Annons

Dator för Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)
Den duger gott.
Jag hade valt en med 8GB RAM och Intel i7 processor, fast det största lyftet för mig var när jag köpte 2 SSD på 80GB var och Raidade dem.

Accesstid för PS CS4 3-5 sekunder. Öppna RAWfiler ett hundratal samtidigt utan problem.
 
Jag är precis som du, jag frågar innan köp. Jag köpte en dator för några månader sedan och den största bristen, enligt de råd som jag fick, är nätdelen. 480W är i klenaste laget. Jag hade möjligheten att butiken satte ihop en burk och nätdelen är en CM real power modular 620W.

Du kommer säkert att få en massa olika tips och säkerligen kommer mitt inlägg att kommenteras. Jag valde mellan de olika tipsen och tog en diskussion med butiken. Så här blev min dator

Processor : Intel Core i7 860 2,8ghz
CPU kylare: Noctua NH-U12P
Interminne : A-Data 8GB DDR3 (2x4gb)
Hårddisk : Samsung 2x500GB 7200RPM
Hårddisk : Samsung 1TB 7200RPM
Grafikkort : Powercolor 4650 1gb no fan
Optiskenhet : Samsung S223C 22x
Nätverkskort : 1x Integrerat 10/100/1000Mbit
Moderkort : Gigabyte P55-UD3
Kabinett : Coolermaster Sileo (ljuddämpat)
Nätdel : CM real power modular 620W
Kortläsare: Spire Intern all in one

Finns säkert en massa kommentarer till ovanstående "bestyckning" men jag är väldigt nöjd.
 
Den duger gott.
fast det största lyftet för mig var när jag köpte 2 SSD på 80GB var och Raidade dem.

Accesstid för PS CS4 3-5 sekunder.


Ehm, är du säker på att ditt disksubsystem är som det skall? Jag klarar den tiden såväl med de två raptordiskar jag hade förut (På en 3Ware-HBA) och med den ensamma 160GB X25G2 jag har nu? (På en gammal Q6600-maskin)
 
Jo, det skall vara uppsatt som sig bör. När jag testade nu och klockade (har jag inte gjort tidigare) tog det 1,8 sekunder att starta CS4.
Det är väl inte hela världen förvisso om det skulle ta lite längre tid. Men som du vet är accesstiden blixtsnabb på SSD. Jag är mycket nöjd. Skall köpa en tredje och använda som tmp/scratchdisk.
Windows 7 startar på 19 sekunder, jämfört med över en minut på min förra hårddisk. En WD 500GB 7200.
 
Så var ny dator inhandlad

Så där ja, var till elgiganten och köpte en på lagerrensningen idag. Blev en dell med 6gb ram och 1000gb hdd... osså en wacom intous 4 ritplattta har jag införskaffat. ska nu bara få sakerna att funka som de ska ;)
 
Jo, det skall vara uppsatt som sig bör. När jag testade nu och klockade (har jag inte gjort tidigare) tog det 1,8 sekunder att starta CS4.
Det är väl inte hela världen förvisso om det skulle ta lite längre tid. Men som du vet är accesstiden blixtsnabb på SSD. Jag är mycket nöjd. Skall köpa en tredje och använda som tmp/scratchdisk.
Windows 7 startar på 19 sekunder, jämfört med över en minut på min förra hårddisk. En WD 500GB 7200.
Kom ihåg att du inte kan TRIMa SSD'en när de är i RAID - och TRIM ger verkligen en massiv fartökning efter lite användning.
 
Nya datorn

det här fick bli mitt nya system... En dell med 1000gb hdd 6gb ram en 23" samsung och en wacom intuos 4 ritplatta...
 

Bilagor

  • arbetsstation.jpg
    arbetsstation.jpg
    11.5 KB · Visningar: 1,774
Kom ihåg att du inte kan TRIMa SSD'en när de är i RAID - och TRIM ger verkligen en massiv fartökning efter lite användning.

Massiv prestandaskillnad märkte aldrig jag. Har sett lite benchmarks om detta, men skillnaden var marginell. Skulle vara kul att se jämförelsen du säger, då jag är nyfiken och vetgirig.

Så jag bytte till RAID 0 och då blev där en rejäl prestandaökning på disk skrivning och läsning.
 
Massiv prestandaskillnad märkte aldrig jag. Har sett lite benchmarks om detta, men skillnaden var marginell. Skulle vara kul att se jämförelsen du säger, då jag är nyfiken och vetgirig.

Så jag bytte till RAID 0 och då blev där en rejäl prestandaökning på disk skrivning och läsning.
Never mind, TRIM finns till RAID:
http://www.sweclockers.com/nyhet/10795-intel-slapper-drivrutin-for-trim-i-raid

Jag såg en bench någonstans som visade extrema skillnader, ska försöka leta upp den.
 
480 watt är det klent?

En stilla undran: är 480 watt klent? Vad är det som drar ström? Apropå dator, nästan vad som helst kan köra Photoshop om det inte är djuriskt stora bilder man ska pilla med. Min iMac 24" från 2006 rullar på utmärkt på långt ifrån 480 watt.
 
En stilla undran: är 480 watt klent? Vad är det som drar ström? Apropå dator, nästan vad som helst kan köra Photoshop om det inte är djuriskt stora bilder man ska pilla med. Min iMac 24" från 2006 rullar på utmärkt på långt ifrån 480 watt.

Nej, det är inte klent. Är det ett kvalitetsaggregat räcker 480w till det mesta. Det är först när man kör SLI/crossfire med större grafikkort eller överclockar, att man behöver mer.

Det som drar mest är grafikkort och cpu.
 
Hårddiskhastigheten har nog ingen större betydelse om avsikten är att jobba i Photoshop. Visst startar programmet snabbt med SSD-diskar, men man startar väl bara programmet en gång? Däremot jobbar processorn hårt, temperaturen tar ett skutt varje gång man drar i reglagen och fläkten varvar upp. Grafikkortet jobbar heller inte särskilt hårt när man jobbar med stillbilder. Kraftfulla grafikkort behövs främst för spel. Gott om internminne är bra att ha men i vissa fall (32 bitar) utnyttjar datorn inte mer är 3 Gb oavsett hur mycket man stoppat in.
Jag köpte nytt i vintras, rejält överdimensionerat tyckte jag. Det är som sagt bara processorn (i5) som får det jobbigt ibland. Grafikkortet (fläktlöst) blir varmt om man kör gratisprogrammet (Dirt II) som följde med processorn. Men nu är det ingen speldator utan främst en video- / fotoredigeringsdator.
 
Grafikkortet jobbar heller inte särskilt hårt när man jobbar med stillbilder.

Säg inte det.. CS4 / CS5 är ju GPU-accelererade, och det är en rejäl skillnad på den tid det tar att göra en del "vardagssaker" beroende på om man har ett (exempelvis 8800GTX) jämfört med något klenare.
 
Jag tror att Photoshop i model senare kan utnyttja grafikprocessorn för sina kalkyleringar.

/Karl
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.