ANNONS
Annons

Dator från DataPrince

Produkter
(logga in för att koppla)
Joppe skrev:
Har handlat tre (eller kanske fyra.. kommer inte ihåg riktigt..) datorer från dataprince och aldrig haft några problem med dem. burken jag har nu är dock låter dock lite mycket. dock får jag nog skylla mig själv då jag tog de billigaste delarna.

har inget ont att säga om dem. jag har alltid blivit trevligt bemött osv.

/J

Köp en dator från Hewlett-Packard. 3 års garanti.
Går nånting sönder så ersätter de det nästa dag med bud och hämtar samtidigt upp den felaktiga detaljen.

Jag hade sagt skribofont, men dom är borta sen några år.

Mina erfarenheter av Dataprince är att det är bäst för självbyggare, du ska veta vad du vill ha och varför. Då kan du göra fynd där då dom har ett system med lockvaror.

Måste du nödvändigtvis handla i butik funkar Mycom rätt bra, har bara varit där ett par enstaka gånger.

Annars är Dustin riktigt bra, inte alltid bäst priser, men ibland överaskar dom, men alltid bra service.

Komplett.se och datorbutiken.com har också alltid fungerat för mig.

Vet inte om ni såg Insider på TV3 när de skulle kolla vad datorbutikerna gick för genom att rigga en dator med ett lätt fel och se vad datoraffärerna skulle ta för att åtgärda det. Dataprince fick här en "utmärkelse" i att vara värst, de kom på de mest osannolika sätt att laga datorn på, givetvis kostade det kunden mest också.

Det var biten jag har belägg för. Har också hört ryktesvägen att de säljer redan använda produkter som nya, dock inget jag kan bekräfta. Själv skulle jag aldrig handla där, finns betydligt billigare och bättre företag att handla från.

//Erik

Jag köper det mesta från komplett.se de har bra priser och har levererat alla mina saker hyfsat snabbt. Nu mera har de även på platsen service av garantiärenden i hela sverige (om man köper en hel dator alltså).

Jag har handlat en del från Dataprince, det fungerade väl bra ända tills en switch jag köpt där gick sönder efter 1 månads användande.

Jag gick tillbaka med switch och kvitto, stegade in på testen, det tog dom under en minut att konstatera att switchen var trasig, och att jag skulle få den bytt. Jag gick fram till chefen som stod i kassan och förklarade att switchen förklarats vara sönder, och att jag hade för avsikt att köpa en ny, dyrare märkesswitch av honom, och betala mellanskillnaden. Det visade att switchen som gått sönder sjunkit i pris ganska ordentligt, och chefen vill inte erbjuda något annat än listpriset tillbaka på min trasiga switch, det spelade ingen roll vad det stod på mitt kvitto enligt honom!!!

Efter ungefär 5 minuters gräl fick jag min vilja igenom, och då var han så sur att han bara kastade till mig den nya switchen, som jag alltså lagt pengar emellan för, och gick därifrån, jag fick böja mig in över disken och ta mitt kvitto själv...

Tilläggas skall att jag känner fem personer som köpt sina datorer hos DP, alla fem har haft hårdvaruproblem, fått med "nya" saker som visat sig vara gamla, butikens svar har oftast varit att man installerat fel drivrutiner, etc etc. Jag tror nog att i princip alla andra butiker är bättre...

En viktig faktor för en dator är att den är tyst. Den ska kunna vara i ett hem påslagen i sovrummet dygnet runt. Den ska därför inte låta som ett reaplan. Datorer från firmor av karaktären "Billige Harry" som sätters samman maskiner av lösa delar har ofta som vana för att ge billiga priser ha komponenter som är ljudliga. Detta är inte lätt att upptäcka i butiken eftersom där ofta finns andra ljud som är än kraftigare. En annan egenhet som "Billige Harry" brukar ha, är att de plomberar datorn och i garantivillkoren kräver att plomberingen är obruten. Det blir med sådana villkor omöjligt att själv fylla på datorn med ytterligare en hårddisk, utan att ta datorn under armen och åka in till säljaren och där få sin hårddisk monterad. Då upppkommer nästa intressanta diskussion, med tanke på att det är främmande delar som ska monteras in, som är inköpta på annat håll. Kommer då leverantören att garantera funktionen i datorn?

Av de stora tillverkarna har både Hewlett-Packard och Dell bra datorer och en fungerande serviceorganisation var datorn än finns i landet.

Hos "Billige Harry" handlar jag gärna lösa hådiskar av kända märken, inte nödvändigtvis för att de är billigast, utan för att de finns på hyllan när jag behöver dem.

RolandM skrev:
...En annan egenhet som "Billige Harry" brukar ha, är att de plomberar datorn och i garantivillkoren kräver att plomberingen är obruten...
Nu blev jag nyfiken... vilka företag tillåter inte att du öppnar datorn och plockar i tex en ny hårddisk?

xdork skrev:
Vet inte om ni såg Insider på TV3 när de skulle kolla vad datorbutikerna gick för genom att rigga en dator med ett lätt fel och se vad datoraffärerna skulle ta för att åtgärda det. Dataprince fick här en "utmärkelse" i att vara värst, de kom på de mest osannolika sätt att laga datorn på, givetvis kostade det kunden mest också.
---
//Erik
Jodå jag såg det. Och som den yrkesperson i samma bransch jag var då blev jag rätt förfärad över de som gjorde hembesök. Killen hittade visserligen felet, men ack vad oproffesionalistisk han var.

Om jag inte minns fel så fick Peters Data i Haninge ett av dom bättre betygen.

Det roliga var ju att felet dom hade åstakommit, lossat på datakabeln till hårddisken, var av den mest simpla art, och är en av de första sakern som bör kontrolleras vid en felsökning av hårdvaran.

Dataprince rekommenderade byte av kraftaggregat.

Av de stora tillverkarna har både Hewlett-Packard och Dell bra datorer och en fungerande serviceorganisation var datorn än finns i landet.
Dell ger jag tyvärr inte mycket för, även om jag tror det fungerar för de människor som inte är helt insatta i felsökning själva.

Problemet är dom gånger man behöver använda deras support, då är det checklista och felsökning, osv som ska gås igenom. Bra för dem med lite kunskaper, förhatfullt för de som redan vet felet.

Deras största problem är att det även var samma support för företagskunder, tills kunden typ hotade med att sluta handla från dell. Och när vi snackar en kund som köper 15000+ utrusningar var tredje år, då ska det fan inte behövas. Sen att vissa omgångar med hårdvara har framkommit med 20% felmarginal eller som kräver någon form av åtgärd, då är man inte vänligt inställd när det handlar om en batch på 150-200 maskiner.

Senast ändrad:
ulltand skrev:
Nu blev jag nyfiken... vilka företag tillåter inte att du öppnar datorn och plockar i tex en ny hårddisk?

Jag har för mig att Compaq och Dell förut höll på med plombering av chassina så de kunde se om kunden varit inne och rotat i datorn. Om så var fallet gällde inte garantin.

Riktigt svinigt tycker jag... Dock tror jag inte någon seriös tillverkare gör så längre.

Jag var på dataprince för nåt år sedan och skulle plocka ihop en ny dator, tänkte jag mig. Hade hört att det skulle vara väldigt bra priser där. Jag fick en offert och skulle tänka över saken. Passade under tiden att gå till en annan datoraffär, som även den ligger på Ringvägen i Stockholm (kommer just nu inte på vad den heter)... I alla fall, det visade sig att jag där skulle kunna handla samma prylar till ett betydligt billigare pris.

ThomasT skrev:
Jag har för mig att Compaq och Dell förut höll på med plombering av chassina så de kunde se om kunden varit inne och rotat i datorn. Om så var fallet gällde inte garantin.

Riktigt svinigt tycker jag... Dock tror jag inte någon seriös tillverkare gör så längre.

I sådana fall är det långt tillbaka. Före 97 iaf. På den tiden satt jag på Compaqs support och hjälpte till och från människor att stoppa i hårddiskar och minnen via telefon.

Däremot så tror jag liknande fall varit uppe på plus. Kolla hos SVT.

Mvh
Maverick

Har köpt enstaka märkeskomponenter hos Dataprince utan problem, men skulle nog inte låta dem plocka ihop en dator (föredrar överhuvudtaget att välja komponenterna och bygga själv).

Läste i Råd och Rön för några år sen att Dataprince fanns på konsumentverkets svarta lista (för företag som inte lyder ARNs rekommendationer) men även Dell och andra stora datorfirmor har varit medlemmar där. Ännu en skum sak med Dataprince är att de inte accepterar kreditkort, kan bero på att de vill spara pengar eller att kreditinstituten inte har förtroende för dem...

Webhallen har jag haft mycket bra erfarenheter av, inga problem att byta ett felköp under öppet köp-tiden. Det var inte heller några problem att byta en trasig MP3-spelare hos Mycom.

DatorPrince? Aldrig i livet! Har goda vänner som köpt kompletta datorer där, de har ofta fått lämna in dem på service kort tid efter köpet. T ex i en dator var en ljudkabel inte ansluten, tillbaka dagen efter köp, väntetid 1 vecka!!
Jag har som sagt aldrig själv köpt från DP. Har en annan datorfirma sedan ca 5 år. Har köpt 4 egna datorer och har ca 10-15 vänner som köpt. Alla är nöjda, då det varit fel har det åtgärdats snabbt. Jag rekommenderar varmt Mycom på Sveavägen 35 i Sthlm, www,mycom.se.
Bertil Johansson

Jag har byggt datorer i över 10 år och har bara köpt datorer i delar. Dataprince har vad jag förstår en sjusärdeles massa återförsäljare och kränger massor av grejer. Att då hamna på svarta listan är mycket lätt idag. När det gäller datorer är okunnigheten ofta stor och det är lätt att det uppstår missförstånd. Jag har återlämnat trasiga delar ( 2 tillfällen) utan problem till Dataprince. Komplett har snabba leveranser och relativt låga priser. Om du köper en märkesdator så får du betala åtskilligt mer för att uppnå samma prestanda som en HPD (hopplockade delar). Vill du känna dig trygg beträffande service etc så ska du betala de extra tusenlappar märkesdatorn kostar.

ABG

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar