Annons

Datahaveri, vad kan ha hänt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hadde en dator (pentium 133) med precis samma symtom, den verkade få ström men startade inte, trodde det var processorn som pajat och skulle ha slängt den förlänge sen om det inte var för den lilla smidiga lådan.
Nu, två år senare skrotade jag en 486:a och fick för mig att jag skulle prova nätagregatet från den i den trasiga datorn, och då funkade den!

Funkar bra som MP3-spelare även om 16mb minne är lite lite för windows 98.
 
Har inte körts några resurskrävande program, det är mina föräldrar som haft den och det enda dom gör är kollar sina mail i princip.

Tackar så hjärtligt för alla tips, kommer att kolla närmare på den i helgen.

Mvh Magnus
 
Ok, har nu kollat efter lite mer noggrant och testatera tips.

Alla kontakter satt som dom skulle i datorn, så där var det inget fel.

Fläkten till cpu_n och nätaggregatet startar som dom ska.

Nätaggregatet var det inget fel på, böt till ett annat och ingen skillnad.

Kopplade ur allt utom moderkortet och ingen skillnad. Alltså borde felet ligga i moderkortet, eller?

moderkortet såg dock fräscht ut, inga svällda eller läckande kondesatorer eller nåt annat som såg konstigt ut.

Batteriet till moderkortet har vissa tipsat om kan vara slut, hade dock inget nytt så jag kunde inte testa det. Men kan jag bara ta bort det gamla och sätta i ett nytt? Måste jag inte installera bios igen då? Hur gör jag det?
 
mange78 skrev:
Ok, har nu kollat efter lite mer noggrant och testatera tips.

Alla kontakter satt som dom skulle i datorn, så där var det inget fel.

Fläkten till cpu_n och nätaggregatet startar som dom ska.

Nätaggregatet var det inget fel på, böt till ett annat och ingen skillnad.

Kopplade ur allt utom moderkortet och ingen skillnad. Alltså borde felet ligga i moderkortet, eller?

moderkortet såg dock fräscht ut, inga svällda eller läckande kondesatorer eller nåt annat som såg konstigt ut.

Batteriet till moderkortet har vissa tipsat om kan vara slut, hade dock inget nytt så jag kunde inte testa det. Men kan jag bara ta bort det gamla och sätta i ett nytt? Måste jag inte installera bios igen då? Hur gör jag det?

Även om batteriet till BIOS är slut så skall datorn starta upp, alla inställningar utöver standrad i BIOS kommer dock att vara borta, typ klocka, datum mm.. Så du kan utesluta batteriet också..

/Peter
 
Lite erfarenhetsåterföring.
Jag fick alltså ingen bild på bildskärmen, inte ens ett litet streck, när jag startade mitt gamla hemmabygge med Win 98.
Jag hade ett ännu äldre hemmabygge stående och från det lånade jag ett 3dfx Woodoo Banshee grafikkort och hade som tur var också en drivrutin liggande på den krånglande datorn (konstigt när jag tänker efter) och nu rullar det igen. Det havererade kortet var ett ABIT Siluro GF MX-SE som satt på en AGPI kortplats.
 
bildsten skrev:
Lite erfarenhetsåterföring.
Jag fick alltså ingen bild på bildskärmen, inte ens ett litet streck, när jag startade mitt gamla hemmabygge med Win 98.
Jag hade ett ännu äldre hemmabygge stående och från det lånade jag ett 3dfx Woodoo Banshee grafikkort och hade som tur var också en drivrutin liggande på den krånglande datorn (konstigt när jag tänker efter) och nu rullar det igen. Det havererade kortet var ett ABIT Siluro GF MX-SE som satt på en AGPI kortplats.

Dock uteslutet att det kan vara grafikkortet i mitt fall. Den kommer liksom inte så långt. inget pip hörs överhuvudtaget. Vet i fan vad det kan vara?...
 
Har nu testat att byta det lilla batteriet på moderkortet till ett likadant fungerande, ingen skillnad.

Har jag då begränsat problemet till antingen moderkortet eller processorn? Det skulle ju innebära att en reparation blir onödigt dyr.

Tacksam om nån tycker till om detta :)!
 
mange78 skrev:
Har nu testat att byta det lilla batteriet på moderkortet till ett likadant fungerande, ingen skillnad.

Har jag då begränsat problemet till antingen moderkortet eller processorn? Det skulle ju innebära att en reparation blir onödigt dyr.

Tacksam om nån tycker till om detta :)!

Jag tycker ändå att du för säkerhets skull ska prova med ett annat grafikkort om du kan låna ett någonstans. Sedan kan det även vara minnesproblem, har du provat att bara köra med en kapsel i taget?

/Fredrik
 
mange78 skrev:
Dock uteslutet att det kan vara grafikkortet i mitt fall. Den kommer liksom inte så långt. inget pip hörs överhuvudtaget. Vet i fan vad det kan vara?...

Var inte så säker på det. Jag hade exakt samma fel i somras, ingen bild, inget pip, inga diskar som varvade upp. I mitt fall var det faktiskt grafikkortet som var kaputt. Någon slags ATI-kort var det, har glömt modellen.

Edit: Kortet satt på AGP-porten förresten
 
Senast ändrad:
Freddan S skrev:
Jag tycker ändå att du för säkerhets skull ska prova med ett annat grafikkort om du kan låna ett någonstans. Sedan kan det även vara minnesproblem, har du provat att bara köra med en kapsel i taget?

/Fredrik

En kapsel i taget? Vad menar du med det? Antar att det är ram-minne du talar om, finns bara ett 256 minne i datorn.
 
swepri skrev:
Var inte så säker på det. Jag hade exakt samma fel i somras, ingen bild, inget pip, inga diskar som varvade upp. I mitt fall var det faktiskt grafikkortet som var kaputt. Någon slags ATI-kort var det, har glömt modellen.

Edit: Kortet satt på AGP-porten förresten

Ok, skall dit ikväll, kan testa med ett annat grafikkort. Dock är det ett annat fabrikat (Matrox), men det skall väl ändå kunna starta upp med plug and play utan drivrutiner om det fungerar?
 
Låter väldigt mycket som om det är kondensatorerna på moderkortet som är dåliga. Typiska symptom är att fläktarna startar men inget mera. Ingen bild, hårdskivorna startar inte.

Kan ju pröva ta ur IDE-kabeln och se om hårdskivan startar då.
 
jeskata skrev:
Låter väldigt mycket som om det är kondensatorerna på moderkortet som är dåliga. Typiska symptom är att fläktarna startar men inget mera. Ingen bild, hårdskivorna startar inte.

Kan ju pröva ta ur IDE-kabeln och se om hårdskivan startar då.

Ok, ska testa det också.
 
mange78 skrev:
...inget pip hörs överhuvudtaget...

Pipet är ett meddelande från BIOS. Hörs inte det så har troligen inte BIOS startat, vilket det gör innan de flesta andra saker i datorn.

Jag skulle ha gjort följande:

1: Dra ut sladden från datorn. Ta sedan bort in- och utenheter från datorn (förutom tangentbord, mus, grafikkort och bildskärm). alltså hårddiskar, ljudkort, mikrofon, högtalare, cd- och dvd, modem, nätverkskort och vad du mer kan ha.

2: Starta datorn. Får du ett BIOS-pip så stänger du av, sedan kopplar du in sakerna igen, en i taget o kontrollerar att du fortfarande får ett pip.
Pipet kommer ge olika signaler iom att det varnar för avsaknande av skärm etc, men strunta i det. Det viktigaste är att du får ett pip.

3: Får du inget BIOS-pip så kan du kolla om processorfläkten rör sig. Gör den inte det så är felet där, att den rasat eller inte får ström.
I annat fall är det nätaggregatet, moderkortet eller glapp. Kontrollera alla kontakter etc.

4: Får du BIOS-pip vid något tillfälle så är det inte svårt att lista ut vilken enhet det är som bråkar.
 
FILM) (ulltand skrev:
Pipet är ett meddelande från BIOS. Hörs inte det så har troligen inte BIOS startat, vilket det gör innan de flesta andra saker i datorn.

Jag skulle ha gjort följande:

1: Dra ut sladden från datorn. Ta sedan bort in- och utenheter från datorn (förutom tangentbord, mus, grafikkort och bildskärm). alltså hårddiskar, ljudkort, mikrofon, högtalare, cd- och dvd, modem, nätverkskort och vad du mer kan ha.

2: Starta datorn. Får du ett BIOS-pip så stänger du av, sedan kopplar du in sakerna igen, en i taget o kontrollerar att du fortfarande får ett pip.
Pipet kommer ge olika signaler iom att det varnar för avsaknande av skärm etc, men strunta i det. Det viktigaste är att du får ett pip.

3: Får du inget BIOS-pip så kan du kolla om processorfläkten rör sig. Gör den inte det så är felet där, att den rasat eller inte får ström.
I annat fall är det nätaggregatet, moderkortet eller glapp. Kontrollera alla kontakter etc.

4: Får du BIOS-pip vid något tillfälle så är det inte svårt att lista ut vilken enhet det är som bråkar.

Detta har jag redan gjort. Det första var att byta näragg, ingen skillnad. Kopplade då ur alla optiska enheter, nätverkskort, modem diskettstation och hårddisk. Inget pip.

Fläktarna snurrar, men det är typ det enda. DVD och cd-rom enheterna fungerar också.

Har kolalt alla kontakter, allt ser ok ut i mina ögon.
 
Hej

Har du ingen bild alls och inget ljud från hårddisk eller cd enhet vid påslagning av maskinen sitter felet med 90% säkerhet i moderkortet. Det första du skall se när du slår på strömmen är biosen. Sedan skall datorn försöka ladda operativsystem från hårddisk ev kolla om du har en autostart skiva i cd enheten. om detta misslyckas så skall du se ett felmedelande på skärmen.

Börja med att kolla alla sladdar i datorn tryck till dem ordentligt (ev dammsuga i datorn om den ser ut som mina brukar göra :)) ta det bara lungt så du inte tar loss någon bygel eller komponent om du gör burken ren.

Jag gissar att surret du beskriver är från nätdelens fläckt.
Du beskriver med att du har ström på cd enheten så jag tror inte du har fel på nätagregatet.Men kanske på de två breda sladdarna som går ner till moderkortet.

Hoppas detta hjälper dig något.
 
Re: Hej

cmgo skrev:
Har du ingen bild alls och inget ljud från hårddisk eller cd enhet vid påslagning av maskinen sitter felet med 90% säkerhet i moderkortet. Det första du skall se när du slår på strömmen är biosen. Sedan skall datorn försöka ladda operativsystem från hårddisk ev kolla om du har en autostart skiva i cd enheten. om detta misslyckas så skall du se ett felmedelande på skärmen.

Börja med att kolla alla sladdar i datorn tryck till dem ordentligt (ev dammsuga i datorn om den ser ut som mina brukar göra :)) ta det bara lungt så du inte tar loss någon bygel eller komponent om du gör burken ren.

Jag gissar att surret du beskriver är från nätdelens fläckt.
Du beskriver med att du har ström på cd enheten så jag tror inte du har fel på nätagregatet.Men kanske på de två breda sladdarna som går ner till moderkortet.

Hoppas detta hjälper dig något.

Cd-enheterna startar vid uppstart, och det går att få ut slädarna på dem. Men inget pip hörs och ingen signal ges till skärmen.

Både nätaggets fläkt och processorfläkten snurrar. Det är typ det enda som hörs.
 
Hej Magnus!

Många verkar utesluta hårddisken...gör inte det!

Jag hade EXAKT samma fel på en Delldator i helgen. Tog den till en kompis som testade den och kliade sig i huvudet. Provade att starta med installationsskivan, samma symptom. Efter en timmes jobb kopplade han ur hårddisken, satte i en tom hårddisk och vips så startade skiten. In med "gamla" disken, felet återkom.Om det var fel på mjukvara eller hårdvara vet jag inte, men efter utbytt hårddisk funkade den.

Väl hemma körde jag XP-installation på den nya disken. Därefter kopplade jag in den "kraschade" disken i stället för min DVD-läsare och kunde då även rädda över materialet som fanns på den.

Körde sedan en koll på disken som visade att ett par sektorer var skadade men reparerades. Därefter formaterade jag och jag skall nu försöka få den att funka i en gammal dator.

Mitt budskap är alltså: Uteslut INTE disken, prova med en annan. Vill du veta mer får du gärna höra av dig.

/Arne
 
Re: Re: Hej

mange78 skrev:
...Cd-enheterna startar vid uppstart, och det går att få ut slädarna på dem. Men inget pip hörs och ingen signal ges till skärmen...

De fel du berättat om, kan inte tyda på annat än trasigt bios/moderkort eller processor.
Att cd-spelare går igång utan helt bios/moderkort är normalt.


Sedan, innan du eventuellt köper ett nytt moderkort eller processor; Testa att demontera och montera om processorn enligt konstens alla regler - med ny och fräsch kylpasta.
Provkör även utan processor. Jag tror ett felfritt BIOS med felfritt moderkort ger pip då, men jag är osäker.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.