare gjort. Vad är det man bör titta efter och hur skriver man sådant?

David Bailey är en riktigt cool fotograf, var själv på hans utställning på moderna år 2000.

För mer fakta kan du ju pröva att söka på Google. Bland de första resultaten kom denna sida upp.

Lycka till!

// npet

Jag vet inget om Bailey men jag tog mig en titt på nätet och hittade en del. Min första tanke var att han måste vara ett barn av sin tid. En av dem i det första ledet som steg upp på barrikaderna och ''sade'' det som den tiden ville höra. Ungefär som unge herr Birgersson.

Det är lite svårt att rekommendera fotografer eftersom man själv måste känna sig berörd och engagerad. Däremot så kan du till exempel titta närmare på fotograferna hos Magnum Photos för inspiration. ''Ansel Adams'' är även intressant ur ett tekniskt perspektiv eftersom han överförde sensitometrin till praktisk fotografering när han utvecklade zonsystemet. Han är väl värd ett specialarbete och du kommer nog att drunkna i information om honom.

Angående bildanalyser så finns det många intressanta böcker om kompostitionsteknik. När det gäller symbolspråk så kan jag rekommendera lite konsthistoria. Det låter kanske tråkigt men våra gamla målare jobbade med symboler i stor utsträckning. Alla skolor som jag varit på har haft ett bibliotek. Din bildlärare känner säkert till vilka böcker på skolan, eller på närmaste stadsbibliotek, som kan vara intressanta för dig.

Kolla på Blowup av Michelangelo Antonioni. Antonioni ska ha haft Baily som förebild för huvudrollen. Kan vara bra inspiration för att få en bild av myten om Baily. I övrigt så är det en väldigt bra film.
För mer info: http://us.imdb.com/Title?0060176
Jag förstår inte riktigt varför Ansel Adams dyker upp som alternativ i diskutionen. Om man vill ha ett alternativ till Baily, så borde alternativet vara någon annan berömd modefotograf, inte en teknikslipad naturfotograf.:cool:

Men Ansel måste ju ändå ses som något unikt. Hur många är det som har kommit på ett jämbördigt sett att bestämma exponering/framkallning som Ansel med zonsystemet?
Han var inte en så pjåkig fotograf heller...

Är det bara jag som tycker att Ansel Adams är en lööööjligt tråkig fotograf. Visserligen var han den som först definierade och spred zonsystemet, även om andra fotografer använt tekniken tidigare, och visst tog han fantastiskt välexponerade landskapsbilder. Men jag håller på att somna när jag tittar på dessa...

/Joakim

Håller med om att AA tog rätt så trista bilder, men så var väl killen perfektionist också... Han var nog mer tekniker än berättare.

Im in mening så är perfekt komponerade och perfekt exponerade bilder faktiskt ganska tråkiga om de saknar relevant innehåll. Jag tycker att är det det små imperfektionerna eller avvikelsen från en konvention som gör en bild intressant.

En annan kändis/modefotograf från den tiden är väl Avedon?

// npet

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar