Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Datorskärm till fotoredigering?

Produkter
(logga in för att koppla)

joniz088

Medlem
Hej allihopa

Jag är på jakt efter en ny datorskärm och skulle behöva lite hjälp och råd.
Här är några detaljer om vad jag är ute efter:
  • Användningsområde: Fotoredigering, 3d modellering och spel.
  • Storlek: Jag funderar på något mellan 34 och 40 tum.
  • Paneltyp: Vill helst köra på en IPS panel då jag har hört att IPS-paneler är bra för färgåtergivning.
  • Budget: Jag kan tänka mig att spendera mellan 5000-16000 kr.
Jag har kollat runt lite och kan tänka mig kanske någon av dessa skärmar:
LG 38'' UltraWide 38WN95CP
MSI MAG401QR
ASUS ROG Swift PG38UQ
MSI MAG 323UPF
LG UltraGear 38GN950P-B

Eller om någon här har något annat förslag.

Tack på förhand för all hjälp!
 
Hej Kolla med Eizo har själv 27 tums mycket nöjd. finns i olika prisklasser, dom som är för foto redigering heter color edge. Om man går in på Eizo sida finns bra info om dom olika skärmarna-
V-H Thomas Kron
 
Du har en bra budget, och då tycker jag att det självklara valet är någon av skärmarna i Eizos ColorEdge-serie som är klart bäst i prisklassen. CS-modellerna är för entusiast/prosumer och CG är ett steg upp för yrkesfotografer. Tänker att EIZO CS2731CAL skulle vara något för dig, då ingår colorimeter. Ser att Scandinavian Photo har någon special med 2000 kr rabatt på den nu.
 
Ajdå den hade gått upp lite sedan jag köpte den. Men det kan ju vara värt att spara lite till för att få 32 tum istället för 27 tums alternativen.
 
Tack för alla svar. Då jag också spelar samt kollar på film/serier också så letar jag efter en skärm som ligger mellan 32 -40 tum, har minst 120 hz och gärna en hög HDR.

Kom på att jag hade köpt en Eizo skärm till min bror för många års sen dock så är den endast på 27 tum så förstår verkligen varför ni rekommenderar detta märke.

Sitter i dagsläget med denna skärm

Samsung LU32R590CWUXEN 32

 
Du har i princip två användningsområden som inte går att lösa med en skärm optimalt. Har du funderat på att behålla den du har och köpa en till. Två skärmar klarar dom flesta datorer. Det är i vilket fall bra med två skärmar, dom flesta program klarar att utnyttja två skärmar. En som visar bilden (vilket bör vara en bra fotoskärm) och alla verktyg på den andra som kan vara precis vad som helst.

Eller som jag brukar säga vet du vad alt-tab är kortkommando för har du för lite skärmyta/för få skärmar.
 
Du har i princip två användningsområden som inte går att lösa med en skärm optimalt. Har du funderat på att behålla den du har och köpa en till. Två skärmar klarar dom flesta datorer. Det är i vilket fall bra med två skärmar, dom flesta program klarar att utnyttja två skärmar. En som visar bilden (vilket bör vara en bra fotoskärm) och alla verktyg på den andra som kan vara precis vad som helst.

Eller som jag brukar säga vet du vad alt-tab är kortkommando för har du för lite skärmyta/för få skärmar.
Tyvärr så har jag inte plats med två skärmar :(
Men har nu begränsad ner det till dessa två kanske
LG UltraGear 38GN950P-B
MSI MAG 323UPF
 
Kul att folk rekommenderar saker som bara är bra på foto och skiter i resten av dina behov.

Jag sitter i samma båt som dig och det lutar just nu mot LG:n som du föreslog (har haft span på den sedan i höstas och väntar på prisdrop).

Får man fråga varför du inte kikar på någon OLED? De ska ju ha vass färgåtergivning och bra för gaming.
 
Kul att folk rekommenderar saker som bara är bra på foto och skiter i resten av dina behov.

Jag sitter i samma båt som dig och det lutar just nu mot LG:n som du föreslog (har haft span på den sedan i höstas och väntar på prisdrop).

Får man fråga varför du inte kikar på någon OLED? De ska ju ha vass färgåtergivning och bra för gaming.
Har hört att dem får lätt inbränning. Är ju inte jättekul om man får det så tänker att det är mindre risk med en som inte är OLED.
 
Tyvärr så har jag inte plats med två skärmar :(
Men har nu begränsad ner det till dessa två kanske
LG UltraGear 38GN950P-B
MSI MAG 323UPF
En fotoskärm och en projektor om du har väggyta.

Eller så skaffar du en stol som kan gunga bakåt och sätter gaming/tv/film-skärmen ovanför fotoredigeringsskärmen om du har plats där. Det finns ganska många smarta lösningar för att få plats med flera skärmar på ett litet bord, men det kräver att det finns lite plats runt omkring bordet.
 
Senast ändrad:
Har du funderat på att behålla den du har och köpa en till. Två skärmar klarar dom flesta datorer. Det är i vilket fall bra med två skärmar, dom flesta program klarar att utnyttja två skärmar. En som visar bilden (vilket bör vara en bra fotoskärm) och alla verktyg på den andra som kan vara precis vad som helst.
Så utifrån vad du skriver så skall jag inte kasta min gamla skärm (som inte håller kalibreringen/profileringen längre), utan behålla den och använda till verktygen (redigeringspanelerna i framförallt Lr) och när jag får den skärm jag tänker köpa (inom kort), bör jag använda den enbart till bilden, s a s !?
 
Tack för alla svar. Då jag också spelar samt kollar på film/serier också så letar jag efter en skärm som ligger mellan 32 -40 tum, har minst 120 hz och gärna en hög HDR.

Kom på att jag hade köpt en Eizo skärm till min bror för många års sen dock så är den endast på 27 tum så förstår verkligen varför ni rekommenderar detta märke.

Sitter i dagsläget med denna skärm

Samsung LU32R590CWUXEN 32

Jag har nästan en sådan skärm (4K-varianten av den), den fungerar hyfsat till bild och videoredigering. Den kommer dock inte hela vägen fram. Enligt mina söner är den dock inte jättebra för gaming. För att titta på TV/Film är den bra.
Så den kan kanske vara en bra kompromiss, men det är inget att finjustera bilder för tryck med.
 
Senast ändrad:
Så utifrån vad du skriver så skall jag inte kasta min gamla skärm (som inte håller kalibreringen/profileringen längre), utan behålla den och använda till verktygen (redigeringspanelerna i framförallt Lr) och när jag får den skärm jag tänker köpa (inom kort), bör jag använda den enbart till bilden, s a s !?
Det här årtusendet har jag aldrig använt en skärm hemma eller på jobbet. Det är väl sådant man får djävlas med när man är på språng.

Jag har aldrig lidit av att ha mina verktygsfält på en okalibrerad skärm, dom brukar vara rätt fula på en kalibrerad också.

Det enda som talar för att du skall slänga den är att gamla fotoskärmar brukar man behöva slå en pling till Forsmark och säga åt dom att slänga i lite extra uran innan man startar dom. En ny jättebillig skärm kommer klara verktygsfälten precis lika bra.

En dag som denna behöver man kanske inte den extra värmen som en gammal fotoskärm genererar.
 
Senast ändrad:
Det här årtusendet har jag aldrig använt en skärm hemma eller på jobbet. Det är väl sådant man får djävlas med när man är på språng.

Jag har aldrig lidit av att ha mina verktygsfält på en okalibrerad skärm, dom brukar vara rätt fula på en kalibrerad också.

Det enda som talar för att du skall slänga den är att gamla fotoskärmar brukar man behöva slå en pling till Forsmark och säga åt dom att slänga i lite extra uran innan man startar dom. En ny jättebillig skärm kommer klara verktygsfälten precis lika bra.

En dag som denna behöver man kanske inte den extra värmen som en gammal fotoskärm genererar.
Alltså, jag har aldrig använt två skärmar, det fungerar bra för mig ändå. Därtill är det nog svårt att få plats med två på mitt skrivbord, men jag skall se hur det ser ut när jag väl fått den jag avser köpa.
 
Det är en vanligt problem, jag kunde inte hitta några vettiga skrivbord sist jag letade. Fick snickra ihop ett själv på 4m x 1m, sedan fick jag plats med rätt mycket skärmar.

Eller snickra är kanske att ta i, jag beställde en 4x1m träplatta och skruvade fast 9 skrivbordsben från IKEA på den.
 
Så utifrån vad du skriver så skall jag inte kasta min gamla skärm (som inte håller kalibreringen/profileringen längre), utan behålla den och använda till verktygen (redigeringspanelerna i framförallt Lr) och när jag får den skärm jag tänker köpa (inom kort), bör jag använda den enbart till bilden, s a s !?
Yes. Jag har sparat mina gamla skärmar och sidoskärmar är överraskande användbart. Det är en sån där grej som man inte vet att man behöver förrän man har det. Fast nu är det slut på plats på skrivbordet så ska jag köpa fler skärmar så måste jag bygga på höjden. Det börjar se ut som kontrollrummet på NASA här.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.