Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dator och program för AVCHD

Produkter
(logga in för att koppla)

rebpau

Avslutat medlemskap
Jag har en HP ProBook 4710s som pappa ska få överta när jag har köpt en ny. Det är oklart när jag köper en ny eftersom datorn jag vill ha inte finns på svenska marknaden än.

Ändamål:
  • 98 % surf
  • 2 % bild- & videobehandling

Önskemål:
  • Självgående (ej intresserad av OS)
  • Snabb
  • Medföljande gratisprogram (skrivprogram, kalkylprogram osv.)
  • Bra batteritid

Som Google-nörd vill jag ha en Chromebook. Chromebook känns som den ultimata surfdatorn och jag älskar konceptet (molnet). Det uppstår dock problem eller frågetecken kring bild- och videobehandling.

Jag sysslar inte med avancerad bild- och videobehandling utan det handlar om enklare behandling. Jag gillar Picnik vilket är webbaserat och utmärkt för Chromebook. Jag har Gimp nedladdat på datorn och har gått en kurs i Photoshop för flera år sedan (alltså inga färska kunskaper). Intresset för sätta mig in i dessa avancerade program finns inte. Så bildbehandling känns inte som något problem med Chromebook för min del. Eftersom intresset för bildbehandling inte är så stort så är RAW-format inget aktuellt.

Det som däremot känns som ett problem är videobehandling. Jag har fått tips om JayCut som är webbaserat. Jag har inte testat det än men ska försöka göra det snart.

Idag har jag en äldre kompaktkamera (Canon PowerShot A540) och en Sony NEX-5D som jag inte vet om pappa verkligen ska ha eller om jag ska sälja/byta bort den. NEX-5 är inte kompakt nog så den följer inte med när den ska. Om ca tre månader är den 1 år gammal, och jag har knappt använt den (tagit ca 200 bilder, ca 24 korta filmsekvenser). Trots att den följde med på en resa är den i nyskick eftersom den är pedantiskt skött och ej använd sedan dess. Jag vill alltså köpa en kompakt långzoom och har fastnat för Sony CyberShot DSC-HX9V, men precis som NEX-5 filmar den i AVCHD-format vilket inte alla datorer eller program kan hantera problemfritt. Så frågan är om en Chromebook/JayCut klarar av detta. Det är ett problem bara i min HP ProBook 4710s (i WMP börjar/slutar ljudet för tidigt, och i VLC hamnar ljudet rätt men bilden flyter inte på).

Hur ska jag tänka? Jag är inte i akut behov av en ny kamera, så jag tänkte avvakta med köpa en långzoom tills jag har köpt en ny dator/vet mer om Chromebook. Enligt IDG ska Chromebook komma i början av detta året. Även mailat en ägare av en Chromebook om hur det fungerar med bilder och film, väntar på svar.

Visst kan jag köpa en kompakt långzoom med lättare videoformat, men AVCHD-formatet är ju bra. Som en riktig videokamera, sen gillar jag HX9V i övrigt. Å andra sidan, kan jag inte hantera formatet i datorn eller dela på webben så är frågan om det är så lyckat.
 
Senast ändrad:
Det stod följande på en brittisk sida:
Unfortunately the list of video file formats that play nice with Chrome OS is currently restricted. Only our MP4 test video would play; DivX, Xvid, MKV and AVCHD files all failed to play.

Skrivet den 14 juli, 2011.

Mailade Samsung (Sverige) angående när Chromebook kommer. Tyvärr vet de fortfarande inte men de TROR att den kommer att komma till sommaren. Jag hade hoppats på tidigare. :(

Nåja, får se det från den ljusa sidan, att utvecklingen av Chromebook och appar har kommit längre fram då än nu.
 
Dessutom... sålänge Chromebooks (nästan uteslutande) är Atom-baserade så känns ju videoredigering ganska ohållbart. Online-videoredigering ställer ju till det eftersom källmaterialet måste laddas upp, och det tar ju sin lilla tid.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.