Annons

Dark slide fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

fotografmanuelek

Aktiv medlem
Ni vet den där metallskivan man sticker in i bakstycket.. jag är helt ny på det här med mellanformat. Ska man efter att ha laddat film trycka in den här skivan mellan fotona? Jag menar om man inte ska plåta på några dagar, eller sabbar det filmen, typ river sönder den eller nåt annat dumt?

// Manuel
 
Ni vet den där metallskivan man sticker in i bakstycket.. jag är helt ny på det här med mellanformat. Ska man efter att ha laddat film trycka in den här skivan mellan fotona? Jag menar om man inte ska plåta på några dagar, eller sabbar det filmen, typ river sönder den eller nåt annat dumt?

// Manuel

WOW! har du inge manual till pjäsen? Jag antar du menar täckplåten som man sticker in och skyddar filmen från att träffas av ljus om man tänker byta bakstycke,dvs magasin.När du fotograferar måste ju den tas bort,men oftast går inte kameran att fyra av utan att den är avlägsnad.Nångång när magasinet inte är laddad med film borde du kolla för din egen skull hur det ser ut därinne.Plåten skadar inte filmen och kan vara där tills du ska använda kameran.
 
WOW! har du inge manual till pjäsen? Jag antar du menar täckplåten som man sticker in och skyddar filmen från att träffas av ljus om man tänker byta bakstycke,dvs magasin.När du fotograferar måste ju den tas bort,men oftast går inte kameran att fyra av utan att den är avlägsnad.Nångång när magasinet inte är laddad med film borde du kolla för din egen skull hur det ser ut därinne.Plåten skadar inte filmen och kan vara där tills du ska använda kameran.

Tack så mycket Walter!

Jo jag fick en manual.. men jag verkar inte hitta den informationen där. Då låter jag täckplåten vara kvar mellan tagningarna. Du har helt rätt i att det inte går att fyra av med den i. Jag tänkte mer att den kanske rev upp filmen om man körde i den med film i.

Tack för ett snabbt svar!
 
Det är onödigt att jucka med den i onödan. Nu skriver du inte var du har för kamera, men har du t ex en bladare så är tätningslisten förbrukningsvara som behöver bytas då och då.

Stoppa i den när du byter bakstycke och förvara den i det lösa bakstycket om du har något. Har du inget extra bakstycke behöver du aldrig använda skivan överhuvudtaget.
 
Tanken med plåten är att man skall kunna byta filmmagasin trots att det sitter film i. I med plåten, lossa magasinet, på med ett annat, ur med dess plåt, plåta.
 
Ah.. sorry... jag har en Mamiya RZ67 Pro II.

Jag ska nog hålla den där skivan ur då jag använder kameran hyggligt ofta. Ska den stå en längre tid kan man ju stoppa i den.

Tack för alla tips! Det verkar ju som att det är ett gäng som plåtar mellanformat här inne =) superkul!

Jag är som sagt helt novis på det här med mellanformat, jag plåtar enbart digitalt och har gjort det sen jag sist stod i ett mörkerrum.. vilket var på gymnasiet för en si sådär 10-11 år sedan!

Men alla gamla kunskaper ska dammas av, jag ska köpa mig en scanner och sen jäklar ska här plåtas analogt =) weee!
 
RZ kan jag av egen surt förvärvad erfarenhet intyga att man kan fyra av med plåten i. Så förvara den gärna i facket på bakluckan istället, om du inte ska byta magasin mitt i en rulle.
 
RZ kan jag av egen surt förvärvad erfarenhet intyga att man kan fyra av med plåten i. Så förvara den gärna i facket på bakluckan istället, om du inte ska byta magasin mitt i en rulle.

Ja den sitter där för tillfället. Men jag har provat att trycka av med den i, bara för att se vad som händer, och det gick inte på mitt hus i alla fall.

// Manuel
 
It just might be =)

På tal om bakstycken... vad ska man pröjsa för ett begagnat 120 bakstycke? Ligger
ju en del annonser ute, och jag är i behov av åtminstone ett till.

// Manuel

Jag gav 750 kr för magasin när jag köpte för en månad sedan och de båda är i bra skick. Tittar man på ebay (tyska & engelska) så verkar priserna ligga mellan 700-1000 kr för 120 mag.

/Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.