Annons

dator för bildredigering

Produkter
(logga in för att koppla)
Som jag har förstått man ska ha min 8 gb RAM, stark processor, bra moderkort som kan ha inbyggd grafik (men det är bättre med bra grafikkort).
Skall du ha 8GB ram (eller mer än 4GB) så måste du även ha 64 bitars operativsystem, kanske även 64 bitars bildbehandlingsprogram för att kunna utnyttja minnet. Glöm inte det. (64 bitars bildbehandlingsprogram är jag mindre säker på)
 
Skall du ha 8GB ram (eller mer än 4GB) så måste du även ha 64 bitars operativsystem, kanske även 64 bitars bildbehandlingsprogram för att kunna utnyttja minnet. Glöm inte det. (64 bitars bildbehandlingsprogram är jag mindre säker på)

Du har rätt - "mer än 4 gb ram". Jag tror att med 8 gb kommer att bli apsolut bra. En win7 (64bitar) tänkte jag i alla fall köpa med nya dator. Gammla xp home funkar inte längre som det ska. Kanske en formatering av hårddisken skulle hjälpa men det vill jag inte göra innan jag köper ny dator.
Angående 64bitars bildbehandlingsprogram - det vet jag ingeting om just nu. Måste lite läsa först. En test version adobe cs5 måste räcka för tillfälle, eller nån gratis program.
 
Vet ju inte vilken flatbäddare du har men de högsta upplösningarna man brukar kunna ställa in är ofta bara humbug. Dvs det är interpolerade upplösningar som används som säljargument men helt onödiga att använda och inte tillför mer data än om man valt en lägra upplösning. Om det är så kan du ju lätt kolla genom att scanna i högsta och lägre upplösning och interpolera bilden i efterhand och sedan jämföra. Jag skriver detta eftersom inte alla vet om att det är så.
Det kände jag inte till. Verkar som jag inte är tillräckligt påläst vad det gäller scannrar. Vet inte riktigt vad interpolering innebär, men jag tolkar det som om jag kan välja en lägre upplösning för samma resultat.

Jag har en Epson Perfection V600 Photo. Jag tror jag scannade med 6400 dpi, men minns inte säkert.

Så här står det på HP:s hemsida:
Optical Resolution: 6400 dpi
Hardware Resolution: 6400 x 9600 dpi
Maximum Resolution: 12,800 x 12,800 dpi
 
kanske även 64 bitars bildbehandlingsprogram för att kunna utnyttja minnet. Glöm inte det. (64 bitars bildbehandlingsprogram är jag mindre säker på)

Självklart måste man ha 64-bitars applikationer för att kunna nyttja >2GB per applikation på ett Windowssystem. (Lösningar med PAE och liknande lämnar jag därhän)
 
Om du använder Photoshop CS4, CS5 eller kommande CS6, så ska du köpa ett grafikkort som klarar Open GL, eftersom Photoshop använder grafikkortet för att accelerera olika grafikfunktioner. Fler och fler Photoshopkommandon använder grafikkortet för att avlasta CPUn, så det är lite myt att man inte har nytta av ett bra grafikkort. Mycket minne och ett 64-bitars OS är inte heller fel om man jobbar med stora filer.

Som sägs på andra ställen i tråden: ALLA GPU'er av idag har OpenGL i hårdvara.

Visst får man en prestandaboost med OpenGL. Men det är ju uttalat från intel att det är CUDA som de väljer för framtiden, vilket innebär nVidia-kort om man vill ha full GPU-acceleration.

Förvisso drar inte just Photoshop mycket nytta av CUDA, utan det är väl mestadels Premiere och vissa plugins som kör CUDA:

Jag skulle vilja gå så långt som att säga att kikar man enbart på Photoshop så spelar det ingen roll om man har ett integrerat Intel-grafikchip, eller ett nVidia Quadra i sitt system, man kommer inte att _se_ någon skillnad i prestanda.
 
Det akuta problemet är att jag knappt kan öppna mina 500MB-filer. Det går men det är så segt att jag undviker dem. En bild blev 1,8 GB efter jag editerat den.Försöker jag göra något med den filen nu hänger sig hela datorn. Jag vill kunna jobba med dem efter jag köpt en ny pc. Jag får känslan av att jag inte behöver ha ett dyrt grafikkort, utan dessa är mer till för 3D grafik och påkostade spel.

Hur mycket minne har du i din nuvarande dator? Kan gå att rädda genom att lägga in mer minne och installera Win7 x64. Hade samma problem tidigare på min dator (som fyller 5 år i januari), efter att ha uppgraderat minnet från 2 till 6Gb och bytt ut XP till Win7 x64 så har jag inga problem med att öppna eller editera dessa bilder i "testapå" storlek (ca 196Mp och 48bit RGB = ca 1,1Gb per bild).

Det är utan tvekan det billigaste alternativet, dock inte det roligaste.

Det kände jag inte till. Verkar som jag inte är tillräckligt påläst vad det gäller scannrar. Vet inte riktigt vad interpolering innebär, men jag tolkar det som om jag kan välja en lägre upplösning för samma resultat.

Jag har en Epson Perfection V600 Photo. Jag tror jag scannade med 6400 dpi, men minns inte säkert

Sitter med storebror V700 och den effektiva upplösningen på den är runt 2400-3200dpi beroende på hur bra man får filmen placerad i skannern. För mellanformat använder jag inte över 2400 eftersom jag tycker att man inte behöver försöka pressa ut allt då man redan har en så stor bild (ca 27Mp med 2400dpi för 6x6)
 
Sitter med storebror V700 och den effektiva upplösningen på den är runt 2400-3200dpi beroende på hur bra man får filmen placerad i skannern. För mellanformat använder jag inte över 2400 eftersom jag tycker att man inte behöver försöka pressa ut allt då man redan har en så stor bild (ca 27Mp med 2400dpi för 6x6)

Kör också med Winows 7 64 bitar på en lika gammal pc. Dock bara med 3 GB minne. Det är alldeles för lite, jag vet. Det blir inge mer då mina minnesmoduler är mycket dyra. Nästa uppgradering blir en helt ny burk.

Tusen tack (om än lite sent) nu scannar jag också mina mellanformatsnegativ med upplösningen 2400. Jag har jämfört två scanningar och ser i stort sett ingen skillnad. Begränsningen ligger väl i hur mycket information det finns på originalet (filmen). Tack. Nu ligger filerna på c:a 370 MB (original 6x6cm) när jag scannar dem till tiff.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.