Annons

Darktable och färger

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl-Magnus Palmblad

Aktiv medlem
Jag använder DigiKam för att importera och katalogisera mina bilder från kameran
Jag kör Darktable för att redigera och exportera mina Olympus RAW-filer
När jag laddar in bilderna i DigiKam ser de ut som i kameran. Men när jag öppnar dem i Darktable så blir de väldigt överexponerade. Mörka bilder blir ljusa och ljusa bilder blir tokljusa.

Jag använder en HP Pavilion som jag antar har inbyggt grafikkort (på moderkortet alltså)

Någon som har upplevt något liknande eller har förslag på lösning.

Eftersom jag aldrig använt Digikam eller Darktable blir det här kvalificerade gissningar, men så här tror jag det är.

Digikam använder råfilens inbäddade jpegbild för sin visning, och därför ser den ut som på kamerans skärm. Darktable har en grundinställning för Olympus råfiler som uppenbarligen inte är optimal och därför ser råfilen överexponerad ut när den genererar sin förhandsvisning från rådatat.

Med de flesta råkonverterare går det att göra en defaultinställning eller preset för hur man vill att de ska öppna råfiler från olika kameror. Om det går med Darktable vet jag inte. Om det går, så ta en välexponerad bild och justera exponeringen (och eventuellt andra inställningar som skärpa och färgmättnad) i Darktable och spara som defaultinställning eller import preset. Då kommer alla nya bilder du öppnar i Darktable att ha den inställningen.

Det skulle också kunna vara så att det är någon preset som läggs på automatiskt när du öppnar filerna och som gör dem överexponerade. Kolla om du kan återställa bilden till grundläge i så fall. Brukar gå med de flesta råkonverterare.

Jag använder DigiKam för att importera och katalogisera mina bilder från kameran
Jag kör Darktable för att redigera och exportera mina Olympus RAW-filer
När jag laddar in bilderna i DigiKam ser de ut som i kameran. Men när jag öppnar dem i Darktable så blir de väldigt överexponerade. Mörka bilder blir ljusa och ljusa bilder blir tokljusa.

Jag använder en HP Pavilion som jag antar har inbyggt grafikkort (på moderkortet alltså)

Någon som har upplevt något liknande eller har förslag på lösning.
Har du en råfil att ladda upp? Jag sitter på darktable.

Eftersom jag aldrig använt Digikam eller Darktable blir det här kvalificerade gissningar, men så här tror jag det är.

Tack för tipset, jag ska prova. Jag märker att visa moduler är igång så fort jag laddar in bilden och om jag stänger av modulerna så ändras det i bilden, vilket verkar stämma bra med vad du beskrev

Jag får denna gången ner två jpegfiler. Förra gången en jpeg.

Laddar du upp dem manuellt eller via något automatiskt funktion som ev behandlar dem först?

Hur stor är din .zip du har på datorn?
Den jag kunde hämta var på 2MB.

Nu funkade det bättre. :)

Din bild är verkligen överexponerad. All snö är helt och hållet utfrätt och kan inte räddas.
ISO 100, 1/200 och f/5,6 är inte på långa vägar tillräckligt för att hantera solsken en snöig vinter.

Kameran anser dock att det är ok då den verkar vara inställd på att mäta med med tyngdpunkt på mittpunkten.

Darktable visar precis samma bild som, dock kanske lite mindre distinkta färger än, Affinity, PhotoLab, PS CC 2018 och Apples förhandsvisning. Men de kan inte rädda bildens högdager.

Ok, tack snälla för hjälpen.

Jag prövar med en extrem till, denna gången åt andra hållet.

https://drive.google.com/file/d/155nEBVxs4a-t-ovYipVzssFGoOCO-2Hh/view?usp=sharing

När jag öppnar denna i själva mörkrums-delen i DT så ser jag knappt ansiktet. Hur ser det ut hos er?

Jag har hittat att Baskurvan är ändrad när man öppnar bilden. Om jag nollställer baskurvan så blir den helt rak, från origo och upp till högra hörnet. Vad är det egentligen jag gör då?

Den här bilden är manuellt under exponerad flera steg.
Den är dessutom negativt kompenserad med ytterligare två steg.

Så bilden är sannolikt perfekt mätt av kameran då den är matrismätt. Men dina manuella justeringar har underexponerat den minst 4 steg.

Ok, tack snälla för hjälpen.

Jag prövar med en extrem till, denna gången åt andra hållet.

https://drive.google.com/file/d/155nEBVxs4a-t-ovYipVzssFGoOCO-2Hh/view?usp=sharing

När jag öppnar denna i själva mörkrums-delen i DT så ser jag knappt ansiktet. Hur ser det ut hos er?

Jag har hittat att Baskurvan är ändrad när man öppnar bilden. Om jag nollställer baskurvan så blir den helt rak, från origo och upp till högra hörnet. Vad är det egentligen jag gör då?
Ett tips för att veta när man bränner ut råfilen är att använda högdagervarning för just råfil. Det är den blågrönrödagröna knappen nere till höger i bild. Där ser du vilka färger som utbränns och om det finns någon chans att återskapa. Ofta kan man rädda det utbrända om enbart en kanal är utbränd https://www.darktable.org/2016/10/raw-overexposed/

Angående baskurvan är detta ett försöka att efterlikna kameratillverkarens egna baskurva. När du tar en råfil är den ofta platt och tråkig medan jpg-filen är kontrastrik. Detta efterliknas genom att man tar en råfil och en jpg-fil med sin kamera och där allt är ur fokus. Därefter låter man darktable försöka återskapa profilen och applicera den på råfilen https://www.darktable.org/2013/10/about-basecurves/

För övrigt är din bild mörk. Jag har bifogat en xmp-profil för din råfil. Testa den. Kopiera din råfil och min profil till en egen mapp och öppna i darktable.

Bilagor

• 100OLYMP94.ORF.xmp.zip
    1.2 KB · Visningar: 2
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar