ANNONS
Annons

Dassigheten ökar i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Zalesky

Medlem
Go kväll allesammans!

Om jag i PS, klipper ut en del av en bild, öppnar den utklippta bilden i ny fil så har den då tappat färg och blivit "dassigare".
Varför?
Har jag ställt in det på några inställningar troligen? Eller är det bara så här?

Nej, nu ska jag gå och packa, svar välkomnas! :) /Alex

Beror på dina färghanteringsinställningar. Kolla vilken profil du fotograferar i och vilken du arbetar med i PS. Även när du klipper ut måste du vara nogrann att få med färginformationen.

När jag lägge rin bilden i PS ser den bra ut, det är när jag kopierar den, och öppnar den i en ny fil i PS.
Hur gör jag det där med färginformatioen då? (för att låta så dum som möjligt) :D

mvh Alex

Du måste ställa in photoshop så det använder samma ICC profil som standard som du har i kameran. T.ex. kör du abobe RGB i kameran måste du ha det i photoshop som standard för att dina urklipp till nya filer ska få samma färgrymd. Om du kör Adobe RGB i kameran och har sRGB som standard i PS så kommer färgerna bli dassigare.

Tackar Reine
Ska kolla upp vad jag har för inställningar i digitalkameran.
Men hur gör jag med bilder som jag scannat in då?
TAck på förhand, Alex

Jag vet inte vilket scannerprogram du använder men om det går ska du ställa in samma profil i det programmet som du har i photoshop. Annars kanske det går att scanna direkt i photoshop om det finns stöd för din scanner och då får du rätt profil direkt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar