Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

data träsket!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
eosd60 skrev:
jag letar dator som ska duga för redigering av bilder från min d60. Jag vill bara säga att jag är amatör och tycker inte om datorer och är ingen tidsobsessed freak. jag behover något som duger. Jag är student=fattig...budget från 4-8000kr... men gärna närmare 4000:-...(utan tangentbord, mus högtalare, programvara, och kanske utan skärm)
första frågan:

Om jag köper en ny burk med ett bra grafikkort geforce4 64mb kan jag annvända min 3åriga skärm? eller hur stora är skillnaderna på skärmar?

Har funderat på att köpa lösa delar för att få ner priset. ?

Begagnat men det känns inte rätt?

Hur mkt krävs... har tänkt på mellan 1.5-2ghz med 512 i minne en hårdisk på minst 20gig 7200rpm och ett geeforce4 64mb. mode kort har jag ingen aning vad som är bra?
är det någet mer?

vad är det för skillnad på sdr och ddr?

vore otroligt om någon med lite koll kunde hjälpa en lost amatör.

tack på förhand


Många bra tips redan! Även om du är fattig o vill spara pengar så är det enda du INTE får spara in på HD och RAM.. vill påstå att allt annat duger sedan åtminstonde 3 år bakåt i tiden!

Lycka till! =)
 
shit va grymt! tack alla ni som hjälpt mig! helt otroligt vad användbart det varit... nu har jag ju faktiskt lite mer koll....
jag sparar min skärm tills jag har råd att köpa en bra skärm...
tack!!!!
 
Skippa geforce-kortet som inte du har någon nytta eftersom du ska jobba med 2d, inte 3d grafik. Leta upp ett begagnat Matroxkort . Kast för 3d men helt ok för 2d.

Kolla annonserna på sweclockers.com. Forumet där e också kanon för att fråga om dataprylar.
 
Bobbo V skrev:
Skippa geforce-kortet som inte du har någon nytta eftersom du ska jobba med 2d, inte 3d grafik. Leta upp ett begagnat Matroxkort . Kast för 3d men helt ok för 2d.
Håller med Henrik. Jag har två Matroxkort i min dator då jag kör med dubbla skärmar. Sunkiga för spel, men skarpa och stabila till P-Shop. Se till att instalera Powerdesk då man får många inställningsmöjligheter. Matrox G550 klara dubbla skärmar, kostar runt 1500:-.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.