Annons

Dator till redigering

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Ska köpa en ny stationär dator, mestadels för att redigera på. Har kollat på en som enligt mina ögon verkar vara helt ok, men eftersom jag inte är en fena på när det gäller hårddiskar och liknande så skriver här i förhoppningen att få ett bra svar!

Acer Aspire M3100-KM7N
AMD Athlon X2 Dual-Core 6000+ 3.1GHz
/ 4096MB /
1TB /
DVDRW
/ Win Vista Home Premium

Detta är den infon jag har fått ut om datorn. Är detta bra enligt er?
Priset ligger på 7000 kr.

Om ni även har något tips om någon bra skärm för ca 2000-3000 kronor så skriv gärna även om det!

Tack på förhand!//Victor

Antar att det är bildredigering som det gäller. Visst gör processorkraft skillnad men jag brukar sikta på minne och sen extra hårddisk. Själv använder jag nästan alltid 3st me funkar absolut med 2 också. En mindre som är primär för alla program operativsystem etc, en extra (mindre) som är slask disk och används som scratchdisk för tex photoshop och en större som jag har filer på.

Blir bättre om man har en scratch disk och sen mycket smidigt också att ha en enbart för operativ etc. Rasar allt och du behöver göra om imstallationer så är det bara att rensa den utan att du riskera förlora dina filer som ligger på en helt annan.

Jag kör nu med Seagate Baracuda ES2 diskar som är bra pris på och tål att plågas mer än vanliga.

Detta med mer hårddiskar kan du komplettera med allt eftersom om du inte vill ta den kostnaden i början.

Dedär låter lite halvskumt, Acer Aspire är en bärbar dator (http://acer.com/products/notebook/index.htm ) .

Övriga specifikationen såg helt OK ut, men som tidigare nämnt så är det alltid bra med flera hårddiskar, trist att tappa en massa data om en disk krashar. Skulle helt klart satsa på 2st 500gb'are istället för en 1TB.

Dedär låter lite halvskumt, Acer Aspire är en bärbar dator (http://acer.com/products/notebook/index.htm )...

Misstänker att det är den här som är aktuell. Är kanske lite svårt att ändra så att man får fler mindre diskar istället då. Men det går ju alltid att komplettera med ny disk senare som sagts tidigare.

Borde ju fungera riktigt bra med 4 GB RAM. Jag har bara 2 GB och tycker det fungerar OK i alla fall.

Hej,
Tänk på att lägga lite extra pengar på ett snabbt usb minne, det finns speciella till Vista som då blir som ett extra RAM. Kan vara bra när du kör PS.

John

4GB internminne, snabb processor och 1TB HD. Den datorn duger alldeles utmärkt (och lite till) för bildredigering i PS etc. En extern USB-hårdisk kan vara lämpligt för bildbackup, eller använda någon nättjänst. Jag kör Mozy.com, obegränsat lagringsutrymme (men det tar tid lägga upp...) för 5USD per månad. Klarar du dig på säg 10GB finns det billigare eller tom gratistjänster.

Skärm? Det beror lite på ambitionsnivå, det finns dom som hårdvarukalibrerar sina (dyrt). För många av oss amatörer kan det vara onödigt, och mjukvarukalibrering räcker för många. Finns testfärgkartor i PS tex. Så gör jag, och gillar min Samsung 930BF. Idag skulle jag dock köpa en snäppet större, och det lär rymmas i din budget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar