ANNONS
Annons

datorhaveri!

Produkter
(logga in för att koppla)

Cronor

Medlem
Min dator formaterades av misstag! (Windows gjorde det på egen bevåg) och självklart så rök även min backup-hd också!

Jag lyckades att köra ett program som återställde hela hårddisken. Allt funkar som förut, förutom mina bildfiler!!

ALLA gamla bildfiler är trasiga. Går inte att öppna i några program alls, alla säger att filen är skadad. Men så vitt jag kan se så är filerna lika stora som innan...!

Snälla hjälp mig! Alla mina bilder tagna sen 2003 är bara borta!

/Joakim
 
Cronor skrev:
Min dator formaterades av misstag! (Windows gjorde det på egen bevåg)

Oboy.. Inte för att jag vill strö salt i såret.. men på eget bevåg? Inte illa att datorerna har fått AI..och dessutom en elakartad variant..

Datorer är fortfarande korkade maskiner som bara gör som de blir tillsagda..


Men vidare till problemet... Kan mycket väl vara så att det är någon information som saknas i bildfilen, för att den ska kunna läsas på ett korrekt sätt.

Hur kunde din backup stryka med?
 
Re: Re: datorhaveri!

Jeppe skrev:
Oboy.. Inte för att jag vill strö salt i såret.. men på eget bevåg? Inte illa att datorerna har fått AI..och dessutom en elakartad variant..

Datorer är fortfarande korkade maskiner som bara gör som de blir tillsagda..

Jag kan tänka mig att om man tycker om att skriva virus att man kanske också tycker om att förstöra folks data vilket kanske skulle kunna leda till något som yttrar sig som att datorn formaterar sig själv. :(
 
Jag tycker att du ska ladda hem en test- eller gratis-version av något antivirusprogram t ex har www.symantec.se/ en testversion som man kan prova under någon tid. När du återställde hårddisken så kanske du återställde viruset också (och så får du samma problem igen). Dessutom kanske dina bilder är infekterade (jag läste en artikel för något år sedan om att de skulle kunna bli det).
 
Re: Re: Re: datorhaveri!

pyakex skrev:
Jag kan tänka mig att om man tycker om att skriva virus att man kanske också tycker om att förstöra folks data vilket kanske skulle kunna leda till något som yttrar sig som att datorn formaterar sig själv. :(

Japp.. Men det är fortfarande inte av sig själv ;)

Hur har du återställt Joakim? Till samma disk eller en ny?
 
Kanske ska säga att jag testat bilderna på andra datorer, även mac..

ok kanske skulle varit lite tydligare ang mitt problem..

Min dator har två hårddiskar, en liten med enbart OS på och en större som är uppdelad i tre partitioner.

När datorn gick sönder hände följande: Jag satte på datorn, när den startats så upptäckte jag att min mus och mitt tangentbord var bortkopplade. Jag har ej en usb så var tvungen att starta om datorn manuellt.

När jag sen startat om datorn så har min stora hårddisk bara försvunnit. Enligt windows är nu min stora HD oformaterad och ej aktiv. (=oanvändbar)
Så jag snabbformaterar den och konstaterar att den e heltom såklart. Jag startar mitt återställningsprogram som efter 5 dagar lyckas att helt återställa HD:n. Trodde jag då.. Allt funkar igen, förutom de bildfiler som låg i partition f: (där hela mitt bibliotek låg), de bilder som låg i partition d: funkar t.ex. utmärkt.

Jag hade ett uppdaterat och fungerande virusprogram och en brandvägg.

Min slutsats är att nån viktig allokeringsfil skadats när jag stängde av datorn manuellt. Men varför alla bildfiler på endast en av tre partitioner ej gått att återställa förstår jag ej, ännu mindre hur jag får tillbaka dem!

Jesper: Jag har återställt HD:n till så som den var innan incidenten, och backupen brukar vara placerad på en annan partition på samma hd, lite dumt kanske. Men just då så höll jag på att organisera om datorn så ja hade flyttat backupen till samma partition. Vilken verkar väldigt dumt i efterhand, jag kunde ju bara raderat den, och sen skapat en ny =S

Håkan: värt att försöka, ska scanna bildfilerna!

/Joakim
 
Senast ändrad:
Det är en sak jag inte förstår, men det är hur du kan kalla det en "backup" om den ligger på samma hårddisk. Det spelar ju ingen som helst roll om det är olika partitioner. Krashar disken så ryker rubbet i alla fall.

En backup ska ju givetvis ligga på en helt separat HD (helst en som man inte har inkopplad förrutom när man gör backup). Annars är det inte en backup, då är det bara onödigt slöseri med diskutrymme.
 
Christoffer: jo den informationen har jag nu, men uppenbarligen inte när jag lade backupen på samma HD.

Hade precis tänkt att bränna ner det på två DVD, men inte tagit mig tid. Vilket är väldigt frustrerande nu i efterhand!
 
Det är murphys fel, att du inte hann bränna ner bilderna...tyvärr.

Det finns program som ska kunna reparera skadade bildfiler, men tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på något. Men det har pratats om det på forumet tidigare, så du kanske kan få fram nåt med lite sökande.

Kan inte annat än att beklaga, och hoppas på att det löser sig.
 
Det finns ett program som heter Lost & found..

problemen är att du behöver en HD till som är lika stor eller större än den som krachade..

Det går till på så visa att den hämtar all information från den raderade disken och lägger över den till en ny formaterad disk. Tror och har för mej att programet inte bryr sig om ifall du har formaterat disken.. den läser in alla ettor och nollor från disken. Det förutsätter att du inte har spara ny/mer till disken...

Ett annat alternativ är att skicka disken till Ibas i norge... http://www.ibas.no

fast det alternativet kostar en stOOOr peng
 
Cronor skrev:
murphy? =) måste erkänna att jag inte vet vad du menar med det...

Du vet, "Murphys lag". Ungefär som "lagen om alltings jävlighet".


  1. If anything can go wrong, it will
  2. If there is a possibility of several things going wrong, the one that will cause the most damage will be the one to go wrong
  3. If anything just cannot go wrong, it will anyway
  4. If you perceive that there are four possible ways in which something can go wrong, and circumvent these, then a fifth way, unprepared for, will promptly develop
  5. Left to themselves, things tend to go from bad to worse
  6. If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something
    [/list=1] m.m.
 
Tack för tipset Peter! Tyvärr har jag redan använt ett annat program för att återställa datorn. Skulle antagligen haft lite tålamod och valet ett bättre, lätt att vara efterklok!

aha ok, nu ringer det en klocka, får väl åberopa den lagen, fast hade jag bara sett till att fixa en riktig backup så hade ju detta aldrig hänt..

lätt att vara efterklok!
 
jo... de är så sant.. lätt att vara efterklok....
själv så har jag alla bilder i datorn... fast på en annan HD... vad gör man om den krachar....

Tror bestämt att jag ska bränna ner allting på DVD skivor...

Ännu bättre hade det varit om blue-ray brännarna hade funnits nu...

Vad händer om du försöker tvinga photoshop (eller liknande) att öppna bild filerna.. eller vad som återstår av dessa.... ?

Högerklicka på filerna och välj "Öppna med..."
Vad händer då ? Du kanske redan har provat detta... samma skit kanske?
 
Photoshop säger följande: Filen går inte att öppna för att en okänd eller ogiltig jpeg markör har påträffats.. vad nu det betyder

Har föresten scannat igenom hela datorn efter virus igen, den hittade inget

jo kan no vara bra att bränna ner det=) vill verkligen inte att andra skall råka ut för samma sak!

Är det någon som vill titta på hur filen ser ut så har jag lagt upp en på:
http://hem.bredband.net/larcro/Helsinki.jpg

/Joakim
 
Senast ändrad:
Cronor skrev:
Photoshop säger följande: Filen går inte att öppna för att en okänd eller ogiltig jpeg markör har påträffats.. vad nu det betyder

Har föresten scannat igenom hela datorn efter virus igen, den hittade inget

jo kan no vara bra att bränna ner det=) vill verkligen inte att andra skall råka ut för samma sak!

Är det någon som vill titta på hur filen ser ut så har jag lagt upp en på:
http://hem.bredband.net/larcro/Helsinki.jpg

/Joakim
Tumnageln i EXIF visar ett brudpar och i bakgrunden en bro
 
Det finns risk för att jag kommer att göra dig mycket besviken med detta inlägg.

Jag tror att din hårddisk var helt felfri från början och att den inte blivit formaterad av misstag eller på windows eget bevåg.

När du gjorde snabbformateringen så raderade du alla filer som fanns på disken. Tror att felet ligger i windows och att det hade räckt att reparera windows eller installera om det för att fixa det.

Eftersom den fungerar nu så var det inget fysiskt fel på disken, troligen så hade windows "bara" tappat bort den, du skulle ha gått in i BIOS vid omstarten och tittat om den hade hittats, innan du gjorde något annat.

Hoppas att det ordnar sig!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.