Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dator för bildredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

oggy

Aktiv medlem
Jag har precis insett att det skulle vara väldigt bra med en bärbar dator och skulle gärna vilja ha lite tips.
Främst kommer jag använda den till bildredigering (i photoshop) och för att skicka hem bilderna till redaktionen när jag är på resande fot.
Den jag själv är mest intresserad av just nu är iBook G4, med 12-tums skärm. Kanske något liten skärm men det är vad min budget klarar av just nu.
Någon som har erfarenhet av denna dator?
 
Det mest viktiga enligt min erfarenhet är att skärmen visar bilderna korrekt oavsett betraktningsvinkel. De IBM Thinkpaddar jag har sett har inte klarat av detta. De har egentligen inte varit en enda färg som har stämt med vad det borde vara. Naturligtvis beror det på hur petig man är med färgåtergivning och förmåga att kunna se skillnader i ljusintensitet.
 
oggy skrev:
Jag har precis insett att det skulle vara väldigt bra med en bärbar dator och skulle gärna vilja ha lite tips.
Främst kommer jag använda den till bildredigering (i photoshop) och för att skicka hem bilderna till redaktionen när jag är på resande fot.
Den jag själv är mest intresserad av just nu är iBook G4, med 12-tums skärm. Kanske något liten skärm men det är vad min budget klarar av just nu.
Någon som har erfarenhet av denna dator?
Den verkar trevlig, liten och praktiskt. Jag skulle själv vilja ha en bärbar och då räcker 12"-skärm. Vad iBook saknar är pcmcia-anslutning, så du måste ha en lös kortläsare eller koppla kameran direkt till datorn. Sen tror jag att usb-anslutningarna fortfarande sitter på vänstersidan, vilket gör att mus-sladden inte räcker om du, som de flesta, har den till höger. Annars verkar den trevlig.
Närmast ligger väl Sony om man kör Windows och vill ha en liten bärbar.
 
Om du tänker Mac tänker du rätt, men det vore lättare att hjälpa dig om du kunde ge en ungefärlig budget - maskiner finns det ju, men vad får det kosta?

kokko
 
Jag hade tänkt mig runt 10-11 000, max 12 000. iBook kostade runt 9000 i en affär här i Göteborg, vilket för mig är ett helt otroligt bra pris för en dator.
 
När det gäller Mac i allmänhet så kan jag inte göra annat än rekommendera. Jag har ingen egen erfarenhet av just 12-tums iBook men enligt vad jag har hört så är inte skärmen vare sig i den eller motsvarande Powerbook fullt så bra som man skulle kunna önska, i synnerhet om man skaffar datorn i syfte att arbeta professionellt med bilder. För allmän översyn i fält är naturligtvis en sak men för färgkritiskt arbete i Photoshop kan det vara en annan. Just iBook lär dessutom ha vissa begränsningar i möjligheterna att ansluta en bättre extern skärm, vilket annars kunde vara ett alternativ så länge du befinner dig hemma.

Observera dock att detta är lite av vad jag har hört och du bör kolla mina uppgifter med en säker källa innan du drar några egna slutsatser. Själv använder jag en Powerbook modell större och åtminstone 15- och 17-tumsmodellerna vågar jag påstå har väldigt bra skärmar, liksom alla möjligheter du kan önska när det gäller att ansluta ännu mer avancerade externa alternativ.

Om du har specifika frågor som rör Mac så kan jag varmt rekommendera att du besöker forumet på www.99mac.se

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.