Annons

Dator för CS6?

Produkter
(logga in för att koppla)
ok, så du menar att det kan vara en fördel att ta ut de 4 GB jag har i datorn och byta ut till ett snabbt 8 GB?

Om du inte överklockar datorn har du ingen glädje av snabbare minne än det som satt där från början, då det ändå kommer att köras på samma klockfrekvens.
 
På skoj ändrade jag och tog inget färdigt paket på netonet med tanke på att 700w kanske var lite overkill, samtidigt som skrivits innan får man förmodligen mer och betydligt bättre prestanda med i7-processor och tog det istället. Börja med 8gb ram som sedan kan uppgraderas!

Detta paket borde få både CS6 och Lightroom 5 att flyta på riktigt bra.

1 x Intel Core i7-4770K 2 699:- (Processor)
1 x Gigabyte GA-B85M-D3H 749:- (Moderkort)
1 x Crucial Ballistix Sport 8GB 1600MHz 569:- (Ram-minne)
1 x Seagate Barracuda 2TB 7200RPM 749:- (HDD)
1 x CoolerMaster Thunder 500 W 415:- (Nätdel)
1 x Kingston SSDNow V300 120GB 769:-
1 x Antec VSK4000E 299:- (Låda)
1 x Microsoft Windows 8SV OEM 874:-
1 x Samsung SH-224DB/BEBE 199:- (DVD/brännare)
1 x HQ AS-WRISTSET 59:-

Summa kundvagn:7 381:
 
Jag blir galen på min dator nu när jag kör CS6, om jag tex försöker skärpa 10 bilder samtidigt så går det så långsamt att jag bara tappar lusten att fortsätta. Enligt Adobe så ska min dator klara av CS6 så jag är inte ute efter vilka datorkrav som krävs utan jag vill veta vad jag behöver för att CS6 ska kunna köras smidigt och snabbt.

Nu har jag en dator med Windows 7 med 64-bitars, processor Intel i3 2.1 GHz, RAM 4 GB, hårddisk 300 GB, grafikkort Intel HD Graphics 3000.

Hjälp! :)

Det borde gå att skärpa upp 10 bilder samtidigt.
Hur arbetar du med bilderna, batch? image processor?
 
Ska du jobba med många bilder samtidigt är nog så mycket minne som möjligt det som gör störst skillnad för prestanda (i synnerhet om bilderna är högupplösta och du vill jobba i flera lager). I min stationära dator har jag en i7 3770K, 32 GB RAM (och ett AMD-grafikkort med massor av grafikminne), men inte ens med den blir det jättesnabbt om jag öppnar tio 24-megapixelbilder samtidigt och pillar med dem.
 
På skoj ändrade jag och tog inget färdigt paket på netonet med tanke på att 700w kanske var lite overkill, samtidigt som skrivits innan får man förmodligen mer och betydligt bättre prestanda med i7-processor och tog det istället. Börja med 8gb ram som sedan kan uppgraderas!

Detta paket borde få både CS6 och Lightroom 5 att flyta på riktigt bra.

1 x Intel Core i7-4770K 2 699:- (Processor)
1 x Gigabyte GA-B85M-D3H 749:- (Moderkort)
1 x Crucial Ballistix Sport 8GB 1600MHz 569:- (Ram-minne)
1 x Seagate Barracuda 2TB 7200RPM 749:- (HDD)
1 x CoolerMaster Thunder 500 W 415:- (Nätdel)
1 x Kingston SSDNow V300 120GB 769:-
1 x Antec VSK4000E 299:- (Låda)
1 x Microsoft Windows 8SV OEM 874:-
1 x Samsung SH-224DB/BEBE 199:- (DVD/brännare)
1 x HQ AS-WRISTSET 59:-

Summa kundvagn:7 381:

Med ett (1) hake. Intel har ett krav på att man har minst 2 minnesmoduler i datorn för att den ska fungera korrekt. Nehalem-processorerna (S1366) var de enda som stack ut med 3 minnesmoduler som minimumkrav.
 
OT: Tror inte Sandra är villig på att bygga på ett Socket 2011-system som har plats för 8 minnesmoduler. ;)

OnT: Man ska alltid satsa på största möjliga mängden RAM från början.
 
OT: Tror inte Sandra är villig på att bygga på ett Socket 2011-system som har plats för 8 minnesmoduler. ;)

Har någon skrivit det? Jag menade 2 st minneskapsyler på vardera 8 GB (och ja, det är bäst att köpa alla minen samtidigt för att få ett så stabilt system som möjligt). :)

(Med 8 st 2 GB hade det ju inte gått att bygga ut minnet som jag skrev, så det borde vara ganska uppenbart vad jag menade ...)
 
Ok

Fixade till det lite tydligare med 16gb totalt ram med möjlighet till 16 till så blir det en skaplig dator;-)


1 x Intel Core i7-4770K 2 699:- (Processor)
1 x Gigabyte GA-B85M-D3H 749:- (Moderkort)
2x Crucial Ballistix Sport 8GB 1600MHz 990:- (Ram-minne) totalt 16gb
1 x Seagate Barracuda 2TB 7200RPM 749:- (HDD)
1 x CoolerMaster Thunder 500 W 415:- (Nätdel)
1 x Kingston SSDNow V300 120GB 769:-
1 x Antec VSK4000E 299:- (Låda)
1 x Microsoft Windows 8SV OEM 874:-
1 x Samsung SH-224DB/BEBE 199:- (DVD/brännare)
1 x HQ AS-WRISTSET 59:-

Summa kundvagn:7 802:-
 
Jag tycker 120 GB är för lite SSD för system och program (men det är mest för att jag vill få plats med spel och virtuellla maskiner på den disken). Det har också sina poänger att lägga t.ex. Lightrooms cache och katalog på SSD:n (om man nu använder Lightroom).

Om man inte tänker överklocka är 4770K lite overkill - den vanliga (utan K) duger bra och är bättre på virtualisering (vilket nog inte är intressant för så många). Prisskillnaden är dock så liten så det inte spelar någon roll.

Jag skulle lägga en del på en bra ljudisolerad låda från t.ex. Fractal Design för att få datorn så tyst som möjligt, och DVD-brännaren skulle jag också skippa (bättre att ha lediga SATA-portar för hårddiskar).

Slutligen skulle jag välja ett moderkort från Asus bara för att de fungerat väldigt bra för mig de senaste åren (fast jag har ett gammalt Gigabyte som också fungerat bra).

Men det är ju jag det :)
 
Instämmer att 120GB SSD är för lite.
Jag har dubbla 250GB från Samsung i min dator, fungerar prima för alla mina ändamål. Dock är det 840 (ej Pro) serien som jag kör då jag har program som måste kunna läsas snabbt mer än att det ska skrivas mycket åt gången.

Det behövs inte heller en x770-series processor över huvudtaget för en person som inte jobbar med film eller spelar mycket. Hela den serien är overkill annars och det duger lagom med de lite lägre hastigheten och billigare alternativen som finns tillgängliga.

Vad jag skrev tidigare var Off Topic, om du inte märkte det Anders?
8x8GB var det första jag tänkte införskaffa mig när det gällde moderkort, RAM osv, men eftersom butiken jag köpte ifrån hade valt att paketera mina delar så att posten kunde sparka in lådan och orsaka skada på produkterna gjorde att jag valde S1155 istället.
Bifogar under hur mitt "fina" system ser ut. Är man tillräckligt händig kan man få det lika fint, om inte finare, i lådan som har fönster på sidopanelen.

Fönster osv är inte nödvändigt för de som inte har något att visa upp. Jag bygger datorer till utställningar och ibland tycker jag att det är avslappnande att glo in i min egen datorlåda och se "komponenterna" även om de flesta är gömda bakom något slags skydd.
 

Bilagor

  • corsair-modd.jpg
    corsair-modd.jpg
    316.4 KB · Visningar: 54
Amd?

Varför är inte AMD ett alternativ? 8-kärnig för samma peng som 4-kärnig i5. Eller är PS slöare på en AMD jämfört med intel?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.