Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Datorköp tips o råd

Produkter
(logga in för att koppla)
Och då skall det införskaffas ny dator. Jag kan absolut tänka mig att lägga en bra slant på datorn och sedan ha den i 10 år. (önskedröm kanske)

Vill absolut inte vara elak men att ha samma arbetsdator i 10 år vore snarare en mardröm.
System, program, internkommunikation i datorn mm mm kommer att vara föråldrat o långsamt om bara 4-6 år.
Hälsn.
/Janne
www.helikopterbild.se
 
Slängde ihop ett paket hos Inet. Lite om hur jag har tänkt:

...
Hårddisk: 250GB SSD och en 2TB lagringsdisk
...

Jag tycker ditt förslag ser bra ut, men jag hade bytt ut SSD:n mot Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB som har betydligt bättre skrivprestanda och bättre lämpad för ändamålet (om man ska tro beskrivningarna av MLC- och TLC-kretsar).

Micke
 
Nej, de säger att det är onödigt:

"If your startup disk is a hard disk (as opposed to a solid-state disk), try using a different hard disk for your primary scratch disk. If your startup disk is an SSD, there is no benefit to selecting a different disk for your primary scratch disk. Using the SSD for both your system startup disk and your primary scratch volume performs well."

Och jag säger att det inte ger optimal prestanda.

Det bästa hade varit 3 SSD enligt den här guiden (hålls uppdaterad men jag använde den när jag byggde min dator för ett år sedan) http://www.imagescience.com.au/kb/q...+for+Photoshop+and+other+imaging+applications

Och från det här gamla testet kan vi se att LR går snabbast om man både läser från och skriver till SSD http://www.computer-darkroom.com/blog/will-an-ssd-improve-adobe-lightroom-performance/

Som jag använder systemdisken (SSD) så importerar jag nya bilder dit (i LR) och har PS arbetsfiler (TIFF) på den i Mina Dokument. Det innebär att jag alltid har platsbrist på den. Så bara av den anledningen är det bra att ha scratch(SSD) på en egen disk. Det är faktiskt så illa att jag kontinuerligt måste flytta ut RAW-filer på en konventionell hårddisk i dagsläget. Men jag vill jobba mot en SSD.

Om man väljer att använda bara en SSD då sparar man förmodligen all data på större konventionella diskar. Det funkar jättebra.
 
Tycker det känns som déjà vu från januari;

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1905239#post1905239

Du har väl fortfarande inte testat själv om du får bättre prestanda av att använda en separat SSD för PS scratch jämfört med köra på en SSD (med tillräcklig plats givetvis)?

Det var det där med platsen. Jag har mer tempfiler från PS (som inte ens är igång) än vad jag har plats på systemdisken just nu så den övningen tänker jag inte göra. Jag har inte verktyg för att mäta det heller så för mig räcker det med att läsa och resonera mig till vad som är bästa konfigurationen.
 
Jag tycker ditt förslag ser bra ut, men jag hade bytt ut SSD:n mot Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB som har betydligt bättre skrivprestanda och bättre lämpad för ändamålet (om man ska tro beskrivningarna av MLC- och TLC-kretsar).

Micke

Visst har pro-versionen bättre prestanda i benchmark osv. men i praktiken nja. Det enda som talar emot basic är lite obeprövade TLC.
 
mycket hjälp på traven.......... :eek:D

Nej jag skojar om det där med dator som skall vara i 10 år. Men med tanke på hur mycket pengar som kamera med tillbehör och dator med program går loss på, så visst skulle det vara bra. Annars så får jag väl återgå till måleriet. ;o) Penslar och färg är inte så dyrt!

Nu har vår kära vän Adobe bestämt sig för att ändra sig helt och hållet. Måhända till det bättre för många men som jag har det just nu, dvs redan äger Design Standard. Så behöver jag en ny bra och slitstark dator och så får den hålla så länge som möjligt, och helst ha möjlighet att uppgraderas ev. byta delar.

När den datorn lämnar in så får jag fundera på fortsättningen.
Då kommer det att ha hänt otroligt mycket.............både på kamera och redigerings sidan. En helt ny värld misstänker jag.

För kreativiteten är det i dagens läge otroligt frusterande att ständigt behöva vänta på att datorn jobbat färdigt. Och de ideliga små meddelandena om att photoshop saknar ram gör mig galen. Och jag som allra helst vill testa HDR och köpa photomatix pro. För att inte tala om Corel Draw.

screamin-daemon jag tar din inköpslista med mig som en grund till Inet. Jag har förstått att Inet är bra att ha att göra med.

Du föreslår 16 ram! Varför inte mer när jag ändå är igång?

Tusen tack för respons........................................och engagemang
 
Jag skulle definitivt välja att peta i 32 GB RAM direkt - det är så pass billigt nu att det inte är värt att spara några kronor på att bara stoppa i 16 GB, och det är inte alltid helt lyckat att börja med att stoppa i två minnesmoduler och komplettera senare - det brukar bli stabilare om man får minne av exakt samma typ och helst ur samma batch.
 
Du kan köpa 16 Gb idag.

Mest troligt kommer de fylla alla minnesplatser med minne. 4x4 Gb tex. Ska du i framtiden utöka minne till 32 så måste du kasta allt minne för att montera 4x8 Gb. Så jag hade funderat på att bara maxa det på en gång eller _verkligen_ se till att få 2x8 Gb. Sitter i den sitsen själv med 16 Gb trots att jag sa till om det...
 
ram................

Ja det var ungefär så jag tänkte..............att ta 32 ram när jag ändå är igång.

Hur är det med windows versionerna när det gäller ram? För 16 ram verkar det gå bra med en home premium version men om man vill ha 32 så gäller? Jag har fått höra att business eller pro versioner inte säljs till konsument utan enbart till företag. Men så ser det inte ut om jag kikar på Inets sida.

Tips ifrån "vanlig hemelektronik affär"

8gb ram, men kan uppgraderas till 16gb ram.
i7 processorn, samt 128gb SSD hårddisk.
Windows 8 Pro 64-bits.
allt installerat och med 1 års virusskydd och support 12495 kr

Kanske jag kan få mer för dom pengarna...........om jag går till Inet.
 
Nej jag skojar om det där med dator som skall vara i 10 år. Men med tanke på hur mycket pengar som kamera med tillbehör och dator med program går loss på, så visst skulle det vara bra. Annars så får jag väl återgå till måleriet. ;o) Penslar och färg är inte så dyrt!

Nu har vår kära vän Adobe bestämt sig för att ändra sig helt och hållet. Måhända till det bättre för många men som jag har det just nu, dvs redan äger Design Standard. Så behöver jag en ny bra och slitstark dator och så får den hålla så länge som möjligt, och helst ha möjlighet att uppgraderas ev. byta delar.

När den datorn lämnar in så får jag fundera på fortsättningen.
Då kommer det att ha hänt otroligt mycket.............både på kamera och redigerings sidan. En helt ny värld misstänker jag.

För kreativiteten är det i dagens läge otroligt frusterande att ständigt behöva vänta på att datorn jobbat färdigt. Och de ideliga små meddelandena om att photoshop saknar ram gör mig galen. Och jag som allra helst vill testa HDR och köpa photomatix pro. För att inte tala om Corel Draw.

screamin-daemon jag tar din inköpslista med mig som en grund till Inet. Jag har förstått att Inet är bra att ha att göra med.

Du föreslår 16 ram! Varför inte mer när jag ändå är igång?

Tusen tack för respons........................................och engagemang

Tänkte endast på budgeten. Vill du ha 32GB go for it. Du bör dock vara uppmärksam på att Windows 7 home premium endast har stöd för 16GB. Har man Windows 7 pro/ultimate eller Windows 8 är det moderkortet som begränsar dig. Jag skulle dock vänta tills 4. juni där Intel lanserar Haswell.
 
Tänkte endast på budgeten. Vill du ha 32GB go for it. Du bör dock vara uppmärksam på att Windows 7 home premium endast har stöd för 16GB. Har man Windows 7 pro/ultimate eller Windows 8 är det moderkortet som begränsar dig. Jag skulle dock vänta tills 4. juni där Intel lanserar Haswell.

Jag har inte så fruktansvärt bråttom så jag följer rådet att vänta tills början av juni, eller en vecka till när jag festat av min student. Han är viktigast ;o)

Ännu så länge så har jag inte riktigt klart för mig vad det ena eller andra kostar. Så jag är glad för din inköpskorg på cirka 10000. Det är mycket pengar och ett realistisk utgångsläge. För jag vet verkligen inte hur stort prishoppet är upp till 32 i ramminne.
 
Hur är det med windows versionerna när det gäller ram? För 16 ram verkar det gå bra med en home premium version men om man vill ha 32 så gäller? Jag har fått höra att business eller pro versioner inte säljs till konsument utan enbart till företag. Men så ser det inte ut om jag kikar på Inets sida.

Om du köper Windows 8 kan du ha 128 GB RAM i standardversionen och 512 GB om du väljer Professional. Både Windows 7 och 8 säljs i proversionen till vanliga dödliga :)

Jag skulle dock vänta tills 4. juni där Intel lanserar Haswell.

Gör inte Haswell mest nytta i bärbara datorer? I en stationär dator med separat grafikkort har jag fått för mig att det inte är så stor poäng med den ...
 
Om du köper Windows 8 kan du ha 128 GB RAM i standardversionen och 512 GB om du väljer Professional. Både Windows 7 och 8 säljs i proversionen till vanliga dödliga :)



Gör inte Haswell mest nytta i bärbara datorer? I en stationär dator med separat grafikkort har jag fått för mig att det inte är så stor poäng med den ...

Hawell 4770R:s inbyggda grafikkrets är betydligt bättre än 3770K. Även 4770K kommer vara en del bättre. Själva cpu är ungefär 10% snabbare än nuvarande Ivy-bridge. Dessutom har Haswll stöd för avx2.
 
Hawell 4770R:s inbyggda grafikkrets är betydligt bättre än 3770K. Även 4770K kommer vara en del bättre.

Jo, det vet jag, men om man har ett separat grafikkort gör ju inte det så stor nytta :)

Lite trist att också 4770K verkar ha samma begränsningar som min 3770K vad gäller virtualisering, men det spelar nog inte så stor roll för de flesta användarna ...
 
Jo, det vet jag, men om man har ett separat grafikkort gör ju inte det så stor nytta :)

Lite trist att också 4770K verkar ha samma begränsningar som min 3770K vad gäller virtualisering, men det spelar nog inte så stor roll för de flesta användarna ...

Nej, absolut inte. Redigerade mitt förre inlägg lite. Haswell lär dock generellt prestera bättre både pga. lite högre IPC och stödet för AVX2. Känns dumt att köpa nu när lanseringen är så pass nära.
 
Jo, men man kan nog räkna med att det till att börja med blir lite dyrare att köpa en dator med Haswell och frågan är hur stor skillnad man märker i praktiken. Ska man däremot köpa en bärbar dator är man stenkorkad om man inte väntar på de nya varianterna :)
 
Jo, men man kan nog räkna med att det till att börja med blir lite dyrare att köpa en dator med Haswell och frågan är hur stor skillnad man märker i praktiken. Ska man däremot köpa en bärbar dator är man stenkorkad om man inte väntar på de nya varianterna :)

Priserna ska ligga på samma nivå som Ivy-bridge men den senare lär reas ut, dvs. ännu en anledningen att vänta. Vi pratar endast om 2-3 veckor ju.
Köpte förresten precis en ny cpu hos cdon. 2840:- för en Intel i7 3960X är inte fy skam. :) Ska visst bli nån likn. rea igen i juni enligt. Med lite tur är det Ivy-bridge som kommer på rea.
 
För att pilla med bilder så räcker 16 GB ram.
Vill du pilla med video så är det en annan femma.
Det var en tråd för ngt år sedan en kille som uppgraderade från 8 till 16 o då hände massor på videosidan, bilder ingen skillnad.
Sedan gick han från 16 till 24, visst gick det fortare att jobba med video men det var ingen jätteskillnad.
Till sist tog han steget från 24 till 32 och det beskrev han som knappt märkbart.

Men visst det är ingen jättekostnad, frågan är nog mer vad du skall ha det till, alltså program.
Vieo och tunga dataspel då kan det säkert göra nytta men annars är jag tveksam.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.