Matrox gör fina kort - som dock mest är riktade till folk som behöver fler skärmar och arbetar med digital video. I vissa lägen behöver man kort som ritar långsamt, men extremt väl, t.e.x. vid vissa former av CAD.
I ditt fall behöver egentligen inte du tänka ett smack på grafikkort - alla kort som har ATI eller Nvidias kretsar duger mycket bra till bildbehandling idag, eftersom det är processor och minne som utför alla beräkningar när du hanterar digitala bilder, grafikkortet ritar bara upp det på skärmen, och det är en baggis i sammanhanget för alla moderna grafikkort. Det finns utmärkta kort från c:a 500kr och uppåt!
Ska du använda windows XP är det dessto mer kritiskt med minnet - XP kan lätt ta upp över 200Mb RAM utan att du har ett enda program igång (beroende på konfigurationen naturligtvis, det går att slimma ner)! Photoshop CS är också ganska minneskrävande, det drar ungefär 100Mb när det startat + alla bilder som du behandlar naturligtvis. Ska du sen kunna ha Internet explorer igång tar det en del etc etc...
I dagsläget skulle jag rekommendera minst 1 Gb RAM i en ny dator, det fungerar utmärkt för allt som kan röra vanligt hemmabruk, inklusive bildbehandling.
Skulle du få slut på RAM börjar datorn använda växlingsfilen (ett område på hårddisken som är reserverat för att arbetsminnet ska kunna skyffla in det som inte får plats där), hårddisken har väntetider på runt 5 ms (i bästa fall),
RAM-minnet har väntetider på 2-3 klockcykler... Alltså ett par nanosekunder... Tar minnet slut kan det alltså ta flera minuter att öppna ett word-dokument. Man måste ha högt i tak med minnet alltså!
Snabb cpu ger snabbare konvertering och filtrering i PS naturligtvis, snabba hårddiskar gör att program öppnas och sparar snabbare.
Är minnet litet och långsamt spelar det ingen roll vad du har i resten av burken - hela kedjan måste vara snabb för att handhavandet ska gå snabbt!
Lycka till med köpet!
(Jag använder ett 3 år gammalt Gforce 2 för min bildbehandling, det fungerar utmärkt! Dock har jag 1Gb ram, och PS egna växlingsfil (scratch disc) på min andra hårddisk.)