ANNONS
Annons

Dator för fotoredegering "Raw" Budget: 10k

Produkter
(logga in för att koppla)

T0ssi

Avslutat medlemskap
Nu har jag bestämt mig o köpa en dator och min budget är 10k inkl skärm och vill att datorn ska hålla ett par år

Men funkar även med en laptop om den klarar av mina krav

Datorn ska vara till fotoredegering arbeta i photoshop med raw

Resten av tiden blir det surf och lyssna på musik ska inte ha datorn o spela på

Nu har jag bestämt mig o köpa en dator och min budget är 10k inkl skärm och vill att datorn ska hålla ett par år

Ska du tanka ner porr?

Utan att ge så mycket till svar, så hade jag kikat på fördelning av din budget. Ca 4 000.- till skärmen hade jag lagt och "resten" till burken. Skärmen är ganska viktig. Speciellt om du lämnar in för pappersbilder med jämna mellanrum. Nu måste du naturligtvis rätta dig efter din budget eftersom stabila och "bra" bildskärmar ligger bra mycket högre upp men jag har en 24" Samsung skärm som gick in i den budget som jag är väldigt nöjd med. Sålänge man är medveten om dess brister (måste sitta precis framför skärmen osv) så fungerar den väldigt bra. Nu är det inte meningen att starta någon diskussion med hur bra skärm man får för ca 4 000. Kalibrera skärmen ofta och jag tycker att den nivån räcker väldigt långt.

Tja. Allt är relativt. Visst är det bra med mycket arbetsminne, en 64-bitars processor osv osv men med tanke på din budget, så blir det till att lägga sig på en anpassad nivå. Har du kunskaperna och kan tänka dig att skruva ihop en egen burk där du har köpt komponenterna från samma ställe, så kommer du ganska långt på 6`. Operativet är förstås en utgift som tillkommer.

Det finns många gurus på FS och de kan säkert ge dig mer handfast råd. Jag har väldigt goda erfarenheter från Komlpett.se och den lokala säljaren.

Bärbar kommer knappast att platsa i din budget. Du får betala extra för att datorn blir "liten" och smidig. Skärmarna är inte mycket att skryta med förrän du stiger upp ganska rejält i prisbilden.

Okey,

Kunskap har jag och skruva ihop var ju datornörd när jag var yngre :p, men nu har jag tappat all kunskap om vilka grejer man ska ha.

Så hoppas nån kan komma in o hjälpa mig när jag fått upp ett brinnande fotointresse

Jag håller med Michael Holmberg om att du nog bör lägga en del av budgeten på en anständig skärm - en sådan överlever dessutom antagligen den dator du skaffar och fungerar även till nästa ... och nästa (min skärm är nu inne på sin fjärde dator :)

Så vi börjar med skärm, två förslag:
Dell U2311H (23 tum, 1920 x 1080, ips-panel, ca 2500 kronor)
LG W2220 (22 tum, 1680x1050, ips-panel, ca 2300 kronor)
Bägge har bra panel (ips) vilket ger dig bra färger och kostar ändå ganska måttligt med pengar.

Ok, då har du ca 7500 kronor kvar att lägga på dator, för det får du ingen superburk, men se till att hitta en med hyfsat mycket minne (2-3 gigabyte), hyfsat snabb processor. Bry dig inte så mycket om grafikkortet, Photoshop CS4 och framåt utnyttjar det för vissa saker, men prioritera hellre mycket minne och snabb processor, det ger dig mer prestanda för pengarna.

Märke? Strunt samma, det sitter ungefär samma komponenter i alla.

Eller bygg en själv - det är enklare än man tror :)

Hade baserat datorn runt i5 750 om jag vore du.

tex

Intel Core i5 750, 2.66GHz

Gigabyte GA-P55-USB3

1TB Western Digital Caviar Blue SATA II

Antec Three Hundred

be quiet! Straight Power E7, 400W 80+

Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3

XFX Radeon HD5750 512MB

En liknande lösning borde gå att få för runt 7000 och presterar väldigt bra i PS.

Känner man att det går att lägga lite mer pengar på själva datorn hade jag slängt i en SSD disk för operativsystemet och diverse program.

Hade baserat datorn runt i5 750 om jag vore du.

tex

Intel Core i5 750, 2.66GHz

Gigabyte GA-P55-USB3

1TB Western Digital Caviar Blue SATA II

Antec Three Hundred

be quiet! Straight Power E7, 400W 80+

Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3

XFX Radeon HD5750 512MB

En liknande lösning borde gå att få för runt 7000 och presterar väldigt bra i PS.

Känner man att det går att lägga lite mer pengar på själva datorn hade jag slängt i en SSD disk för operativsystemet och diverse program.

Okey ska kolla upp t där, Men fick tips av en på jobbet som sa att jag skulle köpa nya imac som kommer i höst kan det vara nåt ?

Blir mindre prestanda per krona för pengarna men design och annat kanske väger upp det för dig?

Ur en prestanda synvinkel är det inte en bra affär.

Självklart kan du få likartad prestanda med en Mac, men smakar det så kostar det.

Blir mindre prestanda per krona för pengarna men design och annat kanske väger upp det för dig?

Ur en prestanda synvinkel är det inte en bra affär.

Självklart kan du få likartad prestanda med en Mac, men smakar det så kostar det.

en Imac 21,5 " ligger ju runt 12k, Så mycket kommer väll den nya med kosta som kommer. Så långt kan jag tänka mig att gå för att få en komplett dator men frågan är om det är värt det

Ja oavsett hur man vrider och vänder på det så får du mer för 12k på en dator i delar än en iMac.

Men sen tillkommer då frågan om design etc

Betänk även att en dator du själv byggt är extremt lätt att uppgradera i efterhand

Ja oavsett hur man vrider och vänder på det så får du mer för 12k på en dator i delar än en iMac.

Men sen tillkommer då frågan om design etc

Betänk även att en dator du själv byggt är extremt lätt att uppgradera i efterhand

mm, så jag tänker också. Så hellre köper jag en shysst dator o bygger ihop än hoppar på mac tåget

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar