Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

data träsket!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

eosd60

Aktiv medlem
jag letar dator som ska duga för redigering av bilder från min d60. Jag vill bara säga att jag är amatör och tycker inte om datorer och är ingen tidsobsessed freak. jag behover något som duger. Jag är student=fattig...budget från 4-8000kr... men gärna närmare 4000:-...(utan tangentbord, mus högtalare, programvara, och kanske utan skärm)
första frågan:

Om jag köper en ny burk med ett bra grafikkort geforce4 64mb kan jag annvända min 3åriga skärm? eller hur stora är skillnaderna på skärmar?

Har funderat på att köpa lösa delar för att få ner priset. ?

Begagnat men det känns inte rätt?

Hur mkt krävs... har tänkt på mellan 1.5-2ghz med 512 i minne en hårdisk på minst 20gig 7200rpm och ett geeforce4 64mb. mode kort har jag ingen aning vad som är bra?
är det någet mer?

vad är det för skillnad på sdr och ddr?

vore otroligt om någon med lite koll kunde hjälpa en lost amatör.

tack på förhand
 
Senast ändrad:
Kolla in www.datorbutiken.com paketlösningar..

Itbutiken.dk har även prisvärda paket, ca 5000:-

Du kommer inte behöva värre än de paketen för att redigera bilder.. se till å ha minst 512mb minne bara.. hastigheten spelar ingen roll på minnet.. inte till bildredigering (med risk för kritik från nån besserwesar)

Mitt förslag e itbutikens paket för ca 5000:- plus en 512mb minne till...

Grafikkortet spelar heller ingen roll när det gäller bildredigering, alltså det räcker med ett geforce mx, men eftersom g4 t200 e så billiga så satsa på ett sådant.. det funkar fint med vilken skärm som helst..
 
hur vet man vilket modekort man ska välja? samt hur vet man att datorn passar i lådan man köper?
någon som vet något om monitor?
 
Senast ändrad:
Hej

Se till att moderkortet klarar mer än 512MB, mitt klarar enbart 512MB vilket är surt.

Det är bra om det har USB2 på moderkortet, och i en snar framtid säkert bra med Firewire.

Roine
 
cd/dvd "måste" du väl ha oxå antar jag.. o utan nätverkskort klarar man sig väl inte heller =)..

moderkort, om du ska bygga själv, tycker jag ska ha firewire, usb2 kan väl vara bra, ide raid, eventuellt integrerat ljudkort.. sen måste du ju naturligtvis se till att de e rätt sockel för den processorn du vill ha oxå..
20 gb hdd e åtminstone som jag ser de på tok för lite.. dom kostar ju endå inte så mycket mer om man ska gå upp i storlek något..

sdr - singel data rate
ddr - dual data rate..
ddr är snabbare.

moderkoret väljer du ett som har de funktioner du vill ha.. väljer du ett "normalt" moderkort, dvs ett atx moderkort kommer det att passa i alla lådor som stöjder atx, dvs i princip alla desktop/tower lådor (dock inte såna där småååå lådor).. ska du ha en såndär riktigt liten låda måste du ha satx moderkort tror jag de heter.. men de är väl inte o rekomendera om du inte har väldigt ont om plats.
 
Ett litet tips

Om du "tycker datorer är tråkigt" tycker jag inte att du skall ge dig på att köpa lösa delar och bygga ihop datorn själv. Det krävs en hel del kunskap för att få alla delar att arbeta väl med varandra. Bättre att då köpa en paketlösning.
 
monitor...vad har hänt där på tre år? jag har en tre år monitor som jag tycker är ok...menas det att mina bilder visas mer korrekt på en ny monitor(budget)???
 
Regeln är väl att man inte ska låta det gå alltför många år med samma monitor om man vill ha korrekta färger mm.

Men jag tror inte att det blir någon större skillnad om du köper en ny budget monitor.

För riktigt seriöst bildarbete framför datorn är det en CRT skärm (traditionell) med Trinitron (eller Diamondtron) bildrör som gäller. Helst med kalibreringsverktyg (colorvision spyder photocal/optical eller liknande).

- men det blir en ganska kostsam historia.

Budgetskärmarna har skuggmask bildrör.

Det finns några få modeller av LCD skärmar (från Eizo) som är godkända för bildarbete - men de är dyra.

Om du inte har gott om pengar till en ny skärm är det nog bättre att du kör med din gamla.
 
fokusera på det viktiga

Du skall pula med bilder, flytta många bildfiler och spara dina bildfiler på något sätt typ cd-r.

Alltså bör du fokusera på en dator som är bra på just det du skall göra. Tyvärr är det så att en slö dator kommer bara att göra dig irriterad när du väl sätter dig och jobbar med den, oavsett hur billig den var, tror jag. Var därför inte för snål även om det svider.

Jag hade valt en dator med minst 512 Mb ram, ett bra men inget värsting grafikkort och ett moderkort med RAID. Iochmed att du skall pula med bilder så skall datorn inte rendera en massa 3D i spel och så, då behöver du inte fläska på med värsta grafikkortet. Mycket internminne innebär att du kan ha många bilder öppna samtidigt, och RAID innebär att du tar 2 identiska hårddiskar och kopplar in parallellt och får därmed högre hastighet när du läser/skriver filer. Bilder är stora filer, många bilder är många stora filer så man vinner mycket på att ta bort datorns flaskhalsar.

Visserligen är det bra service på många nät-butiker men köper du ett paket innebär det ofta att du vid strul måste skicka in hela din dator. Köper du ett hopplock i en bra butik på orten behöver du bara ta med den kassa delen in för garanti...
 
Tack!

Tack alla!,ni e grymma för mig som är rudis på datorer så e dessa diskussioner ovärderliga då jag skriver ut dem och lämnar den till min kära datorvän som ska me och se till att allt det jag behöver när Twandata bygger ihop paketet...en fråga bara...jag ska ha scannern epson 3200 inkopplad till datorn, e det någe speciellt jag måste tänka på?? vad jag förstår måste det vara ett kort eller speciell ingång till datorn..någon som vet säkert??
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.