Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Datorn segade till sig efter formattering

Produkter
(logga in för att koppla)
Angående chipset drivrutiner, Windows har för det mesta en drivrutin för chipsetet(ide-styrenehten mao) i sin drivrutinsdatabas. Iofs så finns det nyare och bättre drivrutiner att plocka hem om man har problem för tillfället. Intel brukar det inte vara några större problem med men via, ali och sis brukar det vara idé att uppgradera drivisen för. Via är duktiga vad gäller uppdaterade drivrutiner, ali och sis är det sämre med. Iofs har intel haft lite strul med de senare chipseten, de som identifieras som 82801 AA,BA osv...

Kan iofs vara värt att rensa MBR:en oxå, ligger det skräp där kan det påverka prestandan. Den rensar du med att skriva fdisk /mbr vid en dosprompt.
 
ThomasM skrev:
...

Kan iofs vara värt att rensa MBR:en oxå, ligger det skräp där kan det påverka prestandan. Den rensar du med att skriva fdisk /mbr vid en dosprompt.

Och vad i hela friden skulle kunna ligga i MBR som segar ner datorn under drift?

MBR är ju bara en sektor stor, och innehåller bootstrappern som sedan laddar ditt operativsystem
 
stone skrev:
Och vad i hela friden skulle kunna ligga i MBR som segar ner datorn under drift?

MBR är ju bara en sektor stor, och innehåller bootstrappern som sedan laddar ditt operativsystem

Skräptecken, korrupt data osv...Har fått fart på flera kunddatorer på det viset iaf...
 
ThomasM skrev:
Skräptecken, korrupt data osv...Har fått fart på flera kunddatorer på det viset iaf...

Om du har skrot/korrupt data i MBR bootar inte operativet (om du inte har tur).
Det som finns i MBR [Master Boot Record] används bara för att få igång operativet, och påverkar inget efter boot. Åtminstone inte på moderna OS / PCmaskiner..

(På mac är det lite annorlunda vill jag minnas, där
kan drivare till hårddisken ligga på hårddisken)
 
Teknik...

Kramer skrev:
Lite information:


Moderna moderkort har chipset drivers, däremot behöver man inte installera dessa om man kör Windows XP då de inkluderas till de FLESTA modeller. Skall du installera windows 98 bör du kontrollera dessa.


XP använder en form av "standard" drivare, som kan sägas vara en form av "mgn (Minsta Gemensamma Nämnare)" för att alls kunna skaka igång enheterna. Det kan fortfarande vara rätt stora skillnader i såväl funktion som prestanda...
Dessutom är det väl ingen som på allvar tror att MS lyckats trycka in drivare till moderkort/chipset/hårdvara som inte fanns vid tidpunkten för XP's "release"...? Skillnaden mot tidigare OS är att i XP så ser du inga utropstecken i enhetshanteraren, det fungerar (oftast, men inte mycket mer) - medan det inte fungerar alls (i sämsta fall) i tidigare OS.



Stäl in den virtuella minnet manuellt i Windows, låt inte den sköta det automatiskt.


Varför inte då? Windows ställer in den storlek som behövs. Helt onödigt att röra storleken på växlingsfilen annat än i mycket speciella fall. Möjligen kan man låsa storleken på växlingsfilen och uppnå en tämligen marginell förbättring. Detta kräver dock en viss koll/loggning av hur mycket minne som används, max/min värden för att alls göra någon skillnad som blir till någon fördel.



Ifall du har fler hårddiskar, se till att PS inte jobbar till c: som första enhet. Ta dem i storleksordning, alltså största disken först och så neråt.

Eller ännu hellre: använd den nyaste och snabbaste disken först (iofs brukar denna oftast vara störst).
Poängen är alltså (precis som i inlägget ovan) att flytta PS "scratch disk" till en annan *fysisk* disk. Annan partition på samma fysiska disk gör ingen större skillnad.



När du gjort detta, gå in i datorns processer och se vad som tuggar, om maskinen fortfarande går segt.

Om du inte redan gjort det, så kör en "defragmentering" av hårddisken. Vid nyinstallation brukar den bli tämligen fragmenterad. Fragmentering innebär att hårddisken måste söka flera ggr för att kunna öppna filerna, vilket tar längre tid.

Enskilt största skillnaden borde dock rådet om att öka minnesmängden som PS får använda till ett så högt värde som möjligt.

Kolla i TaskManagern (vad 17 heter den på svenska?) hur mycket minne som "systemet" tar upp då du har igång allt som du brukar ha igång då du jobbar med datorn - utom PS. Dvs, starta alla program som du brukar arbeta med samtidigt som PS och se hur mycket minne som går åt. Låt PS ta upp det minne som är kvar.

EX:
Du använder inga andra program än PS och har 512MB RAM. Datorn "förbrukar" ungefär 140MB ram innan du startat PS. Du har då rimligen 512-140=372MB som du kan låta PS använda - utan att datorn kommer att gå "segare". Om jag kan räkna rätt borde det (i detta exempel) innebära ungefär 72-73% av datorns RAM. Jag tror att nyare versioner av PS även visar vad % talet motsvarar i mängd MB.
 
Re: Teknik...

Saken är den, skall du ha bästa virtuella minne skall du först titta hur mycket minne du har.
Jag har tex 512 MB och då har jag gjort virtuella minnets storlek till 512x2 = 1024 MB alltså 1.24 GB. Detta gör en större skillnad, när du jobbar med större filer. Har du fler hårddiskar kan du dessutom ange virtuella minnets storlkek till alla HDD. Jag har två st hdd och har två virtuella minnesfiler... 1024x2 = 2048 = 2.48GB

DÅ har systemet:
512 MB DDR
128 MB DDR GFX memmory
2.48 GB Virtuell minne

Funkar klockrent. Har tex 15st 29.8 MB filer öppna i photoshop..och det flyter som rinnande vatten,
 
Re: Re: Teknik...

Kramer skrev:
Saken är den, skall du ha bästa virtuella minne skall du först titta hur mycket minne du har.


Vad menar du med virtuellt minne...?
Pratar vi alls om samma sak?
Jag pratar om hur mycket RAM som PS får använda - inte om hur stor del av hårddisken man vill använda som substitut för RAM. Tro mig - det ger INGEN prestandaförbättring att använda hårddisken som extra RAM... Det man vill ha är mer "riktigt" minne, dvs fysiska enheter som du monterar i datorn.




Jag har tex 512 MB och då har jag gjort virtuella minnets storlek till 512x2 = 1024 MB alltså 1.24 GB. Detta gör en större skillnad, när du jobbar med större filer. Har du fler hårddiskar kan du dessutom ange virtuella minnets storlkek till alla HDD. Jag har två st hdd och har två virtuella minnesfiler... 1024x2 = 2048 = 2.48GB


Jamen... *suck*
Det du fortfarande vill ha är riktigt minne - det finns inga substitut! Det ENDA en större växlingsfil kan göra för dig är att hjälpa dig ha igång fler program samtidigt eller ha flera jättestora filer öppna samtidigt - men det ger inte bättre prestanda, vilket var hela vitsen med att tala om för PS att den kan använda mer utav...

Använder du programmen samtidigt så är det fortfarande en nödlösning att använda hårddisk som substitut för att datorn har för lite arbetsminne(RAM). Det går såklart att växla mellan programmen.... med följd att hårddisken står och tuggar frenetiskt i vad som av de flesta upplevs som en evighet... knappast något som främjar prestanda till det bättre.



Funkar klockrent. Har tex 15st 29.8 MB filer öppna i photoshop..och det flyter som rinnande vatten,

Som sagt...
Vi pratar inte om samma sak!
Att du har massor av stora filer öppna samtidigt ger dig inte bättre prestanda. Mera "riktigt" fysiskt ram ger däremot bättre prestanda. Talar man sedan om för applikationen ifråga att den också skall få använda det minne som finns så blir utväxlingen på minnesinveseteringen ännu större...

Med dagens priser på minne finns det ingen ursäkt för att köra en dator med för lite (arbets/ram) minne. Utvecklingen på datorer går hela tiden mot större och större program som kräver mer och mer av datorn. Arbets(ram) minne, cpu och hårddisk går inte att få för mycket utav...

Du menar alltså att du sitter och redigerar 15 stora bildfiler samtidigt och att det är växlingsfilen som ger dig bra prestanda...?!?! Det tror jag inte riktigt på, för det stämmer inte överrens med hur en dator fungerar...
Det är arbets/ram minnet i kombination med grafikkort och cpu/processor som ger dig prestanda. Hårddisken är en sekundär lagringsplats som är ungefär 1000 ggr långsammare än arbetsminnet... (accesstid för hårddisk mäts i milisekunder medan detsamma för arbetsminnen mäts i nanosekunder)

Det finns dessutom ingen anledning att fippla med inställningarna för detta själv, annat än i mycket speciella fall! Windows sköter detta alldeles utmärkt själv. Om växlingsfilen blir för liten så utökas den automatiskt till den storlek som behövs.

Får du helt plötsligt ett trängande behov av att utöka växlingsfilen med flera hundra megabyte (i ditt fal flera gigabyte) - så fixar du det enklast genom att för några hundralappar köpa mer arbetsminne. Enda anledningen till att du möjligen kan få brist på detta "nödutrymme" är att du har för lite arbetsminne i datorn! Andra anledningar finns inte.



Vänliga hälsningar,
Kjelle
 
Du har väl inte glömt bort att installera om drivrutinerna till chipsetet på moderkortet?
Kolla även att hårddisken körs i DMA-mod.
---------------------------------------------
?????????????????????????????????????????????

Kör MAC så slipper ni sånt där!!
:-D
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.