Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Datorköp

Produkter
(logga in för att koppla)

floyd

Aktiv medlem
För att arbeta med digitalfoto, vad bör man prioritera vid köp av ny dator? Minne, grafikkort mm. Kraftfullt grafikkort innebär ju stora pengar.. =(

Vad är viktigast vid arbete med photoshop el. liknande?

Tänkte sätta ihop en hyfsat billig dator....

Kanske någon kan ge tips på vart ni köpte er dator?

Minne, minne och minne. Du behöver inte ha så kraftfull grafik-kort, i fråga om 3D-prestanda (om du nu inte ska lira). Matrox gör grymma kort till bra priser.

Grafikkort

Jobbar på det samma och är rätt grön på datorer, men har läst en massa positivt om Matrox-korten.

Är alla Matrox-korten bra, även de billigaste?? Duger t ex ett Matrox Millennium G550 32MB (om man scannar, kör bildbehandling och surfar lite och aldrig spelar spel)??

Pratade med nån försäljare som sa att 32MB minne inte ens räcker till att köra windows. Misstänker att detta är skitsnack, men till vad krävs de stora minnen som finns på många grafikkort??

Datorbutiken.se har ett trevligt bemötande, men har inte bestämt om det blir köp där eller på Inetdata.se ännu...Datorbutiken säljer inte Matrox-korten vilket kanske är till deras nackdel...

Re: Grafikkort

Stuga skrev:
Pratade med nån försäljare som sa att 32MB minne inte ens räcker till att köra windows.

Bull *host* shit...

Grafikminnet behövs bl.a. för att kunna köra höga uplösningar med många färger. Men där "räcker" 16MB har jag för mig (typ 1600x1200 i 24-bitars)..orkar inte räkna ut det.. Men å andra sidan är väl de flesta i dag utrustade med MINST 32MB..

Det som är viktigt är snabb processor och snabbt minne på grafikkortet, det är ju etta som jobbar när man skyfflar om data på skärmen.

Ps. Man körde ju windows med 2MB grafikkort en gång i tiden ;)

Så man bör satsa på ett 2Dkort? och mycket internminne?

matrox mill. 32Mb kostar ju mer än ett Radeon 128mb.... konfunderad...

är ett matrox-kort speciellt bra på bildbearbetning?

Tips

För arbete med bilder räcker vilket grafikkort som helst som finns på marknaden nu. Köp en dator med ett bra moderkort (busshastigheten är viktig), som har minst fyra lediga minnesplatser (så man kan köra dual-channel om man vill), gott om IDE och kanske också SATA-platser för hårddiskar. Snabba hårddiskar är viktigt vid bildarbete.

Har du skaffat ett bra moderkort kan du uppgradera efter hand under några år.

Sen är det ju som andra här skrivit, processorn som ska vara kraftfull, och rejält med ramminne som är viktigast.

Jag bygger mina datorer själv, men har sett i annonser att man ibland lockar med kraftfull processor, där resten av komponenterna är medelmåttiga, då får man ändå inte ut max prestanda.

Re: Grafikkort

Stuga skrev:
Pratade med nån försäljare som sa att 32MB minne inte ens räcker till att köra windows. Misstänker att detta är skitsnack, men till vad krävs de stora minnen som finns på många grafikkort??
Jag har två Matrox grafikkort, det ena på 4MB och det andra på 16MB. Går utmärkt till Photoshop och liknande. Ska du spela är det en annan femma, men då är det inte XP som kräver minne, utan spelet i sig.
2d kräver inte så mycket grafikminne, RAM är, vad jag har förstått, mycket viktigare. Ska XP flyta bra med Photoshop CS bör du ha minst 512MB, men det går med mindre. Men minne är inte så väldigt dyrt idag, så jag skulle satsa på så mycket som möjligt.

Glömde en sak... 2 diskar (snabba) så du kan ha Photoshops växlingsfil på den ena.

Matrox gör fina kort - som dock mest är riktade till folk som behöver fler skärmar och arbetar med digital video. I vissa lägen behöver man kort som ritar långsamt, men extremt väl, t.e.x. vid vissa former av CAD.

I ditt fall behöver egentligen inte du tänka ett smack på grafikkort - alla kort som har ATI eller Nvidias kretsar duger mycket bra till bildbehandling idag, eftersom det är processor och minne som utför alla beräkningar när du hanterar digitala bilder, grafikkortet ritar bara upp det på skärmen, och det är en baggis i sammanhanget för alla moderna grafikkort. Det finns utmärkta kort från c:a 500kr och uppåt!

Ska du använda windows XP är det dessto mer kritiskt med minnet - XP kan lätt ta upp över 200Mb RAM utan att du har ett enda program igång (beroende på konfigurationen naturligtvis, det går att slimma ner)! Photoshop CS är också ganska minneskrävande, det drar ungefär 100Mb när det startat + alla bilder som du behandlar naturligtvis. Ska du sen kunna ha Internet explorer igång tar det en del etc etc...

I dagsläget skulle jag rekommendera minst 1 Gb RAM i en ny dator, det fungerar utmärkt för allt som kan röra vanligt hemmabruk, inklusive bildbehandling.

Skulle du få slut på RAM börjar datorn använda växlingsfilen (ett område på hårddisken som är reserverat för att arbetsminnet ska kunna skyffla in det som inte får plats där), hårddisken har väntetider på runt 5 ms (i bästa fall),

RAM-minnet har väntetider på 2-3 klockcykler... Alltså ett par nanosekunder... Tar minnet slut kan det alltså ta flera minuter att öppna ett word-dokument. Man måste ha högt i tak med minnet alltså!

Snabb cpu ger snabbare konvertering och filtrering i PS naturligtvis, snabba hårddiskar gör att program öppnas och sparar snabbare.

Är minnet litet och långsamt spelar det ingen roll vad du har i resten av burken - hela kedjan måste vara snabb för att handhavandet ska gå snabbt!

Lycka till med köpet!

(Jag använder ett 3 år gammalt Gforce 2 för min bildbehandling, det fungerar utmärkt! Dock har jag 1Gb ram, och PS egna växlingsfil (scratch disc) på min andra hårddisk.)

Dom flesta Ati och Nvidia kort är bra idag. Det kan finnas vissa undantag då dessa två inte tillverkar sina kort själva utan det finns en uppsjö av olika tillverkare. Det som några kan spara in på kan ge försämrad bildkvalite, men det brukar oftast bara gälla dom allra billigaste korten.

Matrox har alltid haft det som prio 1, bildkvaliten. Dock är dom bättre korten rätt likvärdiga idag. Dubbla skärmar bör det klara, det bör du också titta på. Det är en fröjd att använda dubbla skärmar i photoshop, då kan du ha alla paletter och verktygen på en skärm och bara bilden på den andra.

Som alla andra har sagt, internminne, i massor. 1GB är lagom att rekomendera idag för XP och CS tillsammans. Även 512 klarar man säg rätt bra med faktiskt, och just nu är minne rätt dyrt. Så man kan börja med 512 och sen gå vidare upp senare om du köper ett moderkort som har 2 platser lediga.
Dual Channel bör det också vara. Annars är 1GB ett säkert kort som du bör välja om du har råd.

Dubbla hårdiskar är verkligen en höjdare, och så lägger du operativet och programmen på den ena, och växlingsfilerna på den andra. Tillsammans med sånt data du inte behöver accessa så ofta.

Datorbutiken.com är rätt ok om allt finns hemma, leveranstider kan det vara lite si och så med.
Komplett.se är också bra.

Lite OT kanske...

Jag har ett RADEON 9500 PRO / 9700 i min burk. Kan jag köra dubbla skärmar då? Jag har en digitalutgång (den nya vita kontakten, med en jäkla massa stift i) och en vanlig analog utgång. När jag kollar inställningarna så verkar det som om det skulle funka. Hur får man över paletter mm.? Och hur fungerar det med musen? Hur vet den vilken skärm jag menar?

Många frågor... hoppas på svar.

Mvh // Martn

Damocles skrev:
Matrox har alltid haft det som prio 1, bildkvaliten. Dock är dom bättre korten rätt likvärdiga idag. Dubbla skärmar bör det klara, det bör du också titta på. Det är en fröjd att använda dubbla skärmar i photoshop, då kan du ha alla paletter och verktygen på en skärm och bara bilden på den andra.
En sak man bör tänka på om man vill använda dubbla skärmar är att ganska få kort har dubbla DVI-utgångar. Matrox Parhelia och senare Millenium och några andra har det. Bara en tanke...

Calle S skrev:
En sak man bör tänka på om man vill använda dubbla skärmar är att ganska få kort har dubbla DVI-utgångar. Matrox Parhelia och senare Millenium och några andra har det. Bara en tanke...

Menar du att jag måste köra analogt på en av dem, och digitalt på en andra skärmen?

Mvh // M

Anderzon skrev:
Menar du att jag måste köra analogt på en av dem, och digitalt på en andra skärmen?

Mvh // M
Ja, under förutsättning att ena skärmen har digital ingång. Annars får du köra RGB. Få kort har dubbla DVI.

Som redan skrivits: mycket minne, snabb processor och stora, gärna två, hårddiskar. Men tänk på skärmen också. Datorn är ganska billig idag, men en bra skärm kostar alltid...
Märker klar skillnad i färgåtergivning och skärma på den bärmara jämfört med skärmen hemma och på kontoret.

Tack!

Säger detsamma.

Tack så mycket för alla uttömmande svar!
Nu har jag lite mer "kött på benen" inför datorköpet!

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto