Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Datum till digibilder

Produkter
(logga in för att koppla)

jbe

Medlem
Finns det något fint program, med vilket man kan
få datum på digibilderna på ett lätt och fint sätt? Visst går det att skriva in datumet med PS men det är lite jobbigt tycker jag.
 
Hmm..på mina bilder står det både datum och klockslag utan att man behöver göra något annat är ställa in rätt tid i kameran.
 
jbe skrev:
Finns det något fint program, med vilket man kan
få datum på digibilderna på ett lätt och fint sätt? Visst går det att skriva in datumet med PS men det är lite jobbigt tycker jag.

Hur menar du nu?
i EXIF-infot så står ju all nödvändig information
eller vill du att det ska stå datum och tid PÅ själva bilden?
Varför isåfall förstöra en bild med något så groteskt?
 
BreezeBrowser

Har använt BreezeBrowser för detta. Går bra att köra batcher med bilder där den plockar datumet från exif-datan.

(Ett diskret datum i ett hörn på en utskriven bild tillför ett visst värde på familjebilder. När var det här?..... )
 
Re: BreezeBrowser

tver skrev:
Har använt BreezeBrowser för detta. Går bra att köra batcher med bilder där den plockar datumet från exif-datan.

(Ett diskret datum i ett hörn på en utskriven bild tillför ett visst värde på familjebilder. När var det här?..... )
Tack för det :) precis som du skriver är det just till familjebilderna jag vill ha datum.
 
Har nu laddat ner BreezeBrowser och det verkar vara ett mycket användbart program. Tyvärr har jag inte lyckats få in datum på mina bilder. Hjälp, någon?
 
Datum på bilderna i BreezeBrowser, gör på följande sätt:

-Markera de bilder du vill behandla
-Välj Tools>Proofs
-Kryssa i Add watermark/caption to image
-Välj settings och under watermark typ välj text och skriv in följande sträng @year@-@month@-@day@

-Välj placering, färg, typsnitt o.s.v.
-Klicka Ok och programmet skapar kopior i en ny undermapp med texten inlagd. Man får experimentera lite med färger och typsnitt innan det blir bra.
 
tver skrev:
Datum på bilderna i BreezeBrowser, gör på följande sätt:

-Markera de bilder du vill behandla
-Välj Tools>Proofs
-Kryssa i Add watermark/caption to image
-Välj settings och under watermark typ välj text och skriv in följande sträng @year@-@month@-@day@

-Välj placering, färg, typsnitt o.s.v.
-Klicka Ok och programmet skapar kopior i en ny undermapp med texten inlagd. Man får experimentera lite med färger och typsnitt innan det blir bra.
Funkar perfekt. Tack så mycket :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.