Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dassiga bilder vid "uppladdning" efter RAW behandling

Produkter
(logga in för att koppla)

dannelasson

Ny medlem
Har ett problem.
Har "editerat" en massa bilder i Camera RAW till PSCS4. Efter det så har jag redigerat dom lite till i själva Photoshop. Sen sparat ner dom i en ny mapp som *.jpg bilder.

Dom ser jättebra ut på min dator med bra färg och bra kontraster precis som jag vill ha det.

Men sen när jag ska ladda upp dom någonstans tex på ett forum så blir dom jättefula med dåliga färger och grådassiga.
Hade tänkt att framkalla en massa bilder och på sidans "preview" av bilderna såg dom lika dåliga ut också.

Alltså så fort dom ska någon annansans än till min egen dator blir dom fula.

Vad är problemet ?
Hopas få svar så jag kan framkalla bilderna snart.

Tack på förhand

/MVH Danne

Det är inte så att du fotar i RGB? Då måste du göra om dem till sRGB innan du laddar upp dem på nätet, annart blir färgerna konstiga.

RGB är inte en färgrymd. Det är däremot AdobeRGB vilket jag tror att du avser.

För rawbilder spelar det dessutom ingen roll hur kameran är inställd, utan det är vad som exporteras och/eller sparas senare som är det väsentliga.

Och rent konkret hur ändrar jag på detta då om det är det som är felet ? Nu verkar bilderna vara i 8bit/RGB color och när jag ska sava bilden så kan jag inte välja något speciellt men det är ikryssat ICC Profile : Adobe RGB 1998 ska jag ta bort det kanske ?

Provade det med samma resultat tyvärr.....

/MVH

Antagligen webbsidan där du laddar upp bilderna som komprimerar. Kolla max filstorlek och komprimera bilderna själv.

Och rent konkret hur ändrar jag på detta då om det är det som är felet ? Nu verkar bilderna vara i 8bit/RGB color och när jag ska sava bilden så kan jag inte välja något speciellt men det är ikryssat ICC Profile : Adobe RGB 1998 ska jag ta bort det kanske ?

Provade det med samma resultat tyvärr.....

/MVH

Ok, då vet vi att den är i AdobeRGB.
Det du ska göra är att konvertera bilden till sRGB om du ska visa bilden på webben. Det gör du i Edit/Redigera-menyn ganska långt ned. "Convert to profile" heter det i engelska versionen.

Det går också att göra om man använder Save for web/Spara för web-funktionen. Då finns det en kryssryta för ändamålet.

Edit:
Hur du ska göra när du ska få bilderna kopierade till papper beror ju alldeles på vilken tjänst det rör sig om. Att det ser dåligt ut med preview i det fallet beror nog på att din webbläsare inte färghanterar (vanligt) eller på att tjänsten har en dåligt implementerad förhandsgranskning. Att få det vettigt på papper är ett eget kapitel som inte direkt är mitt område. Det ska finnas några artiklar på Fotosidan skrivna av "stefohl" om färghantering vilket kanske kan vara bra att läsa.

Senast ändrad:
Ok, då vet vi att den är i AdobeRGB.
Det du ska göra är att konvertera bilden till sRGB om du ska visa bilden på webben. Det gör du i Edit/Redigera-menyn ganska långt ned. "Convert to profile" heter det i engelska versionen.

Det går också att göra om man använder Save for web/Spara för web-funktionen. Då finns det en kryssryta för ändamålet.

Edit:
Hur du ska göra när du ska få bilderna kopierade till papper beror ju alldeles på vilken tjänst det rör sig om. Att det ser dåligt ut med preview i det fallet beror nog på att din webbläsare inte färghanterar (vanligt) eller på att tjänsten har en dåligt implementerad förhandsgranskning. Att få det vettigt på papper är ett eget kapitel som inte direkt är mitt område. Det ska finnas några artiklar på Fotosidan skrivna av "stefohl" om färghantering vilket kanske kan vara bra att läsa.

Ok provade lite i går att ändra till sRGB, och då blev bilderna helt annorlunda färg och kontrastmässigt i PS.
Är jag tvungen att editera om alla RAW bilder från början? Eller finns det något sätt att göra för att den konverterade bilden inte tappar en massa från originalet i Adobe RGB ???

/MVH

Ska det se bra ut på webben måste du editera bilderna så att de ser ut som du vill ha dem i sRGB. Det är ju inte nödvändigt att gå tillbaka till raw-versionen -- det kan funka att utgå från den jpg-version du redan har, eftersom det ändå bara är för webbpublicering.

Ok provade lite i går att ändra till sRGB, och då blev bilderna helt annorlunda färg och kontrastmässigt i PS.
Är jag tvungen att editera om alla RAW bilder från början? Eller finns det något sätt att göra för att den konverterade bilden inte tappar en massa från originalet i Adobe RGB ???
Att konvertera från Adobe RGB till sRGB förändrar inte bilden på skärmen. Är du säker på att du konverterat, så du inte tilldelar (assign) sRGB, för då blir det fel.

Att konvertera från Adobe RGB till sRGB förändrar inte bilden på skärmen. Är du säker på att du konverterat, så du inte tilldelar (assign) sRGB, för då blir det fel.

Tack! Jag hade ju "assignat" såklart, typiskt mig tröttmössan =)
Hoppas någon annan har lärt sig något av tråden också..

/MVH och tack för hjälpen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar