Annons

Datahaveri, vad kan ha hänt?

Produkter
(logga in för att koppla)
:)

Jag menade att datorn inte försöker bota från cd enheten.


Jag tror du fick svaret av Arne i inlägget under. Personligen har jag alldrig varit med om den varianten.

Koppla loss hårddisken o se om du får bild från biosen den skall klaga på att det saknas hårddisk om det nu är något galet med hårddisken. Läser nu i efter hand att du provat detta. Kommer jag på något mera så skriver jag igen. Lycka till
 
Arne S skrev:
Hej Magnus!

Många verkar utesluta hårddisken...gör inte det!

Jag hade EXAKT samma fel på en Delldator i helgen. Tog den till en kompis som testade den och kliade sig i huvudet. Provade att starta med installationsskivan, samma symptom. Efter en timmes jobb kopplade han ur hårddisken, satte i en tom hårddisk och vips så startade skiten. In med "gamla" disken, felet återkom.Om det var fel på mjukvara eller hårdvara vet jag inte, men efter utbytt hårddisk funkade den.

Väl hemma körde jag XP-installation på den nya disken. Därefter kopplade jag in den "kraschade" disken i stället för min DVD-läsare och kunde då även rädda över materialet som fanns på den.

Körde sedan en koll på disken som visade att ett par sektorer var skadade men reparerades. Därefter formaterade jag och jag skall nu försöka få den att funka i en gammal dator.

Mitt budskap är alltså: Uteslut INTE disken, prova med en annan. Vill du veta mer får du gärna höra av dig.

/Arne

Ok, men borde inte bios då ändå starta när jag kopplar ur hårddisken? Eller ge ett felmeddelande?
 
Historien har fått ett slut....

Det visade sig vara ett moderkortshaveri, de fick lämna in den till slut. ingen idé att laga tydligen, fick bli en ny.

Tack alla för hjälpen!

En till fråga har jag dock, om jag nu vill föra över data från den gamla hårddisken i den nya datorn, är det då bara att koppla in den gamla hårddisken där? Skall jag sätta den gamla som "slave" då?
 
Numera är det så att om hdd är byglad för autodetect så blir den master eller slave berorende på var på flatkabeln du kopplar in den.
Jag kommer inte ihåg vilket av lägena som ger master resp slave men det är säkert någon mera kunnig som läser det här och kan ge ett bättre svar.
 
Om du redan har en fungerande dator så är ju den befintliga hårddisken med all sannolikhet kopplad som master, eventuellt som "primary master". Ifall du inte kan bygla din gamla hårddisk till Autodetect bör du bygla den som slave, eventuellt som "primary slave".

Fästena för att fästa hårddisken i lådan kan, med lite otur, vara olika i en gammal och en ny dator...
 
Vad som är master och slave inställningar bör finnas med på hårddisk instruktionerna för den nya, eventuellt klistrade på utsidan av hd'n själv (beror på tillverkare) men om jag inte minns fel är det följande,

:::: Dvs ingen bygel betyder Master

::I: Dvs bygel på 3 paret pinnar betyder Slave


Kan kolla ikväll hemmavid fast infon säkert kan hittas på nätet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.