Annons

Datum på bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

fedotenko

Medlem
Undrar om det är någon som kan rekommendera en ny/relativt ny kompakt digitalkamera som kan lägga in datumet en bild togs på på själva bilden. Då menar jag inte den digitala stämpeln som bakas in i bilden utan att det skall vara en del av motivet, typ längst ner i högra hörnet.
 
Jag tror att de flesta (alla?) av Canons Ixus-modeller kan det om man ställer in bildformatet "postcard" (dvs reducerad bildstorlek).
 
Varför inte använda sig att något program som läser Exif informationen och lägger in detta i bilden istället? Synd om man tar en kanonbild och denna är förstörd av ett datum, med denna lösningen väljer man själv om man vill ha datum eller inte på bilden. Sådana program finns i massor.

Första träffen i Google
http://www.betterjpeg.com/stamping.htm
 
Gratis är gott

25 dollar för Betterjpeg är visserligen billigt, men ...
Om jag inte minns fel klarar även FastStone Resizer av att hämta text från EXIF-infon och lägga in i bilden.
Trevligt och gratis program, hämtas på www.faststone.org

Som sagt, ifall det är mycket enkelt att lägga till i efterhand känns det onödigt att "förstöra" originalbilden.
 
Nu är det så att det jag är intresserad av är en digitalkamera som gör datumet till en del av själva bilden och inget annat.

Testade att fotografera "postacard" med min gamla Ixus 40 och fick tyvärr inte med datumet På dem bilderna. Kanske finns på de nyare modellerna.
 
Hustrun har en Ixus 40 och jag tror bestämt att den kan lägga in datum i bildens nedre högra hörn om man önskar det. Jag har den dock inte till hands och kan kolla. Min gamla Ricoh kan det i allafall, det vet jag bestämt.
 
Jag hittade funktionen på Ixus modellen. Tyvärr var det som någon påpekade var det bara den sämsta upplösningen som hade datumstämpel, konstigt.
 
ANNONS