Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dator crash

Produkter
(logga in för att koppla)

OldSchool

Aktiv medlem
höll på att extracta en fil, discutrymmet i datorn tog slut, och datorn hängde sig, för att sedan crasha.

försökte att starta i felsäkert läge, men den bootade bara om. snackade med en datanörd över nätet i 2timmar, och följde hans instruktioner, kollade i kommandotolken? och allt verkade vara ok.

men det gick inte att komma in i felsäkertläge.

så jag formaterade den med discwizzard, och nu försöker jag installera om windows, har efter ca 2timmar kommit till 2% vilket känns ganska fel.

någon som vet om datorn kan ha lagt av? jag har ingen garanti kvar så det blir väll isåfall att slänga den på tippen eller lämna in den för en fet räkning :(

btw: jag är totalt korkad med datorer.

För det första så behöver du inte formatera om datorn med något externt program. När du installerar Windows XP så får du ju välja vilken partion du vill installera på, och då har du även möjlighet att formatera hårddisken.

Jag skulle nog börja med att testa det.

Risken är dock att din hårddisk har crashat fysiskt.Det händer att läshuvudet bokstavligen slår i skivan och i de hastigheter det rör sig om så blir det rejäla skador på disken (ibland fastnar även läshuvudet men det verkar inte ha hänt i dett fall).

Låter hårddisken annorlunda nu är den gjorde innan? Ibland kan man höra diverse missljud från en trasig hårddisk.

Men installationsprogrammet till windows brukar kunna tala om när det är något fel, så börja med att formatera disken där.

Fungerar inte det så får du lägga ut några hundra på att byta hårddisk, det är faktiskt inte alls svårt så det klarar du själv, det är bara att öppna lådan och ta ut den gamla disken och sätta i den nya (det är bara två kablar samt två till fyra skruvar)

jag skullen nog nämt att det är en laptop, så då är det kanske lite mer problematiskt och dyrt att byta hd?

jag hör inget konstigt ljud, ska försöka att formatera igen och se om det går.

ps: hur många gånger kan man installera orginalwidows? hört något om att det bara funkar 3gånger?

Är inte så mycket svårare på en bärbar.

Antingen sitter hårddisken bakom en av luckorna på undersidan, eller så sitter den under tangentbordet så då måste tas bort.

Det brukar inte vara så svårt heller, men kolla baksidan först.

Disken i en bärbar brukar vara 2.5" istället för 3.5" som sitter i vanliga datorer.

En disk på 60 GB kostar ca 1000:- inkl moms på www.dustin.se.

Just det du undrade om Windows oxå.

Om du menar windows XP så går det inte att registrera via nätet mer än 2-3 ggr, men då får du bara ringa dom istället så löser det sig.

Speciellt om du har bytt hårdvara i maskinen så kan det vara lite kinkigt.

tack för hjälpen, jag ska undersöka möjligheten att byta hd själv, för det verkar inte funka att formatera med windows discen, den fastnar bara på 0%.

Om du kollar runt på nätet lite så finns det program som du kan starta från en diskett. Med dessa kan du kontrollera om hårddisken är trasig. Ibland kan man få den att funka igen med en lågnivåformatering. Jag använde ett program från IBM till min gamla IBM 40GXP eller vad de heter (de som pajade typ varenda en...)

Kan vara värt att kolla innan du skruvar i en ny disk.

Fredrik H skrev:
Har du en diskettstation på datorn ?

Eller cd/dvd för den delen, då kan du ju testa med en dosdiskett eller en bootbar cd skiva.

Skulle dessutom kunna köpa en sån här adapter för att montera din lilla hårddisk i en "vanlig" dator och eventuellt rädda innehållet och/eller göra en formatering därifrån.

Adapter för att montera 2.5" disk på en 3.5" kabel.

ne, ingen diskettstation, bara cd/dvd, det funkade som sagt att få igång Discwizzard för att köra hmmm ja det där man gör innan själva formateringen :p

det gör inte så mkt att jag förlorar allt på datorn, jag har allt i backup på denna datorn jag sitter på nu, + cd´s. så problemet är just att kunna formatera den, vilket inte verkar gå.

det lustiga är att första gången jag testade att köra felsäkertläge så kom jag in i windows, grafiken såg dock väldigt knas ut, typ some ett brodderi :D men jag lyckades inte starta om, så jag stängde av datorn, sen efter det funkade inget som det ska.

När du startar i felsäkertläge så startar datorn med minimerat antal tjänster och drivrutiner igång.

Exemplevis så går grafikkortet bara på typ 16 färger eller nått, det gör att det ser ut som ett "broderi".

om din dator kraschar så kan det vara virus försök starta den och installera ett antivirus program på den gratis antivirus program som är bäst är ju avg free ett tips skaffa ej norton för det är ju lureri
annars om det ej funkar att starta den formatera annars fråga nån som du känner tex,släkt,kompisar om dom kan hjälpa dig men annars lämna in den på lagning

asus e bäst lämna in den få tillbaks den typ 2-4 dagar senare

om din dator kraschar så kan det vara virus försök starta den och installera ett antivirus program på den gratis antivirus program som är bäst är ju avg free ett tips skaffa ej norton för det är ju lureri
annars om det ej funkar att starta den formatera annars fråga nån som du känner tex,släkt,kompisar om dom kan hjälpa dig men annars lämna in den på lagning

asus e bäst lämna in den få tillbaks den typ 2-4 dagar senare

Förhoppningsvis har TS fått ordning på sin dator efter alla dessa år. Tack ändå för dina initierade tips och råd och liksom alfin önskar jag dig välkommen till Fotosidan!
//Curt

haha! Tack för svaret 4 1/2 år senare! Är inte aktiv på fotosidan sedan många år tillbaka, men fick nu ett mail att någon svarat på min fråga.

Lösningen blev att jag numera enbart kör med MAC sedan många år tillbaka ;)

Men tack igen, det var kul att hoppa in en runda här. Gott nytt år!

haha! Tack för svaret 4 1/2 år senare! Är inte aktiv på fotosidan sedan många år tillbaka, men fick nu ett mail att någon svarat på min fråga.

Lösningen blev att jag numera enbart kör med MAC sedan många år tillbaka ;)

Men tack igen, det var kul att hoppa in en runda här. Gott nytt år!

Akta bara så att du inte fyller disken ;-) Har sett felkonfade *NIX-burkar haverera på det viset också.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto